پایگاه خبری ربیع از اصفهان گزارش می دهد: در روز های گذشته خوشبختانه اصفهان بارش خوبی را تجربه کرد اما بسیاری از خیابان های شهر با مشکل آب گرفتگی رو به رو شد به ویژه در مرکز شهر که اکنون در حال ساخت ایستگاه مترو میدان امام حسین بود اوضاع نامناسبی به وجود آمد که مشاهده آن برای گردشگران خارجی صورت مناسبی نداشت. نکته قابل توجه نیز دیدن چهره این مسافران خارجی پس از دیدن گل و لای در محل تردد عابران پیاده بود. این در حالی است که این نمونه ساده ای از گردشگر پذیر نبودن اصفهان است در حالی که از این شهر با عنوان موزه شهر نام برده می شود. در این میان تنها مساله ای که می تواند اصفهانی ها را در بهبود اوضاع گردشگری شان امیدوار کند وجود شهرداری است که خود طلایه دار گردشگری است و همتی استوار در جذب گردشگر در اصفهان دارد.
نیاز های گردشگری اصفهان
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان درباره نیاز ها و کمبود ها در بخش زیرساخت های گردشگری در اصفهان می گوید: اولین مورد در زیرساخت هایی که باید برای گردشگری در اصفهان به آن بپردازیم، بحث فرودگاه و پرواز های خارجی به مقصد اصفهان است. علاوه بر آن آمادگی فرودگاه برای پذیرش گردشگر خارجی و ارائه ویزا در مبادی ورودی است تا هر گردشگر که به مقصد اصفهان وارد کشور می شود بتواند پرواز مستقیم به اصفهان داشته باشد.
سید کریم داوودی مورد بعدی که باید به آن توجه داشت حمل و نقل مناسب گردشگران توسط آژانس های گردشگری است.
داوودی یکی از مهم ترین کمبود های اصفهان در مساله جذب گردشگر را نداشتن رستوران های مناسب با ذائقه مسافران خارجی و نبود غذا های بین المللی در هتل های اصفهان است.
وی قابل قبول نبودن مستر کارت در بانک های شهر و نداشتن ارتباط بانکی برای پذیرش کارت های بین المللی را از نقاط ضعف گردشگری اصفهان نام می برد.
سید کریم داوودی نداشتن آمادگی برای نشان دادن میراث معنوی و آشپزی و هنر های خانگی در کنار ارائه ساختمان های تاریخی و صنایع دستی را امری مهم می داند و می گوید: این موارد را باید برای نشان دادن فرهنگ اصیل ایرانی به گردشگران ارائه دهیم.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه می گوید: آماده نبودن ساختمان ها و استراحتگاه های مخصوص گردشگران خارجی متناسب با فرهنگ اروپا و دیگر کشور های جهان به عنوان مثال نبود سرویس بهداشتی مخصوص مسافران دیگر کشور ها از کاستی های اصفهان در بخش گردشگری است.
طرح های عمرانی حذف نمی شوند
دبیر کمیته گردشگری شهرداری اصفهان با اشاره به کاستی هایی همچون نداشتن نقشه های گردشگری به زبان انگلیسی و نامگذاری تابلو های مغازه ها و فروشگاه ها در سطح شهر می گوید: طبق قانون پنجم توسعه برای حفظ از زبان فارسی، فروشندگان باید از به کار بردن زبان انگلیسی روی تابلو های فروشگاه ها خودداری کنند و در چنین شرایطی گردشگران باید از شکل ظاهر هر فروشگاه پی ببرند که چه محصولی را ارائه می دهند.
محمد ایزدخواستی درباره آماده نبودن مرکز شهر به عنوان بخش اصلی گردشگری به دلیل ساخت ایستگاه مترو در این بخش می گوید: عمران شهری در همه نقاط و شهر های جهان اتفاق می افتد و توریست حرفه ای این موضوع را بار ها دیده است. با این وجود به نظر من اصفهان هنوز یک شهر گردشگر پذیر نشده است و زمانی این اتفاق می افتد که طرح های عمرانی را از نظر زمانی به حداقل برسانیم تا به بدنه گردشگری شهر آسیب وارد نشود.
ایزدخواستی در ادامه می گوید: این یک نکته پذیرفته شده است که طرح های عمرانی را نمی شود متوقف کرد اما مدیریت هوشمند گردشگری در این جا باید برنامه هایی داشته باشد و قبل از مشاهده اوضاع توسط گردشگران به این افراد اطلاع دهند که در کدام بخش از شهر چه طرحی در حال اجرا است و ممکن است با چه وضعیتی مواجه شوند.
زیرساخت های فیزیکی و فرهنگی
این در حالی است که شهردار اصفهان معتقد است برای جذب بهتر گردشگر در اصفهان باید به زیر ساخت های فیزیکی و فرهنگی شهر اصفهان در کنار هم اهمیت داده شود.
مهدی جمالی نژاد در این باره می گوید: برای این که توسعه گردشگری در اصفهان را شاهد باشیم باید زیر ساخت های فرهنگی و فیزیکی آن آماده باشد و به بیان دیگر هم به صورت و هم به سیرت توجه شود در این راستا کالبد، بستر های فیزیکی و ساخت هتل و مهمانسرا های مختلف حائز اهمیت است در عین حال بستر های فرهنگی نیز مورد توجه قرار می گیرند.
جمالی نژاد در ادامه به مشارکت مردمی در جذب گردشگران خارجی تاکید می کند و می گوید: اگر مردم آداب معاشرت با مهمانان خارجی را ندانند و اگر برای ورود هر گردشگر ارزش قائل نباشند و ندانند ورود هر گردشگر می تواند بیش از ۶ شغل ایجاد کند در جذب گردشگر دچار مشکل می شویم به همین دلیل باید توجه کنند که وجود گردشگر مانند هوا برای حیات شهر یک ضرورت است و نوع برخورد با گردشگران به عنوان زیر ساخت های فرهنگی نام برده می شود اگر با برخورد های نامناسب گردشگران را بدرقه کنند این گردشگران نه تنها دیگر به کشور نمی آیند بلکه باعث تبلیغات منفی برای دیگر گردشگران می شود.