زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کودکی اولین و مهم ترین دوره زندگی انسان است. کودکی، دوره ای شاخص برای توسعه مهارت های بنیادی و حرکتی می باشد. در این دوره کودک، یک نقش فعال در ساختار یادگیری و فهمیدن دارد و دانشی که در این دوران به دست می آورد، بسیار با اهمیت و تعیین کننده است.

هنگامی که کودکان مدرسه را شروع می کنند، برای یادگیری مطالب جدید مشتاق هستند و اگر آمادگی لازم برای ورود به این دوره در کودک ایجاد شده باشد ، حتما ضمانت کافی برای کسب موفقیت های آینده او فراهم خواهد شد. دوره پیش از دبستان اولین مرحله آموزش و پرورش رسمی است و یک محیط رفتاری بسیار مهم برای کودکان به شمار می رود. هرچه آموزش های دوره پیش دبستانی با کیفیت بالاتری ارائه شود، کودکان دوران تحصیلی قوی تری خواهند داشت .

کودکان ۴ تا ۶ سال در رده پیش از دبستان تعریف می شوند و هدف آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان، رشد همه جانبه  و توسعه  مهارت و نگرش در کودکان است تا در این مقطع ذوق هنری و زیبایی شناسی، تقویت حس دینی و علایق مذهبی، انس با قرآن ، پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش های اسلامی، مهارت های ذهنی،کنترل رفتارهای عاطفی و جسمی- حرکتی کودکان تقویت شود.

دوره پیش ازدبستان یک محیط رفتاری مهم برای کودکان به شمار می رود

به گفته روانشناسان حوزه کودک دوره پیش از دبستان، می تواند یادگیری و تحول کودکان را بهبود ببخشد. گذراندن دوره پیش دبستانی کودک را آماده برقراری روابط با همسالان و مربیان خود می کند و زمینه یادگیری رسمی را در او به وجود می آورد.

در همین رابطه استاندار اصفهان درباره اهمیت توجه به مقطع پیش دبستانی و کودکستان ها در گفتگو با ربیع به این مسئله اشاره داشت: معتقدیم باید آموزش‌های پیش دبستانی به صورت رایگان در اختیار کودکان و خانواده‌ها قرار گیرد این موضوع در وزارت آموزش و پرورش مغفول مانده، از این رو باید پیشنهاد این موضوع از استان اصفهان  درسطح ملی مطرح شود.

سید رضا مرتضوی، با اشاره به ینکه آموزش به ویژه آموزش پیش دبستانی مطلوب است اما باید بر روی آموزش مهارت آموزی در دوره‌های رسمی متمرکز شویم  افزود: نباید آموزش‌های غیررسمی و غیردولتی تقویت شوند چرا که میزان بهره‌مندی خانواده‌ها از آموزش‌های غیردولتی متفاوت است و باعث تبعیض بین کودکان می‌شود.

در نظام تعلیم و تربیت نباید کم کاری شود

وی با اشاره به اینکه در نظام تعلیم و تربیت نباید کم کاری شود و باید محتوای مناسب و کافی برای دانش آموزان در طول سال تحصیلی در نظر گرفته شود افزود: ایراد این است دولت تعهدی نسبت به این مقطع بسیار حساس ندارد،در سال‌های گذشته مراکز پیش دبستانی بی‌رویه رشد کرده و باعث مسائل مختلف شده‌اند در صورتی که وزارت آموزش و پرورش باید اینگونه مراکز را به صورت حقیقی زیر چتر خود بیاورد.

مرتضوی با اشاره به اینکه بایستی مراکز پیش دبستانی استان پایش شوند پایشی که اطمینان آور باشند و مراکز غیرقانونی تعطیل شوند گفت: سرفصل آموزش‌های مهدکودک بایستی استانی حل شود از طرفی ضروری است وزارت آموزش و پرورش نگاه ویژه و دقیقی به این مقطع داشته باشد.

زهرا نصیری