زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرپروری و کشف استعدادهای درخشان ، خلاق و نوآور در حوزه های مختلف؛ بویژه شهری و روستایی همواره یکی از ابزارهای اولیه و اصلی پیشرفت و توسعه کشور بوده که در دهه های گذشته متاسفانه در شهرداریها و دهیاریهای کشور کمتر به آن توجه گردیده واین مسئله سبب گردیده که در جای جای کشوردرکلیه لایه های مدیریتی و بیه خصوص سیستم مدیریت  شهری کمبود نیروی مدیریتی توانمند بیشتر احساس شود؛ چرا که اغلب مدیران یا تکراری اند یا همیشه جا به جا می شوند و از ظرفیت های جوانان هیچ استفاده ای نمیشود. در همین خصوص خبرنگار ربیع با معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفتگوی اختصاصی داشته که در ادامه می خوانید …

  * نظر شما در مورد عوارض الایندگی که به شهرداری ها اختصاص می باید نحوه هزینه کرد  این عوارض چگونه است؟چرا این عوارض برای روستاها و یا خودشهرهای جوار صنعت استفاده نمی شود که بیشترین ضربه و حجم از الاینده ها را متحمل می شوند .(مثلا عوارص پالایشگاه اصفهان چرا برای روستاهای محمود اباد و امین اباد و بختیاردشت و غیره هزینه نمیشود که مردم محروم  دارند )وبه جای ان به شهرهای بزرگ که هیچ کاری براین مناطق نمی کنند داده میشود؟

نحوه توزیع و موارد هزینه کرد عوارض آلایندگی متناسب با منابع در قوانین و آیین نامه های اجرایی تعیین شده است. بعنوان مثال عوارض وصولی ارزش افزوده و عوارض آلودگی واحدهای تولیدی موضوع بند (الف) و تبصـره (۱) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده در هر شهرستان بـه نسـبت جمعیـت بـین شـهرداریها و دهیاریهـای همان شهرستان توزیع می‌گردد.

در صورتی که آلودگی واحدهای بزرﮒ تولیدی (ﭘنجاه نفر و بیشتر) بـه بـیش از یک شهرستان در یک استان سرایت کند، عوارض آلودگی براساس سیاسـتهای اعلامی معاونـت بـه نسـبت تأثیرگذاری، در کمیته‌ای مرکب از معاون برنامه ریزی استان، فرمانداران شهرستانهای ذیربط، مدیر کل محیط زیسـت و مدیرکل امـور مالیـاتی اسـتان بـین شهرستانهای متأثر توزیـع مـیشود.

در صورتی کـه شهرسـتانهای متـأثر از آلـودگی در دو یـا ﭼنـد اسـتان واقـع شـده باشـند، اعضـاء کمیتـه توزیع کننده عوارض آلـودگی واحـدهای بـزرﮒ (ﭘنجـاه نفـر و بیشـتر) متشـکل از نماینـده معاونـت، معـاونین برنامه ریزی استانهای ذیربط، نماینده سـازمان حفاظـت محـیط زیسـت و نماینـده اداره کـل مالیـاتی براسـاس سیاستهای اعلامی معاونت اقدام به توزیع عوارض آلودگی خواهند کرد.

در خصوص نحوه هزینه کرد نیز برای هریک از منابع آیین‌نامه های جداگانه‌ای مصوب شده است بعنوان مثال سرفصلهای هزینه کرد بند (الف) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده عبارتست از کمک به بهبود عبور و مرور شهری، کمک به اجرای طرحهای توسعه عمرانی، خدماتی و زیست محیطی و کمک به تجهیز شهرداری ها به ماشین آلات عمرانی و خدماتی.

در هر صورت وزارت کشور با هدف تعادل بخشی و توزیع متوازن منابع و اعتبارات، همواره توجه به شهرهای کوچک و روستاها را سرلوحه اقدامات و برنامه های خود قرار داده است.

