زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، آیین نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان با حضور مدیران شهری و استانی در دانشگاه صنعتی اصفهان در حالی کلید خورد که ۳۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور از کل کشور، محصولات خود را در محورهای مختلف در حوزه حمل‌ونقل به نمایش می‌گذارند.در این رویداد نخبگان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک از سراسر کشور قصد دارند تا به مدت دو روز آخرین رویدادهای این حوزه را بررسی کنند؛ ایده‌های برتر در نخستین نمایشگاه فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان که از ۱۲تا۱۵  اردیبهشت‌ماه  در قطب علمی اصفهان برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

محورهای نخستین رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان شامل وسایل نقلیه نوین و پاک و تجهیزات و زیرساخت‌های آن، کاهنده‌های مصرف سوخت، محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها، سامانه‌های هوشمند مدیریت تردد و ایمن، تولید تجهیزات ترافیکی و تجهیزات قطار شهری است.

رایزنی مدیریت شهری اصفهان با مدیریت استان برای تحقق حمل‌ونقل حومه‌ای

در آئین افتتاح این نمایشگاه شهردار اصفهان با اشاره به اینکه نگاه شهرداری حل عالمانه مسائل است، بر این اساس با تمام دانشگاه‌ها قرارداد باز بسته‌ایم افزود: برای رفع مسائل شهر در حوزه حمل‌ونقل، محیط زیست و دیگر بخش‌های مختلف راهی جز کمک گرفتن از بخش علمی و فناورانه نداریم، در این راستا امکان همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است.

علی قاسم‌زاده گفت: در شهرداری مسئله‌شناسی را در دستور کار قرار دادیم، بر این اساس شرکت‌های دانش‌بنیان یا برای حل این مسائل، راهکار ارائه داده‌اند یا در حال کار روی آن هستند، بنابراین در آینده شاهد اتفاقات جدید خواهیم بود.

وی گفت: در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با تأمین محل، آنها را یاری کردیم، آنها نیز آماده هستند برای در رفع مسائل شهری ما را یاری کنند. سال گذشته نیز بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال، شورای اسلامی شهر اصفهان، شهردار را به بهره‌مندی و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان موظف کرد.

شهردار اصفهان درباره تحقق حمل‌ونقل حومه‌ای تصریح کرد: شهرداری اصفهان به‌عنوان بخشی از راه‌حل دبا شهرستان‌های اطراف همکاری می‌کند، تاکنون با شهرستان‌های خمینی‌شهر، نجف‌آباد، شاهین‌شهر و بهارستان جلساتی را برگزار کرده‌ایم ،در این راستا مدیریت شهری اصفهان برای تحقق حمل‌ونقل حومه‌ای با معاونت عمرانی استانداری هماهنگی و رایزنی انجام داده است.

رویکرد دولت سیزدهم توسعه حمل‌ونقل عمومی است

در ادامه این آئین مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه رویکرد ویژه دولت سیزدهم توسعه حمل‌ونقل عمومی است، افزود: در این راستا قرارگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در وزارت کشور تشکیل و با راه‌اندازی این قرارگاه چندین قرارداد بزرگ پس از ۱۰ سال برای نوسازی حمل‌ونقل عمومی در بخش‌های مختلف منعقد شده است.

پوریا محمدیان‌یزدی، با اشاره به توزیع۵هزار دستگاه اتوبوس میان کلان‌شهرها، افزود: بخشی از این اتوبوس‌ها در آینده‌ای نزدیک به کلانشهرها تحویل داده می‌شود و تعدادی دیگر نیز در مرحله تأمین مالی است. همچنین توزیع ۵هزار ون نیز که بیشترین سهم تأمین مالی آن توسط دولت انجام می‌شود در این قراردادها لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه آئین‌نامه‌های طراحی راه‌های شهری پس از ۲۵ سال بازنگری شد، اضافه کرد: رویکرد گذشته شهرها خودرو محور بود، اما رویکرد جدید انسان‌محور است، در رویکرد جدید به دنبال توسعه پیاده‌راه‌ها و محدودیت تردد خودرو شخصی به هسته مرکزی شهرها هستیم، در این راستا دو سال پیش این مهم ابلاغ شد و ملاک طراحی‌ها قرار گرفته است.

