به گزارش پایگاه خبری ربیع، یک متخصص روان درمانی و روان شناس بالینی گفت: جرات ورزی رویکردی است که در تعاملات من با دیگری به بازی بردبرد ختم می‌شود.

دکتر محمدرضا شکیب در یکصد و یازدهمین برنامه از سلسله نشست‌های “جوانی فصل رویش” فرهنگسرای تخصصی پرسش وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با موضوع جرات ورزی که در سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی برگزار شد از مفهوم جرات ورزی در مقابل واژه‌های انفعال و پرخاشگری گفت.

او با بیان اینکه معادل‌های فارسی برای واژه‌های جرات ورزی، انفعال و پرخاشگری معادل مفهوم این واژه‌ها به زبان انگلیسی نیست ادامه داد: معادل فارسی در مقابل (assertiness) جرات ورزی انتخاب شده است که گویای این مفهوم نیست.

این متخصص روان درمانگر با طرح پرسش “خانمی در تاکسی کنار آقایی نشسته است و حریم خانم توسط آقا رعایت نمی‌شود، واکنش خانم باید به چه صورت باشد؟” موضوع جرات ورزی را پیش برد و اظهار داشت: با اینکه پزشک هستم اما در این یک دهه با ورود به حوزه روان شناسی با مفهوم «جرات ورزی» آشنا شدم. در دوره‌های روانشناسی از «جرات ورزی» به عنوان تکنیکی جسورانه در مطالبه حقوق یاد می‌شود.

او با اشاره به آغاز مفهوم «جرات ورزی» توسط رفتارگراها در دهه هفتاد میلادی بیان داشت: امروزه نگاه‌ها به مفهوم «جرات ورزی» متحول شده که برای درک این مفهوم باید با دو واژه «انفعال» و «پرخاشگری» آشنا شد، چون این سه مفهوم در ارتباط با همدیگر معنا پیدا می‌کنند.

این روزنامه نگار حوزه سلامت با اشاره به اینکه تجربه زیستی‌اش با زندگی منفعلانه همراه بوده و دچار لطماتی شده تصریح کرد: در جامعه کنونی به علت عدم آشنایی با مفهوم «جرات ورزی» افراد هم به خود لطمه می‌زنند و هم دیگران را به زحمت می‌اندازند.

محمدرضا شکیب افزود: در هر تعاملی از رابطه زناشویی، خانوادگی، گروه دوستان و همکاران یکی از سه حالت انفعال، پرخاشگری و جرات ورزی محقق خواهد شد.

او با اشاره به اینکه معادل‌های فارسی انفعال و پرخاشگری هم در زبان فارسی گویای مفهوم و معنای زبان اصلی نیست تصریح کرد: هرگاه من در رابطه با دیگری خود را مهمتر بدانم در تعاملات دچار رفتارهای پرخاشگرانه که معادل (AGGRESSIVE) است خواهم شد. ذهنیت برتری طلبانه و مهم بودن من نسبت به دیگری در این واژه نهفته است.

شکیب با اشاره به مفهوم انفعال (PASSIVE) اظهار داشت: نقطه مقابل پرخاشگری مفهوم انفعال است. اینکه من در رابطه با دیگری موضع ضعف اختیار کنم و در جهت رضایت دیگری هر اقدامی را انجام دهم.

او افزود: اما حالت سوم که از آن به جرات ورزی یاد می‌شود، بازی بردبرد است. اینکه من با حقوق خود و دیگری آشنا هستم و با احترام به حقوق همدیگر در جهت رسیدن به اهداف بردبرد پیش می‌رویم.

این روان درمانگر با بیان اینکه مهارت جرات ورزی کمتر در نهاد خانواده و از طریق والدین به فرزندان دنبال شده افزود: برای آنکه جامعه‌ای با مفهوم «جرات ورزی» آشنا شود و مفهوم مذکور در جامعه تسری یابد باید از دوران کودکی و در نهاد خانواده در تعاملات والدین با فرزندان مفهوم برد برد از طریق گفتگو سازنده پیش رود.

شکیب با اشاره به اینکه مفهوم «جرات ورزی» باور اخلاقی است تصریح کرد: طبق آموزه‌های دینی نگاه به انسان با حقوق برابر همراه است و در بازی بردبرد دو نفر ضمن رعایت حریم و حقوق در تعاملات سازنده به اهداف مورد نظر می‌رسند.

او افزود: جرات ورزی رویکرد مهمی در زندگی است. افراد جامعه که با مفهوم «جرات ورزی» آشنا باشند هنگامی که در تاکسی به حریم شخصی‌شان تعرض می‌شود، رفتارهای منفعلانه و یا پرخاشگرانه از خود نشان نمی‌دهند بلکه با ذهنیت تربیت شده پاسخ جرات ورزانه می‌دهند و به فرد متعرض یادآوری می‌کنند که «آقای محترم لطفاً فاصله را رعایت کنید.»

در ادامه کارگاه جرات ورزی سمیه وکیلی مسئول امور فرهنگسرای تخصصی پرسش] سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: فرهنگسرای پرسش به طور تخصصی بر مباحث روانشناسی و مشاور فعالیت می‌کند. در جهت ارتقا سطح دانش روان شهروندان اصفهانی کارگاه‌ها، نشست‌ها و جلسات مشاوره و راهنمایی با تلفن گویا رایگان ۳۵۱۳۷ برگزار می‌شود.

او افزود: امروزه با رویکرد جدید در فضای شهری به دنبال فرهنگسازی هستیم که در همین راستا برای ایجاد فرهنگ گفتگو و مدارا و فرهنگ مشورت اقدام‌های یکپارچه‌ای در حوزه‌های مختلف شهر توسط مدیریت شهری در حال اجراست.

وکیلی با اشاره به اینکه در دنیای پیچیده امروز انسان‌ها نمی‌توانند دانای کل باشند تصریح کرد: زنان امروز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و تأثیر زیادی در فضای اجتماعی شهر خواهند داشت.

او خاطرنشان کرد: امروز با یادگیری فرهنگ تعامل و گفتگو همدلانه با همدیگر می‌توان با رویکرد جرات ورزی سلامت روانی جامعه را تضمین کرد.