به گزارش پایگاه خبری ربیع، «مسأله مهدویت یک مسأله اصلی است؛ جزو اصلیترین معارف الهی است … همان چیزی است که همه انبیاء، همه بعثتها برای خاطر آن آمدند». (مقام معظم رهبری ۱۸/۴/۱۳۹۰)
به اعتقاد شیعه، مهدویت اصلیترین معارف الهی است که خداوند متعال وعده تحقق آن را در قرآن کریم بارها با مفاهیم مختلف بیان کرده است و بهترین خوبان بشر یعنی انبیاء و رسل (ع) و بر فراز رسولان (ع)، اولوالعزم منالرسل را در مسیر تحقق آن قرار داده است. از این جهت مهدویت مسألهای است که به شدت به سیره عترت (ع) گره خورده است و ایشان نیز به بهانههای مختلف به تبیین ابعاد مختلف آن میپرداختند. حتی پیامبر اکرم (ص) در حساسترین و مهمترین واقعه بشریت یعنی واقعه غدیر نیز به آن اشاراتی داشتند؛ زیرا اصل ماجرای غدیر معرفی امامت امیرالمؤمنین (ع) و سایر ائمه معصومین (ع) به عنوان هادیان و قافلهسالاران بشریت به سوی آرمانشهر الهی در آخرالزمان و ظهور بود.
از این منظر میتوان شدت تأکید خداوند بر ابلاغ پیام غدیر به پیامبر (ص) را تا حدودی درک کرد، آنجا که خداوند فرمود: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ؛ ای پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنی رسالتش را به انجام نرساندهای».
بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. در این واقعه، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله مهمترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند؛ مأموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت حضرت بود، و کوتاهی در مورد آن، به از بین رفتن زحمات چندین ساله ایشان میانجامید.
خطبه غدیر یکی از معتبرترین و پر محتواترین منابع اصیل اسلامی است که مبانی اصیل اعتقادی را به صورت یک دوره فشرده مطرح مینماید؛ اصول خداشناسی و توحید، نبوت، امامت و حتی مباحث معاد و زندگی اخروی. در واقع این خطبه خود درسنامهٔ کاملی از همهٔ اعتقادات اسلامی است که به صورت مستدل و مؤثق از زبان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) برای همیشهٔ تاریخ بیان گردیده است. در این خطبه شریف به امام زمان عجل الله تعالی فرجه توجه خاصی شده است. و در فرازهایی از خطابه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اشاره به وجود مبارک آن حضرت فرمودهاند:
مَعاشِرَالنّاسِ، النُّورُ مِنَاللَّهِ عَزَّوَجَلَّ مَسْلوک فِی ثُمَّ فی عَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسْلِ مِنْهُ إِلَی الْقائِمِ الْمَهْدِی، الَّذِی یأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ وَ بِکلِّ حَقٍّ هُوَ لَنَا» پیامبر صلی الله علیه و آله به صراحت جریان نور را علاوه بر خود در امیر المۆمنین و امامان علیهم السلام از نسل ایشان تا مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه جاری و ساری میدانند؛ و بر روی دو نکته تاکید میکنند:
اول این که امامت در خاندان امیر المومنین علی علیه السلام جاری است، به طوری که این رشته الهی در آغاز به دست مبارک امیر المۆمنین علیه السلام و در نهایت به وجود مبارک مهدی فاطمه سلام الله علیهما سپرده شده است؛ و دوم آن حضرت حق خدا و حق تمامی اهل بیت علیهم السلام را از غاصبانشان خواهند گرفت ان شاءالله.
اکنون نزدیک به پانزده قرن است که شیعه با حجتی قوی و برهانی قاطع که پیامبر-صلی الله علیه و آله و سلم- به دستش داده، پرچم بلند «اشهد ان علیاً ولی الله» را بر افراشته و تا شنیدن صدای جانفزای انا المهدی از مرزهای اعتقادی خویش پاسداری میکند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فراز دیگری از خطبه غدیر به صورت مستقل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه اشاره میفرمایند. حساسیت این قسمت از سخن را، از آنجا میتوان دریافت که حضرتش هیجده بار مردم را با تکرار یک لفظ هشدار دهنده، “الا” به معنی “هان”! “آگاه باشید” به دقت در کلام خود فرا میخوانند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آغاز این بخش، بار دیگر روند پیوسته نبوت و امامت را مطرح نموده و یاد آور میشوند که سررشته این نظم، در دست علی علیه السلام است و پایان بخش این روند، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه میباشند: «مَعاشِرَالنّاسِ، أَلاوَإِنِّی رَسولٌ وَ عَلِی الْإِمامُ وَالْوَصِی مِنْ بَعْدی،… أَلا إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَهِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی» در ادامه ویژگی اساسی و مهم از مختصات عمده امام مهدی عجل الله تعالی فرجه را بیان میدارند: آگاه باشید همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست.
در نقطه غدیر توقفی باید، که با حقیقت انسان سر و کار دارد. هزار و چهارصد و چند سال است که شیعه زلال پر برکت غدیر را به پای درختان ولایت میافشاند، و از آن بیابان خشک باغهای پر ثمر اعتقادی و گلهای زیبای محبت را پرورش میدهد. آری، شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود است تا جهان را پر از عدل و داد فرماید در زمانی که ظلم و جنایت و تجاوز عالم را فراگرفته است. که البته تمامی بشریت در انتظار و آرزوی عدالت و رفاه آخرالزمانند و در واقع منتظر نجات بخش اصلی که انشاءالله بهزودی خواهد آمد و با دستان مبارکش مهر و محبت و برادری و مساوات و عدل و عدالت را در جامعه بشری ساری و جاری میفرماید.