به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، مراسم افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه با حضور حجتالاسلام کرمیان دبیرکل رادیو و تلویزیونهای کشورهای اسلامی، حجتالاسلام رمضانعلی موسوی مقدم قائم مقام سیما، رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، حمیدرضا شاهآبادی معاون صدای رسانه ملی و جمعی از مدیران فنی کشور برگزار شد.
** «توانمندی ایرانی رسانه جهانی» شعار پانزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه
در ابتدای این مراسم «محمد فهمی» دبیر پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه گفت: تا به حال زمان برگزاری این همایش دو روزه بوده، اما به خاطر حجم سه بخش کنفرانس، سخنرانی و نمایشگاه همایش سه روزه شد. با تدابیر معاون توسعه و فناوری رسانه ملی یک روز به زمان اجلاس فناوری رسانه اضافه شد.
وی در همین زمینه افزود: امسال شعار اجلاس «توانمندی ایرانی رسانه جهانی» انتخاب شد، چرا که رسانهای مثل صدا و سیما به هیچ عنوان نمیتواند فقط یک رسانه منطقهای، محلی یا کشوری باشد. حجم بالای تولیدات ما، مستلزم این است که صدا و سیما بتواند در بحث زیر ساختها و فناوری رسانه، خود را در رقابت با خارجیها تقویت کند. ۲۵ سال است به کمک محققان، پژوهشگران و جوانان در این حوزه تلاش کرده ایم و امروز صنعت رسانه به نقطه غرور آفرین خود رسیده است.
دبیر پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه ادامه داد: امروز به جایی رسیدهایم که نمایشگاه صنعت رسانه را برگزار میکنیم. به دلیل حضور جوانان و استارتاپها بحثهای محتوایی محور اول اجلاس و کنفرانس و ارائه تحولات صنعت رسانه یکی از مهمترین اهداف اجلاس است. بهترین متخصصان حوزه رسانه، در این اجلاس حضور دارند.
وی در ادامه عنوان داشت: صنعت رسانه صنعت بسیار متنوعی است و طیف وسیعی را پوشش میدهند و هر کدام از طیفها بخشی از نیازهای رسانه ملی را تامین میکند. ۸۰ شرکت آخرین دستاوردهای خود را در این همایش و نمایشگاه ارائه میکنند. همچنین قرار است تا از ۱۲ محصول جدید در اختتامیه این همایش رونمایی شود.
فهمی در ادامه صحبتهای خود نیز افزود: به جهت تشویق شرکتهای استارتاپی، ایدهها و طرحهای خلاقانه، دو بخش دیگر هم به نمایشگاه اضافه شد. بخش ایده و طرح را سال گذشته داشتیم و بیش از ۱۶۰ ایده و طرح به اجلاس رسیده که از این ایدهها ۴۷ ایده برگزیده و ممتاز بودند و صداوسیما برای اولین بار برای شرکتهای استارتاپیفضای اختصاصی در نمایشگاه صنعت رسانه اختصاص داده است.
وی در ادامه صحبتهای خود عنوان داشت: آخرین و مهمترین محور این اجلاس موضوع نظارت و ارزیابی است. ما در کنار فناوری رسانه و به روز بودن و خودکفایی به دنبال این هستیم که آن سرویس چه خدمتی به سازمان صداوسیما ارائه میدهد. یکی از بزرگترین دغدغههای ما این است که به حوزههای همکارمان در مراکز استانها و تهران، نظارت داشته باشیم و عملکردهایشان را ارزیابی کنیم. طی یک سال گذشته بهترینها را انتخاب و تشویق کردیم و نقاط ضعف و قوت خودمان را در همه حوزهها بشناسیم.
فهمی در پایان نیز افزود: حدود ۴۵۰ واحد تخصصی حوزه فناوری رسانه در سراسر کشور داریم که باید این واحدها را به طور مداوم رصد کنیم و سازمان صداوسیما از ما این انتظار را دارد که با کمترین اخلال و مشکل این مجموعه فعال باشد و به کار خود ادامه دهد. یکی از بخشهای مهم این اجلاس تقدیر از همکاران برتر در اختتامیه خواهد بود. همچنین موضوع نظارت و ارزیابی به مرحله ظهور خواهد رسید و حدود ۵۰ واحد برگزیده در اختتامیه انتخاب میشوند.
** تاکنون از اسطورههای تاریخی کشورمان فیلم و سریالی تولید نشده است
پس از آن «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در موفقیت یک شرکت دانش بنیان عامل مالی مهمترین موضوع است و آدمهایش دیگر مهم نیستند. اما در شرکتهای دانش بنیان آدمها مهم هستند. در حوزه رسانه باید در چند بخش فعالیت کرد و سازمان صداوسیما به خیلی از شرکتها کمک کرده تا به اینجا رسیدند.