* به نظر جنابعالی برای رفع دست های پیدا و پنهان تخلفات چه اقداماتی باید در شهرداری ها و مدیریت شهری انجام شود؟

بروز فساد و تخلفات اداری در شهرداری‌ها عوامل مختلفی دارد که شفاف نبودن فرآیندها، فعالیت ها، وظایف و قابل تفسیربودن آنها توسط کارکنان، قوانین و مقررات ناکارآمد، قدیمی، متعارض و تفسیرپذیر، حجم زیاد فعالیت ها، تنوع و تعدد خدمات، گردش مالی زیاد و حسابهای متعدد و اختیارات تفویض شده،  عدم اطلاع، آگاهی و اشراف مدیران و کارکنان از وظایف خود و نداشتن تخصص کافی عدم اطلاع و آگاهی مردم و شهروندان از حقوق خود از مهمترین این عوامل به شمار می‌آیند. برای رفع این تخلفات باید اقدامات و برنامه هایی در دو محور پیشگیرانه و مقابله تدوین و اجرا کرد.

مهمترین اقدامات پیشگیرانه عبارتست ازایجاد وحدت رویه در نحوه ارائه خدمات و امور شهرداریها متناسب با درجه شهرداریها و فاکتورها و شاخص های دیگر،تقویت روحیه و حس مطالبه گری، پرسشگری و کشف مبارزه با فساد پرسنل شهرداری و ایجاد ساز و کارهای تشویقی در این زمینه ،افزایش آگاهی ها و آموزش عمومی با استفاده از ابزارهای مختلف رسانه ای نظیر صدا و سیما، جرائد، دیدگاههای الکترونیکی، شبکه های مجازی و ایجاد بسترهای لازم برای دسترس ذینفعان به اطلاعات،شفاف سازی تمامی فرایندها و هوشمند سازی ارائه خدمات در بستر دولت الکترونیک است .

در این زمینه مهمترین اقدامات مقابله‌ای عبارتست ازبازنگری و تقویت نظام بازرسی، رسیدگی به شکایات، رسیدگی به تخلفات، ارزیابی عملکرد و همچنین نظام تشویق و تنبیه،انجام بازرسی های دوره ای، فوق العاده و نامحسوس در شهرداریها با استفاده از تیم های تخصصی و باتجربه و ایجاد سامانه بازرسی در این خصوص،ارتقاء سیستم های حسابرسی عالی در شهرداریها، استانداریها، سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور و ایجاد سیستم حسابرسی در استانداریها و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و بررسی به موقع گزارشات حسابرسی و برخورد قاطع با مؤسسات حسابرسی متخلف است.

*در خصوص مدیر پروری در سطح کشور با مشکلات زیادی روبه رو هستیم  ودر استان اصفهان این مشکل در سیستم مدیریت های شهری بیشتر نمود دارد؛ مدیران یا تکراری اند یا همیشه جا به جا می شوند و از ظرفیت های جوانان استفاده نمیشود (در خصوص مدیر پروری در کشور )چه تدبیری شده است؟

مدیرپروری و کشف استعدادهای درخشان و خلاق و نوآور در حوزه های مختلف و بویژه شهری و روستایی همواره یکی از ابزارهای اولیه و اصلی پیشرفت و توسعه کشور بوده که در دهه های گذشته متاسفانه در شهرداریها و دهیاریهای کشور کمتر به آن توجه گردیده و بدلیل عدم صدور مجوزات لازم قانونی برای جذب متخصصان و نخبگان دانشگاهی مورد نیاز توسط مراجع ذیربط از یکطرف و دوره های متوالی چهارساله شوراها که بیشتر در قالب جذب سفارشی افراد میباشند، این هدف ارزشمند را به حاشیه برده است.

در همین زمینه  با توجه به ماموریت های متنوع و متکثر و تکالیف فراوان شهرداریها و دهیاریها در ارائه خدمات مختلف از تولد تا پیری و فوت به مردم که طیف وسیعی از رشته ها و تخصص ها و همچنین روابط عمومی بالا و قوی در راستای تکریم شهروندان را میطلبد، بایستی که جذب مدیران این عرصه را محدود به گذراندن دروس و آموزه های دانشگاهی صرف نکرده و در کنار آن دوره های فشرده آکادمیک و همچنین عملیاتی و اجرایی را برای جوانان و نخبگان علاقه مند به خدمت در این نهاد را برنامه ریزی نمود.

زهرا نصیری