به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان طی سخنانی با اظهار امیدواری از این که با همکاری و هماهنگی همه مدیران و مسئولین در بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سراسر کشور روز به روز تحول و توسعه در بخش‌های فعالیتی ارتقاء پیدا کند، افزود:

با واگذاری مسئولیت جدید مدیریت کمیسیون ایمنی راه‌ها در استان‌ها به مدیران ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، می‌بایست ساختار وظایف و حوزه نفوذ فعالیتی هر بخش شناسایی و به درستی تعریف شود و با جدیت و پیگیری در برگزاری جلسات، عملکرد موفق و مثبتی در کارنامه فعالیتی مدیران مجموعه به ثبت برسد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با تأکید بر واگذاری و تقسیم کار امور و وظایف محوله به سطوح پایین‌تر مدیریت در استان، اظهار داشت:

بهره‌گیری از مشارکت کارکنان و افراد خبره و متخصص، علاوه‌بر سرعت‌بخشی به کارها، زمینه‌ای را برای مدیران فراهم می‌کند تا بتوانند مدیریت خوبی بر مجموعه کارها و امور واگذار شده داشته باشند و بهره‌وری در جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها افزایش پیدا کند.

حسن‌نیا اهمیت مسئولیت مدیران استانی در کاهش میزان تصادفات جاده‌ای را یادآور شد و تصریح کرد:

با بهره‌گیری از سامانه‌های نظارت و کنترل تردد خودروها و پیگیری هرچه سریعتر در نصب و راه‌اندازی دوربین‌های نظارت تصویری و سایر اقدامات در ایمن‌سازی و رفع نقاط و تقاطع پرحادثه امید می‌رود تعداد تصادفات و کشته‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای کاهش پیدا کند.

قربانی.JPG 

واگذاری مسئولیت دبیری کمیسیون‌های اجرایی ایمنی راهها به مدیران استانها

در ادامه برگزاری گردهمایی مدیران ستادی و استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مهران قربانی عضو هیأت عامل و نماینده تام‌الاختیار ریاست سازمان در ا مور ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به واگذاری مسئولیت دبیری کمیسیون‌های اجرایی ایمنی راهها به مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانها، این مسئولیت و دامنه وظایف مرتبط با آن را در حوزه ایمنی بسیار حائز اهمیت دانست و افزود:

در حال حاضر مدیران کل راهداری و حمل و نقل در استانها به عنوان دبیران تخصصی کمیسیون ایمنی راهها منصوب شدند و در این راستا فصل جدیدی از فعالیتهای مرتبط با مقوله ایمنی حمل و نقل در ادارات کل استانها آغاز می‌شود.

قربانی افزود: پارامترهای پیچیده‌ای در ایجاد تصادفات در شبکه راههای کشور دخیل هستند و پس از وقوع تصادفات نیز پیامدهای اقتصادی، تأثیرات اجتماعی و پیامدهای سلامت و بهداشت جامعه را تهدید می‌کند. این امر توجه ویژه مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه ایمنی حمل و نقل جاده‌ای را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

نماینده تام‌الاختیار ریاست سازمان در امور ایمنی حمل و نقل همچنین بر لزوم توسعه مدیریت ایمنی افزود: این امر مهمترین جزء سیستم بهبود ایمنی و وظیفه‌ای است که به مثابه مغز در بدن یک انسان و یا CPU در بدنه‌ یک کامپیوتر نقش ایفا می‌کند و در واقع ماهیتی حیاتی دارد.

قربانی افزود: در این راستا باید رویکرد سیستم ایمن داشته باشیم و به سمت اشتراک در مسئولیت‌ها پیش برویم. این در حالی است که در راستای ارتقای ایمنی راهها، داشتن تفکر سیستمی در زمینه مدیریت ایمنی، فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم و ایمن، خودروهای ایمن‌تر، رفتار ایمن‌تر کاربران، امداد و نجات و انجام مراقبت‌های بعد از تصادفات از جمله مهمترین مواردی است که باید مورد توجه و اهتمام قرار گیرد که خود سرفصلهای بسیاری را داراست و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق اجرایی است.

​​​مداح.jpg

اجرای پروژه‌های سامانه‌های نصب و راه‌اندازی نظارت تصویری و ثبت تخلفات رانندگی

در راستای ارتقای ایمنی در جاده‌های کشور و توسعه سیستم‌های هوشمند کنترل ترددها و ثبت تخلفات رانندگی، نصب و راه‌‌اندازی بالغ بر یک هزار و ۸۷۰ دوربین نظارتی در استان‌های سراسر کشور در دست اقدام و بهره‌برداری است.