وی در ادامه بیان داشت: در حوزههای نرم افزاری که جزو حوزههای بسیار پولساز برای شرکتها است، هنوز جای کار بسیاری داریم و همچنین در تولید محتوا. تولید محتوا یکی از مهمترین بخشها در کشور ما است که میتوانیم قدرت نرم و تاریخ پنج هزار سالهمان را در آن نشان دهیم. وقتی سریالهای خارجی را میبینم که بر اساس چه افسانههایی درست شده به حال خودمان غبطه میخورم که چرا با وجود اسطورههای فراوانی که داریم، اما تا به حال در تولید آثار نمایشی به سمت ساخت سریال و فیلم درباره اسطورههای تاریخیمان نرفتیم.
** ساخت آثار نمایشی با پول دولت به نتیجه نمیرسد
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه سازمان صداوسیما باید با شتاب در این بخش فعالیت کند، افزود: ساخت آثار نمایشی با پول دولت به نتیجه نمیرسد و استارتاپهای بخش خصوصی باید در این بخش کمک کنند. سازمان صداوسیما باید با شتاب در این بخش حرکت کند. من نیز بارها در صحبتهایم با آقای علی عسگری گفتهام که شما فعالیتتان در این بخش خوب است اما کافی نیست و در برخی حوزههای نیروی انسانی ما رتبه دوم و سوم در دنیا هستیم.
وی با بیان اینکه در حوزه فناوری نرم آماده همکاری هستیم، عنوان داشت: در شرکتهای دانش بنیان بیش از ۱۱۰ خدمت ارائه میدهیم. در بخش صادرات از شرکتها حمایت میکنیم، اما مهمتر از هر چیز محیط و اکو سیستم است که از داخل آن کارآفرینها رشد میکنند و باید این اکو سیستم شکل بگیرد نه پول. پولی هم که وارد میشود ماهیت مهمی دارد. چرا کشورهایی که دارای منابع زیرزمینی هستند هیچوقت پیشرفت نمیکنند؟
ستاری در ادامه افزود: تمامی کارآفرینان داستانهای مشابه دارند و همه آنها از زیرزمین بالا آمدند و هیچ کس با بجه پولداری بالا نیامده است. این موضوع در اقتصاد هم هست. ما اگر پیشرفتی میکنیم به واسطه نوآوریهایمان است و همین باعث اقتصاد خلاق میشود. خلق ثروت رسانه زمانی اتفاق میافتد که بتواند از این بودجهها خود را خلاص کند.
وی در ادامه بیان داشت: باید از این بودجهها استفاده کرد، منتهی زمانی اتفاق میافتد که محیطی که میخواهیم در آن کار کنیم مناسب باشد. اتفاقی که در دوره جدید در رسانه ملی می افتد هم مصداق بارز همین موضوع است و از این بابت از آقای علیعسکری که به ما در این بخش کمک کرده است، تشکر ویژه دارم.
** سرمایه اصلی در جیب جوانان ما نیست بلکه در ذهن آنها است
ستاری ادامه داد: هیچوقت فکر نمیکردم شاهد رشد شرکتهای چند هزار میلیاردی باشم و از این بابت بسیار خوشحالم.
وی ضمن تشکر از حمایت دوستان در سازمان صداوسیما گفت: به خاطر نگاههای جدی که آقای عسکری در حوزه رسانه دارد از او تشکر میکنم چرا که این نگاه باعث تحول رسانه میشود. فناوری نرم که در واقع قدرت نرم ما است باید در این حوزه اتفاق بیفتد و اگر با همین روال پیش رویم شاهد اتفاقهای خوبی خواهیم بود. آنچه که این بچهها را سرپا نگه میدارد. همین محیط همکاری است که طی آن بتوانیم بازارها را در اختیار آنها قرار دهیم. اگر بخواهیم بچه هایمان را در اینجا نگه داریم باید به او اکو سیستم بدهیم. سرمایه آن چیزی نیست که در جیب این بچهها است بلکه آن چیزی است که در ذهن آنها است.
بخش بعدی این مراسم به مروری از اجلاس سالهای پیشین اختصاص یافت.
پس از آن نیز «حمیدرضا شاه آبادی» معاون صدا طی سخنانی خطاب به مدیران فنی سازمان صداوسیما گفت: پیام عزت ملت ایران و اقتدار انقلاب اسلامی و رشادتها و تلاشهای مردم کشورمان را با کمک شما در قاب رسانه ایراد کردیم.
