به گزارش پایگاه خبری ربیع به نقل از روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب مازندران؛ نقش کلیدی آب در توسعه اقتصادی- اجتماعی ایران بر کسی پوشیده نیست، ولی عمده اقدامات صورت گرفته در جهت پاسخگویی به نیازهای آبی کشور از طریق مدیریت تولید و تامین آب بوده و کمتر به وجه دیگر آن یعنی مدیریت مصرف صحیح آب ،توجه شده است و این در حالیست که برنامه های مدیریت مصرف نقش اساسی خود را برای پاسخگویی به نیازهای آبی نشان داده اند.

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد کل مصارف آب مشترکین در بخش خانگی مصرف می‌شود و اگر خانواده ها بتوانند ابعاد مدیریت مصرف را رعایت کنند ، گامی اساسی در راستای اصلاح الگوی مصرف بر می دارند.

فرد در محیط خانواده آموزش های بنیادی را از همان زمان کودکی فرا می گیرد، صرفه جویی و مدیریت مصرف از جمله رفتارهای تقلیدی محسوب می شود که کودکان از محیط خانواده فرا گرفته و آن را در اعمال و رفتار روزانه خویش نشان می دهند، بنابراین خانواده بهترین محل برای تغییر سبک زندگی است.

کاملا واضح است که تمامی اعضای خانواده در مصرف تابع زنان است، زنان عامل اصلی انتقال فرهنگ مصرف بهینه آب هستند و همچنین از مشارکت‌کنندگان اصلی در امر مدیریت مصرف آب محسوب می شوند این گروه به دلیل موقعیتی که در خانواده دارند می‌توانند آموزش ‌دهندگان مجربی در زمینه‌های مختلف مصرف آب باشند و از طرفی به دلیل اینکه زنان بیشتر از دیگر اعضا خانواده در منزل با آب سروکار دارند مجری تغییر فرهنگ آب محسوب می‌شوند. بنابراین کلید موفقیت برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه منابع آب محسوب می‌شوند لذا درک زنان از مصرف و چگونگی اصلاح الگوی مصرف می‌تواند در همه افراد خانواده تاثیرگذار باشد، بدین ترتیب آگاهی و رشد فرهنگی و اجتماعی بانوان خانه باعث اصلاح الگوی مصرف می‌شود در همین راستا ضروری است زنان در رابطه با نحوه درست مصرف کردن آموزش ببینند تا بتوانند الگوی مناسبی در راستای رفتار صرفه‌جویی در جامعه و خانواده باشند.