مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه محور تاریخی-گردشگری دردشت جزء محورهای ۱۰ گانه گردشگری اصفهان است، گفت: تا اوایل سال آینده ساماندهی این محور تکمیل می شود.
حسین جعفری، به محور تاریخی – گردشگری دردشت اشاره کرد و افزود: محور تاریخی – گردشگری دردشت به طول ۲.۵ کیلومتر حدفاصل ابن سینا- خیابان ابن سینا – بازارچه دردشت- حمام دردشت- کاروانسرا- کتابخانه- مسجد- عصارخانه شیخ بهایی – بازار بزرگ اصفهان و میدان امام علی(ع) میباشد.
وی محور تاریخی – گردشگری دردشت را جزو محورهای ۱۰ گانه گردشگری شهر اصفهان خواند و ادامه داد: برنامههای متنوعی برای احیاء این محور در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ساماندهی و کف سازی بازارچه دردشت به طور کامل انجام شده است، خاطرنشان کرد: حمام دردشت نیز مرمت و احیا شده و در دست بهره برداری است.
وی ادامه داد: در حال حاضر مرمت کاروانسرای دردشت در حال انجام است که تا پایان امسال و ابتدای سال آینده ادامه طرح ساماندهی محور تاریخی – گردشگری دردشت نیز انجام می شود.
جعفری تاکیدکرد: اصفهان شهر موزه ای است که جای جای آن مملو از بناهای تاریخی ارزشمند و محورهای گردشگری زیبا میباشد.
محورهای تاریخی – فرهنگی به عنوان ستون فقرات شهر اصفهان
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان همچنین از محورهای تاریخی – فرهنگی به عنوان ستون فقرات شهر اصفهان یاد کرد و گفت: در شهر اصفهان بالغ بر ۵۰۰ هکتار محور تاریخی – فرهنگی وجود دارد.
حسین جعفری اظهارکرد: بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در محورهای تاریخی – فرهنگی اصفهان “حدفاصل دروازه طوقچی، مسجد جامع، میدان امام علی(ع) ، بازار بزرگ ، میدان امام (ره) ، دولتخانه صفوی چهارباغ عباسی تا باغ های هزارجریب” وجود دارد که یکی از پازل های مهم این محور تاریخی ، چهارباغ عباسی است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه در دوره صفویه مکتب شهرسازی اصفهان شکل گرفته و اصفهان به عنوان پایتخت اعلام شد، از این رو حکومت آن زمان به دنبال نشان دادن اقتدار خود با انجام شهرسازی نمونه بودند؛ همان اقدامات زیرساخت های شهرسازی امروز اصفهان به شمار می رود.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در دوره صفویه چهارباغ عباسی به عنوان یک خیابان و یا بلوار که امروزه قلمداد می شود نبود، بلکه ساختار چهارباغ عباسی ساختار فضای شهری بوده بدون در نظر گرفتن اینکه در این محور خودرویی حرکت کند، گفت: محور چهارباغ عباسی در دوره پهلوی اول شأن خود را از دست داد و همچنان این جایگاه تنزل پیدا کرد تا زمان حاضر که همواره طرح پیاده رو سازی چهارباغ مطرح است.
وی بهترین زمان برای تحقق طرح پیاده رو سازی چهارباغ عباسی را ، پایان عملیات ساخت ایستگاههای مترو امام حسین(ع) و انقلاب دانست و تاکید کرد: امیدوارم مراحل نهایی تصویب طرح پیاده رو سازی چهارباغ عباسی اصفهان هر چه سریعتر انجام شود.