** دنیا با عرصه رسانه داشتههایمان را مورد هدف قرار داده است
وی با بیام اینکه همان طور که ماموریت ما مشخص است فراز و نشیبها هم مشخص است و رادیو با این فراز و نشیبها بوده است، گفت: رادیو در حوزه فنی با تحولاتی روبرو بوده است. عرصه الان سخت و پیچیده شده است و دنیا با عرصه رسانه تمام متعلقات و داشتههایمان را مورد هدف قرار داده است. همانطور که باید در حوزه پیام ساختار جدید مطرح کنیم و تمامی پتانسیل مان را به کار گیریم از آن طرف هم به تلاش دوستان مان در حوزه فنی نیازمندیم.
شاهآبادی افزود: در قالب پیام تلاش میکنیم از مدل های پذیرفته جهانی استفاده کنیم. اگر امروز فعل و انفعالاتجهانی را نگاه کنیم خواهیم دید که با گذشته چقدر تفاوت داریم. با فرصتهای جدیدی که در حوزههای پیام قرار میدهیم شرایط را برای ما متفاوت کرده و ما باید از این بستر به درستی استفاده کنیم.
** لزوم شنیده شدن برای تأثیرگذاری بر مخاطب
وی با بیان اینکه هیچ کدام از عرصههای صداوسیما بدون حوزه فنی حرف و اثرشان به نتیجه نمیرسد، خاطر نشان کرد: تلاش شما در جای جای کشور و در واقع با نگاه نرم حوزههای پیام به نتیجه می رسد و سختی کار شما و اقداماتی که انجام میدهید زمانی خود را نشان میدهد که گیرنده ما آن را میشنود.
شاهآبادی با اشاره به اینکه همانطور که در حوزه های فنی هر روز با توانمندیهای جدیدی مواجهیم و با جدیدترین تکنولوژی روز خود را به روز میکنید در حوزه پیام هم باید این کار را انجام دهید، گفت: سال گذشته چند شبکه استانی جدید را به اف ام اضافه کردیم، اما واقعیت این است که امروز اتفاقات زیادی در حوزه رادیو قابل آماده سازی است مشروط به اینکه در حوزه پیام هم این اتفاق رخ دهد.
** آینده رادیو آینده برتر از امروز است
معاون صدای رسانه ملی با بیان اینکه وقتی همکاران من در رادیو نگاه میکنند که برخی شبکههای رادیویی در روستاها به مردم نمیرسد ناراحت میشوند بنابراین نیازمند جدی برای برطرف کردن این موضوع هستیم، گفت: آینده رادیو آینده برتر از امروز است و این پشتوانه بسیاری از تحقیقاتی است که در مجامع علمی وجود دارد. نگاه ما به حوزه محتوا یک نگاه نو است بر اساس مدل های جهانی و دیگر رادیو نمی تواند مثل گذشته عمل کند و بسیاری از مدل های جدید ما را وادار کرده تا مدل ارائه محتوا را تغییر دهیم.
** آینده «صدا» قوه خیال و امکان تصویرپردازی را میسر میکند
وی ادامه داد: بالاخره در این حوزهها نباید منتظر این بمانیم که دنیا به چه سمتی میرود و ما هم به آن سمت برویم. آینده صدا بسیار تاثیرگذارتر است به این دلیل که قوه خیال و امکان تصویرپردازی را میسر می کند مشروط به اینکه ما در حوزه پیام بتوانیم سختی کار شما را با زیبایی منعکس کنیم و از سویی اثری که درحوزه پیام منتقل می شود توسط حوزه فنی به نتیجه می رسد.
** ما از عصر دیجیتال عبور میکنیم و به عصر دادهها میرسیم
پس از آن «رضا علیدادی» معاون توسعه و فناوری رسانه ضمن اشاره به اینکه در حوزه علم و فناوری اتفاقهای خوبی در کشور افتاده است گفت: در این مدت تحولات خوبی را شاهد بودیم. اما تحولاتی که در حوزه صنعت رسانه در دنیا شکل میگیرد تحولاتی دائمی است. این تحولات در تولید محتوا خود را نشان میدهد. علم مخابرات که تعمیق پیدا کرد تحولی عمیق را ایجاد کرد و این تحولها ادامه دارد.