فرامرز مداح عضو هیأت عامل و نماینده رئیس سازمان در امور فناوری با بیان این خبر اظهار داشت: براساس قرارداد منعقده با شرکت مجری طرح در حال حاضر تعداد یک هزار و ۸۰۳ سامانه مکان‌یابی شده و در مرحله نصب و راه‌اندازی می‌باشد. تعداد سامانه‌های فعال موجود نیز بالغ بر یک هزار و ۳۱۵ سامانه است که قابلیت ثبت سرعت لحظه‌ای ناوگان در حال تردد را دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در کارگروه رسیدگی به مطالبات رانندگان اشاره کرد و افزود:

به منظور تعیین کرایه حمل براساس تن – کیلومتر با مشارکت کارشناسان خبره ستاد مرکزی سازمان و نمایندگان رانندگان جاده‌ای، طرح تن – کیلومتر برمبنای عوامل هزینه‌ای قیمت جابه‌جایی بررسی و پس از جمع‌بندی به مراجع بالاتر و وزارت راه و شهرسازی ارسال شد و پس از تصویب به مرحله اجرا می‌رسد.

مداح خاطرنشان کرد: اجرای این طرح از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که با فراهم شدن پشتوانه علمی و نظرات کارشناسی امید است در عمل به خوبی اجرا شود و مشکلات موجود رانندگان حل و فصل شود.

        امانی.jpg

بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های حمل و نقل جاده‌ای در پایان سفرهای تابستانی هم‌وطنان

داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی سخنانی بر توجه ویژه مدیران ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور در مرحله پایانی سفرهای تابستانی هم‌وطنان تأکید کرد و افزود:

در این راستا باید از همه ظرفیت‌های موجود در بخش حمل و نقل جاده‌ای و راهداری در ایجاد ایمنی و روانی سفرهای جاده‌ای استفاده شود و  نظارت کامل و مستمر در زمینه ارایه خدمات مطلوب و به موقع به هم‌وطنان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به واگذاری مسئولیت کمیسیون ایمنی در استان‌ها به مدیران ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اظهار داشت:

امید است با واگذاری این وظیفه خطیر و مهم و برگزاری جلسات این کمیسیون با حضور نمایندگان سایر دستگاه‌ها هم‌زمان با سفرهای پایانی تابستانی، سطح ایمنی سفرها در جاده‌ها ارتقا یابد.

امانی همچنین به تداوم در رسیدگی به مشکلات رانندگان جاده‌ای تأکید کرد و افزود: مدیران باید از نزدیک و با بازدیدهای میدانی در پایانه‌های بار و مسافر استان‌ها حضور یافته و مسائل و مشکلات را شناسایی کنند و نسبت به حل و فصل مشکلات موجود و رسیدگی به مطالبات رانندگان تلاش مضاعفی انجام شود.

 مطاعی.jpg

برنامه‌ریزی زودهنگام برای راهداری زمستانی

در ادامه این همایش حیدر مطاعی معاون راهداری سازمان با تأکید بر جذب اعتبارات استانی به ویژه در انجام فرآیندهای جاری راهداری افزود:

استفاده بهینه از امکانات در اختیار و بهره‌گیری از اعتبارات موجود در وضعیت کنونی اقتصادی کشور حائز اهمیت است. در واقع باید از همه ظرفیتهای موجود و در اختیار بخش راهداری استفاده کافی صورت گیرد.

مطاعی خاطرنشان کرد:

مشارکت ماشین‌آلات در اختیار اکیپ‌های راهداری در استانها و شهرستانها در جهت همیاری در انجام اموری غیر از امر راهداری و کمکیاری به دیگر ارگانها، نباید مانع از فعالیت آنها در انجام امور جاری راهداری و وظایف محوله خود باشد، این امر پذیرفته شده نیست.

معاون راهداری سازمان بر لزوم آمادگی برای انجام راهداری زمستانی از هم‌اکنون تأکید کرد و افزود:

امر راهداری و اجرای فرآیندهای مربوط به این حوزه به صورت جاری، پیشگیرانه و حین وقوع حوادث احتمالی اهمیت ویژه‌ای دارد به ویژه در مقوله ایمنی جاده‌ها و ارتقای آن نقش مهمی را ایفا می‌کند، که این امر در مواقع و زمانهای خاص به ویژه در فصول بارش و ماههای سرد سال بیشتر اهمیت می‌یابد.

