به گزارش پایگاه خبری ربیع، گذشته از اخبار و روایات فراوانی که از ناحیهٔ رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و حضرات ائمه معصومین علیهمالسلام پیرامون حضرت حجه بن الحسن علیهالسلام در منابع روایی وجود دارد و مسئله مهدویت و نشانهها و علائم ظهور و ویژگیهای مهدی موعود علیهالسلام و وضعیت زمان ظهور آن حضرت را توضیح میدهند، تعدادی از آیات کریمهٔ قرآن هم با تأویل و تفسیر ائمهٔ معصومین علیهماالسلام بر این حقیقت دلالت دارد و برای بشریت آیندهای درخشان و سرشار از سعادت و خوشبختی را پیشبینی مینماید و قاطعانه بر این مسئله تکیه دارد که اگرچه اکنون جامعه بشری بر محور استکبار و استضعاف و خودخواهی قدرتمندان و ثروتمندان زورگو قرار گرفته اما دوامی ندارد و اساس و پایهٔ آن متزلزل است و فرو خواهد ریخت و سرانجام بشریت از آیندهای درخشان برخوردار خواهد گردید و زمام آمور به دست کسی خواهد افتاد که دست قدرت های زورگو و مستکبران خودخواه را از سر جامعهی انسانی کوتاه و حکومتی بر پایه عدل و قسط در جهان برقرار میسازد و نظام جامعه را اصلاح و ظلم و ستم را از میان برمیدارد. در این رابطه به تعدادی از این آیات اشاره خواهیم داشت.
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین. (سوره قصص، آیه ۵)
«و ما اراده کردهایم که بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.» در این آیه خداوند بر سه مسئله تکیه نموده است اول اینکه میخواهیم
مستضعفان را مشمول نعمت های خود سازیم. دوم آنان را پیشوایان قرار دهیم و سوم اینکه میخواهیم آنان را وارثان حکومت روی زمین مقرر داریم. و این بشارتی است در زمینهی پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر و این بشارتی است برای همهی انسان های آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور. و لذا در روایات و اخبار حضرات ائمهی معصومین علیهمالسلام این آیه درباره ظهور و بروز چنین حکومتی تفسیر شده است. امام امیرالمومنین علیهالسلام در جملهای چنین میفرماید: دنیا پس از چموشی و سرکشی. هم چون شتری که از دادن شیر به بچهاش خودداری میکند به ما روی میآورد و سپس همین آیه مورد بحث را تلاوت فرمود. (نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره ۲۰۹)
وعد الله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات، لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا و من کفر بعد ذلک فاولئک هم الفاسقون. (سوره نور، آیه ۵۵
) «خداوند به کسانی که از شما ایمان آوردهاند و اعمال صالح انجام دادهاند وعده داده که حتما آنها را خلیفه روی زمین خواهد کرد، همانگونه که پیشینیان را خلافت روی زمین بخشید و دین و آیینی را که برای آنها پسندیده پا برجا و ریشهدار خواهد ساخت و خوف و ترس آنها را به امنیت و آرامش مبدل میکند. آنچنان که تنها مرا میپرستند و چیزی را برای من شریک نخواهد ساخت و کسانی که بعد از آن کافر شوند فاسقند.» از آنجا که در آیات گذشته سخن از اطاعت و تسلیم در برابر فرمان خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده آیه مورد بحث همین موضوع را ادامه داده و نتیجه این اطاعت را که همان حکومت جهانی است بیان میکند. از مجموع این آیه چنین برمیآید که خداوند به گروهی از مسلمانان که دارای این دو صفت هستند (ایمان و عمل صالح) سه نوید میدهد.۱- حکومت و خلافت روی زمین ۲- نشر آیین حق به طور اساسی و ریشهدار در همه جا (که این مطلب از کلمه تمکین استفاده میشود).۳- از میان رفتن تمام اسباب خوف و ترس و وحشت و ناامنی که نتیجه این سه برنامه این خواهد شد که با نهایت آزادی خدا را بپرستند و فرمانهای او را گردن نهند و هیچ شریک و شبیهی برای او قائل نشوند و توحید خالص را در همه جا بگسترانند.
در پایان به این نکته می بایست توجه نمود که قرآن کریم در زمینهی ظهور و قیام حضرت مهدی موعود علیهالسلام مانند بسیاری از زمینههای دیگر (بدون اینکه به جزئیات بپردازد) به صورت کلی و اصولی بحث نموده. یعنی از تشکیل حکومت عدل جهانی و پیروزی نهایی صالحان در روی زمین سخن گفته است. این گونه آیات را که بیش از صد آیه میباشد، مفسران عالیقدر اسلامی به استناد روایات و اخبار معصومین علیهمالسلام مربوط به مهدی موعود علیهالسلام و ظهور و قیام او دانسته اند.
مظفر حاجیان