به گزارش پایگاه خبری ربیع، با بحرانی شدن شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مردم ترجیح میدهند که در خانه بمانند اما این در خانه ماندن نیازمند داشتن سرگرمی نیز هست. تلویزیونهای اینترنتی در دو هفته اخیر توانستهاند بخش بزرگی از اوقات فراغت مردم را پر کنند و از این نظر گوی سبقت را از پدرخوانده خود یعنی صدا و سیما بربایند.
از اوایل اسفندماه بود که خبرهایی مبنی بر شیوع ویروس کرونا در ایران نخست در شهر قم و سپس در سراسر کشور منتشر شد و به دنبال این اخبار کشور در آخرین روزهای سال ۹۸ در شرایط متفاوت و ویژهای قرار گرفت. اعلام آمار هر روزه مبتلایان و قربانیان این ویروس و لزوم رعایت بهداشت موجب شد تا هموطنان برای مراقبت بیشتر از خود و حفظ سلامت جامعه در خانههای خود بمانند و ترددها به ویژه برای سرگرمی و تفریح به حداقل برسد.
تعطیلی بخش فرهنگی کشور از جمله سینما، موسیقی و تئاتر کاهش تجمع در اماکن عمومی و شرکت در فعالیتهای جمعی را به همراه داشت که البته تعطیلی برخی صنوف از سوی وزارت بهداشت نیز بر این روند بسیار تاثیرگذار بود.
این در خانه ماندن ضرر و آسیبهای فراوانی را برای بخشهای اقتصادی به همراه داشته است و موجب شده در آستانه نوروز بسیاری از بخشها تعطیل شوند و حال و هوای کشور را تغییر دهند.
با توجه به اینکه ذائقه ایرانیان از دیرباز به قصه گویی و داستان علاقه نشان داده است و برنامههای تلویزیونی مورد اقبال ایرانیان قرار داشت در این روزها که شیوع ویروس کرونا موجبات در خانه ماندن مردم را فراهم کرده است بیش از گذشته برنامههای تلویزیونی و اینترنتی مورد توجه قرار گرفته است.
ویروس کرونا پیش از ایام نوروز ۹۹ توانسته با خانه نشین کردن مردم مخاطبان بسیاری را برای تلویزیون به همراه بیاورد اما این تماشاگران تلویزیونی تنها مختص به صدا و سیما نبودند بلکه تلویزیونهای اینترنتی به عنوان رقیبی سر سخت وارد میدان جذب مخاطب شدند و در نبود برنامههای جذاب در صدا و سیما به سرعت آمار تماشاگران را به نفع خود تغییر داده و گوی سبقت را ربودند.
آمارهای رسمی و غیر رسمی منتشر شده از سوی صدا و سیما و تلویزیونهای اینترنتی نشان میدهد که این رسانه با فاصله چشمگیری از تلویزیونهای اینترنتی عقب مانده است.
از همان روزهای نخست از محدودیتهای ترددی و الزام رعایت نکات بهداشتی نیز محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود از دسترسی بهتر به تلویزیونهای اینترنتی خبر داد؛ در متن این پست نوشته شده بود که «با مدیران تلویزیونهای اینترنتی صحبت کردم. از فردا تا آخر هفته، بخش مخصوص کودکان آنها و در برخی، تمام فیلمها و سریالها رایگان خواهد بود.»
این پست در رونق بیشتر تلویزیونهای اینترنتی بی تأثیر نبود.
بهطور مثال، بررسی رفتار تماشای کاربران در بخش انیمیشن تنها یکی از تلویزیونهای اینترنتی از تاریخ ۷ تا ۱۶ اسفند نشان میدهد که میانگین بازدید انیمیشنها رشدی در حدود ۷۴ درصدی داشته و افراد زیادی با کمک دسترسی رایگان این محتواها را تماشا کردهاند.
در حالی که آمار تماشاگران تلویزیونهای اینترنتی پیش از این نیز شامل میلیونها دقیقه تماشا بود این روزها به سه برابر افزایش یافته است اما صدا و سیما تنها از آمار ۲۵ درصد تماشاگر برای سریالهای پخش شده در روزهای ویژه کرونا خبر میدهد و این درصد بالاترین عددی بود که برای پنج مجموعه تلویزیونی داشت و باقی مجموعهها هر کدام کمتر از ۲۰ درصد مخاطب را به خود اختصاص دادهاند که حتی این آمار در مقایسه با برنامههای گذشته نه چندان دور صدا وسیما نیز ناچیز محسوب میشود.
رشد تلویزیونهای اینترنتی هر چند در کشور ما اتفاقی تازه است اما در جهان سالهاست که شروع شده و اتفاقاً در سایر نقاط جهان نیز این تلویزیونهای اینترنتی هستند که رقبای دیگر را به حاشیه راندهاند.
پخش فیلمها و سریالهای روز جهان، دسترسی مخاطب به هزاران فیلم سریال در ژانرهای گوناگون و البته ممیزی کمتر شبکههای اینترنتی باعث شده آنها رقیب قدرتمند خود یعنی صدا و سیما را به طرز چشمگیری پشت سر بگذارند.
با توجه به اینکه بحران کرونا احتمالاً تا یکی دو ماه دیگر هم ادامه خواهد داشت تلویزیونهای اینترنتی از این فرصت طلایی میتوانند بیشترین بهره را ببرند و اگر اوضاع اینترنت رو به راه باشد هیچ بعید نیست که این نوع تلویزیونها در آیندهای نه چندان دور جایگزین صدا و سیما شوند.