مدیریت ترافیک شهرهای بالای یک میلیون نفر با شهرداری هاست

وی گفت: تشکیل کمیته ثبت تخلفات، هوشمندسازی دوربین‌ها در وزارت کشور و تشکیل کمیته ناوگان برقی از دیگر اقدامات انجام شده در سطح ملی است. در این راستا مشخصات فنی تاکسی، موتور و اتوبوس برقی تهیه شده است که ملاک عمل در قراردادها خواهد بود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، مدیریت ترافیک شهرهای بالای یک میلیون نفر به شهرداری محول شده است، افزود: اقداماتی همچون توسعه مسیر دوچرخه‌سواری، ترویج دوچرخه اشتراکی  وتوسعه پیاده‌راه‌ها یکی از اتفاق‌های برجسته اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی نیز اقدامات خوبی در اصفهان انجام شده است افزود:اصفهان در حوزه اتوبوس تندرو خوش درخشیده است.

طرح جامع حمل‌ونقل اصفهان هنوزتعیین تکلیف نشده است؟

محمدیان‌یزدی با بیان اینکه اصفهان میان کلانشهرها تنها شهری است که طرح جامع حمل‌ونقل آن تعیین تکلیف نشده است، گفت: این طرح برای ۱۵ تا ۲۰ سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود، تهیه این طرح طی دو سال اخیر در حال پیگیری است و امیدواریم تا پایان سال این طرح جامع آماده تصویب شود.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه پارک حاشیه‌ای توصیه شده است و باید در اصفهان به این موضوع توجه شود، اظهار کرد: حمل‌ونقل حومه‌ای از دیگر موضوعاتی است که باید به آن در اصفهان پرداخته شود و ایده‌ها و طرح‌های جدیدی برای آن شکل بگیرد.

به دنبال ورود شهرداری‌ها به حوزه حمل‌ونقل پاک هستیم

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران نیزدر این آئین گفت: به دنبال آن هستیم تا با همکاری معاونان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌ها و با استفاده از برنامه توسعه هفتم، به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی پاک حرکت کنیم، چراکه راهی جز این برای کاهش آلودگی هوا وجود ندارد.

احسان متولیان، با بیان اینکه دولت عزم جدی برای اجرای قانون هوای پاک دارد افزود:سالانه بیش از دو میلیارد دلار برای درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هزینه می‌شود که می‌توان این مبلغ را برای ورود خودروهای برقی، توسعه ایستگاه‌های شارژ و موتورهای برقی هزینه کرد.

اخراج کوره‌های آجرپزی از اصفهان

معاون عمرانی استاندار اصفهان نیزگفت: بر اساس آمارهای رسمی کشور اعلام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور به شمار می‌رود که بیشترین تعداد روزها با هوای ناسالم را داشته است.

مهران زینلیان، با بیان اینکه اصفهان رکورددار مصرف گازوئیل و پس از تهران دومین مصرف کننده فرآورده‌های نفتی است، افزود: بیش از ۷۰ درصد صنایع استان در حدود ۸۰ درصد از مساحت استان و عمدتاً در شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان قرار گرفته است.

وی گفت: توسعه نامتوازن صنایع منجر شده تعداد روزهای ناسالم در کلانشهر اصفهان در هفت سال گذشته ۲۳۸ درصد افزایش یابد. در این زمینه اعتبارات لازم برای توسعه خط دو قطار شهری اصفهان در حال فراهم شدن است.