مطاعی همچنین اظهار داشت: درخصوص آماده نگهداشتن راهها و انجام اقدامات پیشگیرانه درخصوص ابنیه فنی و پلها باید توجه ویژه از سوی مسئولان راهداری در استانها صورت گیرد که در این راستا تسطیح بستر رودخانه، انجام درواسیون و پاکسازی پلها به ویژه در استانهای سیل خیز می‌تواند اقدامی مهم در جهت جلوگیری از آبگرفتگی و آسیب به پلها باشد.

مقبلی.jpg

عزم همگانی مسئولین ایمنی استان‌ها برای ارتقای فرهنگ رانندگی 

خداداد مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با تأکید بر توسعه اقدامات در حوزه ایمن‌سازی راه‌ها از طریق کمیسیون‌های ایمنی در استان‌ها اظهار داشت:

برای تحقق هدف کاهش وقوع تصادفات جاده‌ای در کاهش باید تلاش مضاعفی از سوی مدیران استانی که در حال حاضر مسئولیت کمیسیون ایمنی در استان را برعهده دارد صورت بگیرد.

وی در حوزه ایمن‌سازی راه‌ها به دو دسته اقدامات اشاره کرد و افزود: اقدامات فیزیکی یکی از اقدامات محسوب می‌شود که باتوجه به این که بیش از ۷۰ درصد تصادفات در بزرگراه‌‌ها اتفاق می‌افتد و ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است از این‌رو احداث استراحت‌گاه‌ها به ویژه در ۳۰ کیلومتر ورودی شهرها می‌تواند کمک قابل‌توجهی به کاهش این آمار داشته باشد.

مقبلی اقدامات فرهنگی را از سایر اقدامات مؤثر در زمینه کاهش تصادفات جاده‌ای بیان کرد و افزود:

عدم آگاهی رانندگان از مسائل ایمنی و قوانین و مقررات صحیح رانندگی سهم زیادی در افزایش تصادفات جاده‌ای دارد که ادارات ایمنی و حریم راه‌ها و ایمنی و ترافیک و روابط‌عمومی از ادارات اثرگذاردر ارتقای فرهنگ عمومی رانندگی در جاده‌ها هستند.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه پیمان و رسیدگی اشاره کرد و افزود:

با راه‌اندازی سامانه نرم‌افزاری جدید تدوین قراردادها و پیمان‌ها در این سازمان، بررسی کارکرد پروژه‌ها با نهایت دقت و صحت انجام می‌شود و تخصیص اعتبارات به صورت مکانیزه در نرم‌افزار ثبت می‌شود که قابل کنترل و نظارت از سوی مدیران و کارشناسان است.

 ​

1تیموری.jpg

سمت و سوی بودجه عمرانی امسال به سمت منابع غیرنقدی است

در این نشست همچنین محمد تیموری معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان با اشاره به اینکه در سال‌جاری سمت و سوی بودجه به استفاده از منابع غیرنقدی می‌باشد، درخصوص نحوه تأمین منابع مالی و اعتباری به تشریح سرفصلها پرداخت و افزود:

علاوه بر اهتمام لازم در بحث مدیریت هزینه‌ها و اعمال صرفه‌جویی‌های لازم در این خصوص و به ویژه در زمینه انجام تشریفات اداری، باید به کسب درآمدهای سازمان نیز اهتمام لازم صورت گیرد چرا که باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و وجود تورم، باید درآمدها به‌حدی باشد که سازمان بتواند فعالیتهای خویش را کماکان در جهت کسب رضایت کاربران و استفاده‌کنندگان از خدماتش، به خوبی و در سطح مطلوب و مورد انتظار ایفا کند.

وی به فعال‌سازی کمیته درآمدها اشاره کرد و درخصوص بحث بیمه تکمیلی کارکنان و معیشت و رفاه آنان مواردی را تصریح کرد.

گفتنی است در بخش‌های دیگری از این نشست عباسعلی بنی‌اسدی مدیرکل دفتر حقوقی و تدوین مقررات درخصوص حدود اختیارات و ضوابط قانونی کمیسیون ویژه ماده ۱۲ رسیدگی به تخلفات شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل کالا و قاسم باقری مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور منظرآرایی راه و شاخص‌های این طرج، مطالب خود را به سمع حاضران در جلسه رساندند.