به گزارش پایگاه خبری ربیع، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان ضمن مهم برشمردن نقش معاونین حمل و نقل و رؤسای حمل و نقل کالا در برقراری ارتباط صحیح و اثربخش میان صاحبان کالا، رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل کالا، اظهار داشت: در صورتی که این ارتباط به خوبی تنظیم و هدایت نشود، مسائل و مشکلات و نارضایتی‌هایی در این سه مؤلفه بروز پیدا می‌کند و اگر مورد رسیدگی قرار نگیرد، اعتماد صاحبان کالا و رانندگان از متولیان این بخش و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سلب می‌شود.

حسن‌نیا با بیان این که از ابتدای خرداد ماه تا نیمه آبان ماه سال‌جاری با یک هزار و ۱۲۴ شرکت متخلف حمل و نقل جاده‌ای برخورد قانونی صورت گرفته است، افزود: تمام شکایات واصله از مسیرهای ارتباطی مختلف با این سازمان ثبت و  ضبط می‌شود و در اولویت اصلی وظایف بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر در سراسر کشور تکلیف شده است.
وی خاطرنشان کرد: شما به عنوان کارشناسان و صاحبنظران در حوزه بخش حمل و نقل جاده‌ای می‌بایست با نگاه تحلیلی با مسائل رو به رو شوید و براساس آمار و مستندات موجود و تطبیق با شاخص‌های واقعی حمل کالا در کشور و بهره‌گیری از اصول مهندسی اقتصادی، در روند اصلاح مشکلات موجود، تأثیرگذار باشید.
براساس این گزارش، فرامرز مداح عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی سخنانی اظهار داشت: محاسبه نرخ تمام شده حمل براساس تن – کیلومتر، از جمله خواسته‌های رانندگان در سال‌های پیش هم بوده است که در سال‌جاری به عنوان یکی از مطالبات اصلی درخواست شد و براساس دستور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای،‌کارگروهی در زمینه رسیدگی به این طرح تشکیل شد.
وی افزود: پس از برگزاری ۹ جلسه اصلی و ۲۰ جلسه فرعی کارگروه، طرح پیشنهادی محاسبه نرخ حمل براساس تن – کیلومتر در جلسه ۲۰۹ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به تصویب رسید و در تاریخ ۱۵ مهر ماه ۹۷ برای اجرا به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ شد.
مداح با اشاره به پیچیدگی و حساس بودن اجرای طرح، خاطرنشان کرد: قابلیت تجدیدنظر و بازنگری در هزینه‌ها و روال‌ها در طرح مذکور همچنان وجود دارد و با توجه به متفاوت بودن شرایط حمل و نقلی و اقتصاد حمل و نقل در هر منطقه و استان، نرخ‌های حمل قابل تطبیق با شرایط مسیر و تعدیل است.
داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بر اهمیت توجه به مطالبات رانندگان و فعالان بخش حمل و نقل تاکید کرد و در عین حال هوشیاری مسئولین استانی را نسبت به برخی عوامل فرصت طلب خواستار شده و افزود: حضور فعال مدیران کل و معاونین حمل و نقل ادارات کل استانی در مراکز عمده بار جهت رسیدگی به مشکلات رانندگان ضرورت دارد . همچنین راه‌های ارتباطی با تشکل‌های صنفی می‌بایست بیش از پیش تسهیل شده و روند رسیدگی به شکایات در کمسیون‌های مربوطه تسریع گردد. لذا ستاد به دقت عملکرد استان‌ها در این زمینه را رصد می‌نماید.
وی با اشاره به اهمیت اجرای نرخ تن کیلومتر به عنوان یکی از مطالبات اصلی رانندگان خاطر‌نشان کرد: مراحل کارشناسی برآورد نرخ بر اساس تن کیلومتر با مشارکت جدی تشکل‌های صنفی مربوطه بوده و با توجه به اینکه آیتم‌های بسیار زیادی در این برآورد دخیل می‌باشد، پیچیدگی‌های خاص خود را داشته است.
امانی  اظهار امیدواری کرد: با تداوم همکاری تشکل‌های صنفی حمل و نقل اعم از کارگری و کارفرمایی شاهد اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه با حداقل تنش‌ها و مشکلات باشیم.
این گزارش حاکی است غلامحسین دغاغله مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا ضمن ارایه گزارشی از فرایند مطالعه، تدوین و اجرای طرح یادشده، افزود: در تمام جلسات کارگروه، اساتید دانشگاه، صاحبنظران، نمایندگان تشکل‌های صنفی و کارشناسان متخصص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حضور داشتند. مرحله اجرا هم از اهمیت خاصی برخوردار است که انتظار می‌رود با مشارکت بیش از پیش مدیران، معاونین و رؤسای ادارات حمل و نقل کالا در کشور مشکلات اجرای طرح به حداقل ممکن برسد.
دغاغله یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام را معاینات سلامت شغلی رانندگان اعلام کرد و افزود: براساس بخشنامه معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور، اجرای طرح فراخوان معاینات سلامت شغلی رانندگان و مجریان طب کار در سراسر کشور به استان‌ها واگذار شده است و براساس نیازسنجی هر استان، تعداد شرکت‌های مورد نظر مشخص و قرارداد منعقد می‌گردد.
گفتنی است در ادامه این نشست یک روزه مفاد طرح محاسبه نرخ حمل براساس تن – کیلومترونحوه اجرای مصوبه مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضران در نشست نظرها و پیشنهادهای راهبردی خود را بیان کردند.