وی افزود:در سال پیش رو پ۵هزار تاکسی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی گازسوز و ۵۰ هزار موتورسیکلت به ناوگان حمل و نقل استان اضافه شود.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه حمل و نقل می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد، افزود: در سال گذشته تعداد زیادی از کوره‌های آجرپزی و کارگاه‌های ریخته‌گری از اصفهان خارج شده یا در حال خارج شدن هستند.  طی دو ماهه سال جاری ۱۲ روز هوای پاک داشتیم در حالی که در کل سال گذشته فقط دو روز هوا پاک بوده است.

برای کنترل ترافیک نیازمند تجهیزات هوشمند هستیم

همچنین رئیس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه ترافیک اصفهان در همه ساعات در حال متراکم شدن است و اعمال محدودیت‌های ترافیکی لازمه مدیریت آن است، افزود: امروز در دنیا ورود خودروهای تک سرنشین به مسیرهای ویژه ممنوع است و برای اعمال چنین محدودیت‌هایی نیازمند تجهیزات هوشمند هستیم.

سرهنگ محمدرضا محمدی،  با تاکید بر لزوم به‌روزرسانی تجهیزات حمل‌ونقل و ترافیک، گفت: مسئولیت اصلی در این حوزه بر عهده دولت‌ها است که باید برای تجهیزات هوشمند و مسائل ترافیکی سرمایه‌گذاری کنند. در اصفهان می‌دانیم مسائل را چگونه باید رفع کنیم، اما با معضل نبود بودجه برای رفع مسائل حمل و نقلی مواجه هستیم.

وی گفت: دولت‌ها باید برای ترافیک برنامه‌ریزی ویژه داشته باشند ، عبور و مرور برخی از خودروها در شهراصفهان ضرورتی ندارد، اما برای عملیاتی شدن برنامه‌های بازدارنده در این حوزه نیازمند بودجه هستیم.

  صندوق سرمایه‌گذاری صنایع پیشرفته وزارت صمت محلی برای سرمایه‌گذاری بردانش‌بنیان ها

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: برای استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در رفع مسائل ضروری است، در این راستا سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت کشور و شهرداری اصفهان منعقد شد تا شهرداری اصفهان به‌عنوان شهر نمونه در زمینه حمل‌ونقل انسان محور، رویدادهای فناورانه را رهبری، نیازهای این حوزه را شناسایی و با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط برقرار کند.

حسین حق‌شناس، افزود: محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه حمل‌ونقل در نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان ارائه و چهار محصول سامانه رصد تصادفات (مرصاد)، سامانه پایش ترافیک و مدیریت بر اساس داده‌های گوگل، سامانه حمل‌ونقل تقاضا محور و وسایل کوچک رکابی برقی در این نمایشگاه رونمایی می‌شود.

وی افزود: ظرفیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دانش‌بنیان شناسایی شده که در این رویداد موجود است؛ صندوق سرمایه‌گذاری صنایع پیشرفته وزارت صمت از جمله این ظرفیت‌ها است که از مسائل موجود حمایت خواهد کرد.

موضوع حمل‌ونقل رو به رشد است

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز گفت: یکی از مؤلفه‌های مهم این دانشگاه، فعالیت دانشکده مهندسی حمل‌ونقل است؛ در حالی که تنها پنج دانشگاه در کشور این ظرفیت را دارند، پژوهشگاه حمل و نقل نیز با تمرکز بر این حوزه فعالیت می‌کند.

حمیدرضا صفوی، با تاکید بر اینکه موضوع حمل‌ونقل در مسیر رو به رشد و پیچیده‌تر شدن است، افزود: با توسعه شهری با مسائل مختلفی که مهم‌ترین آن ترافیک است، روبه‌رو هستیم. با افزایش وسایل حمل‌ونقل در داخل شهرها و افزایش جمعیت، حوزه حمل و نقل دیگر یک بعدی نیست و مؤلفه‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی متفاوت و حتی حوزه فرهنگی در این حوزه تأثیرگذار هستند.

زهرا نصیری