وی ادامه داد: موضوع پیشرفتهای حاصل از فناوری اطلاعات و ارتباطات تحول اساسی را در این صنعت به وجود آورده است و مسیری را طی میکند که سرعت تحقیقات را بسیار بالا برده است. شاید عجیب نباشد که بگوییم ما از عصر دیجیتال عبور میکنیم و به عصر دادهها میرسیم. این پیشرفت ها از انسان ها به ماشین ها منتقل می شود و هنوز معلوم نیست به کجا می رسد. هنوز میبینیم که هوش مصنوعی به موضوع رسانهها وارد شده است و از فرایندهای مصنوعی عبور کرده و به مجری مصنوعی رسیدیم و باید منتاظر باشیم و ببینیم که دراینده چه خواهد شد.
علیدادی در ادامه بیان داشت: همه اینها عاملی است که رسانه ها محتواهای جدیدی را برای خود تولید کنند و نتیجه تطبیق علم فناوری و سنعت در آینده مشخص می شود. اگر دامنه گستره اینترنت اشیا غالب شود رسانههای ما چه خواهند شد؟ برای مثال وقتی وارد خودرویی می شویم که رانندهای نداشته باشد باید از چه رسانه ای استفاده کنیم.
وی افزود: ما در این فضای فناوری اطلاعات که دائما فضاهای جدیدی را خلق میکند باید چه استفادهای کنیم و برودکستها چه نقش ایی خواهند داشت؟ این موضوعها برای ما مهم است. الان رسانهها و شبکههای خبری دیگر نمیتوانند با چشم بسته خبری را بگویند و اینکه خبری گفته شود و بدون توجه به پیامدهای آن ادامه دهیم کاری عبث و بیهوده است.
علیدادی افزود: شاید داده کاوی یک اصل اساسی برای یک شبکه خبری تلقی شود و از طرفی کمیت سنجی که درون کیفیت یک پیام میبینیم، در تولید محتوا هم این تغییرها اتفاق افتاده است. در همین نمایشگاه صنعت رسانه المان تغییر یک اثر را خواهیم دید. درجمع بندی به این میرسیم که کار رسانهها سخت شده و مثل گذشته نیست که بدون توجه به اینکه مخاطب کیفی داشته باشند برای یک سریال هزینه کنند.
** ظهور رسانههای نوین در حال رخ دادن است
وی با بیان اینکه ما در یک فضای همگونی و ادغام با سایر رسانهها قرار گرفتیم و اما آنچه برودکستها در آن قابلیت بالایی دارند ساختار رسانهها است، گفت: به نظر میآید که ظهور رسانههای نوین در حال رخ دادن است و سازمان صداوسیما به عنوان یک برودکستر با پایش فناوری در این مسیر حرکت می کند و سعی دارد تا در این فضا به صورت موثر عمل کند و بتواند از نوآوریهایی استفاده کند.
علیدادی با اشاره به اینکه آنچه سازمان صداوسیما نمیتواند خود را از آن جدا کند استانداردسازی است، خاطر نشان کرد: به هر حال برودکستها وظایف مشخصی دارند و برودکستر حرفهای باید توانایی خود را در انتخاب سرویس مناسب و شکلی مناسب تعریف کند. در موضوع سیگنال رسانی زمینی دیجیتال استاندارد فشردهسازی اچ پی وی سی را انتخاب و چند ماه پیش ابلاغ کردیم. نسخه تلویزیون اچ پی وی تی نیز همراه با نسخه دیجیتال در بسته دیجیتال برای آینده در دسترس است. این سیاست در شبکههای تلویزیونی و رادیویی و رادیو نما نیز خواهد بود.
**بهره برداری از پوشش رادیویی در جادهها
وی با بیان اینکه موضوع پوشش رادیو در کشور موضوع مشخصی است که در سیاست کلان ما است، افزود: قرار گرفتن توسعه پوشش ها در جادهها امری مهم است که به تازگی شاهد اولین بهرهبرداری در این بخش خواهیم بود. بحث بهره برداری از هوش مصنوعی، سیستم های رصد و پایش برای صداوسیما ضروری است که از سال گذشته تعریف شدند و امیدواریم تا سال آینده محقق شود.
علیدادی با اشاره به اینکه حرکت در توسعه فضای مجازی استفاده از نیوزرومهای خبری، توسعه و کیفیت اضافه کردن امکانات بیشتر سی جی و … الزامات کاری ما است، تصریح کرد: موضوع کنترل مونیتورینگ در دستور کار قرار گرفته است. توسعه خدمات نوین رسانهای در فضای جدید رسانهای ضرورتی انکار ناپذیر است و این در خدماتی که توسط تلویزیونهای دیجیتالی به بهره برداری رسیده کاملا مشخص است. همچنین بهره برداری از سیگنال رسانیهای زمینی الزام مهمی برای ما است تا بتوانیم سرویسهای خوبی را ارائه دهیم.
وی در پایان نیز بیان داشت: سازمان در زمینه خود کفایی و خود اتکایی تلاش دائمی دارد. البته در این موضوع از تولید کنندگان جهانی استقبال میکنیم و با ارائه بالاترین خدمات چه در فضای مجازی چه در رسانه از این همکاریها استفاده میکنیم. تمامی تلاش های ما بر این است تا مخاطبان ما به بهترین شکل از خدمات استفاده کنند. علاوه بر این، از تولیدکنندگان داخلی میخواهیم تا ما را در این زمینه همراهی کنند.
** سازمان صداوسیما در حوزه فناوری رسانه امروز پیشرو است
پس از آن نیز «حجت الاسلام رمضانعلی موسوی مقدم» قائم مقام سیما با اشاره به چهار تاکتیک ترکیبی در حوزه فناوری رسانه بیان داشت: بر اساس همین سند بالا دستی مراکز علمی دیگر در حال فعالیت هستند و طی سنوات اخیر به موفقیت های بزرگی در شاخصهای علمی دست پیدا کردند.
وی با بیان اینکه در مقایسه با دیگر دستگاههایی که در داخل کشور وجود دارد، سازمان صداوسیما امروز پیشرو است، افزود: دلیلش هم سیاستهایی است که اتخاذ کرده و یکی از آنها توسعه دانش فنی در تمامی حوزهها است. بر همین اساس تمامی نیازهای این سازمان در حوزه رسانه باید تامین شود و از بخش خصوصی حداکثر استفاده کند.
برای پیشرفت علم باید از دروازه رسانه وارد شویم
قائم مقام رسانه ملی در ادامه گفت: در حال حاضر میانگین اندیشمندانی که در حوزه فنی صداوسیما کار میکنند، بسیار جوان است و ما در کنار آنها پیر هستیم و این بزرگترین مزیتی است که توانستند از خلاقیت شان استفاده کنند. همچنین باور اینکه می توانیم مشکلات خود را حل کنیم یکی دیگر از اینها است. زمانی عبور از آنالوگ به دیجیتال بسیار مشکل بود، اما الان اینطور نیست و یا سیگنال رسانی ایمن در داخل کشور برقرار شده است. همچنین تبدیل فرمتها به فرمتهای جدید و همگام کردن با سرعت بالای رسانه کار بسیار بزرگی بود که به لطف دوستان انجام شد.
وی افزود: به موازات این، رسانه ماموریت بزرگی دارد و اگر بخواهیم در موضوع علم پیشرفت کنیم، باید از طریق رسانه وارد شویم. اتخاذ سیاستهای راهبردی و اصرار و تاکید بر انجام آن و باور به اینکه میتوانیم آن را انجام دهیم ما را در این بخش کمک میکند و امروزه به جایگاهی رسیدیم که نمونه بارز این را در نمایشگاه صنعت رسانه شاهد هستیم.
** بدون تکنولوژی نوین نمیتوان رسانهداری کرد
قائم مقام رسانه ملی با اشاره به یکی از موضوعات مهم که باید به آن توجه کرد، گفت: باید توجه داشته باشیم که فناوری و تکنولوژی جزو لاینفک تولید است و نوع تولید و استانداردسازیهایی که صورت گرفته نشان میدهد که بدون وجود آنها نمیشود تولید کرد. اگر بگوییم که یکی از پایههای اصلی تولید فناوری و تکنولوژی جدید است به مبالغه نگفتیم. خیلی از جاها تکنولوژی فناوری به مهندسی پیام برتری دارد. بنابراین امروزه تصوری که بخواهیم بدون تکنولوژی نوین رسانه داری کنیم تصوری اشتباه است و این نیاز ما را بر آن داشت که بتوانیم در تمامی عرصهها رشد کنیم و خوشبختانه بخش عمدهای از این کارها توسط جوانان ارزشمندی انجام شد.
وی در ادامه افزود: برخی اوقات برایمان مشکلاتی بوجود میآوردند که نتوانیم کار خود را به خوبی انجام دهیم و نمیگذاشتند به دادههایی دسترسی داشته باشیم. این مهر ننگی است بر پیشانی استکبار جهانی آنهم در قرن ۲۱ که با نگاهی فزون طلبی عرصههای علمی را با عرصههای سیاسی تلفیق کنند!
موسوی مقدم در پایان صحبتهای خود نیز گفت: خوشبختانه رسانه در شرایطی قرار دارد که سرعتش به طور تصادفی افزایش پیدا خواهد کرد و در یک شاهراهی قرار گرفتیم که میتوانیم مشکلات بسیاری را از کشور خود برطرف کنیم و شعار این دوره از اجلاس واقعا عملی است و فقط شعار نیست.
انتهای پیام/