به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، عبدالهاشم حسننیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان طی سخنانی در گردهمایی مدیران کل راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار کرد: باتوجه به افزایش کارکنان سازمان و تغییر ساختاری سازمان پس از ادغام وظایف راهداری در ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای سراسر کشور، میبایست کارهای مطالعاتی و ساختاری کلانتری در سازمان انجام شود و به عنوان یک بنگاه اقتصادی به فعالیتها نگریسته شده و با تحلیل مسائل و مشکلات موجود، چشمانداز آینده فعالیتها ترسیم شود.
وی با بیان این که بیش از ۹۰ درصد جابهجایی کالا و مسافر در کشور در بخش حملونقل جادهای صورت میگیرد، افزود:صاحب کالا ، راننده و شرکت حمل و نقل سه مؤلفه مهم این بخش را تشکیل میدهند که سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، تنظیم کننده روابط بین این سه مؤلفه در کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص رسیدگی به مطالبات اخیر رانندگان بیان کرد: با توجه به کارگروهی که در ستاد و استانها در این زمینه تشکیل شده است، پیشنهادها و راهکارهایی درخصوص رسیدگی به مطالبات و خواستههای شرکتها و رانندگان ارایه شده است که لازم است با همکاری جدی سایر دستگاههای ذیربط به نتیجه مورد انتظار برسد.
وی با اشاره به نقش نظارتی سازمان، خطاب به کمیسیونهای نظارتی و رسیدگی به تخلفات در حوزه حمل و نقل جادهای تأکید و خاطرنشان ساخت: کمیسیونهای موجود باید با جدیت و سرعت هرچه بیشتر تخلفات را بررسی و رسیدگی کنند و در این زمینه جلسات کمیسیونهای ماده ۱۱ و ۱۲ رسیدگی به تخلفات شرکتهای حمل و نقل هم با حساسیت بیشتر برگزار و احکام و آرای صادره اجرا شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان این که در ۱۳ استان کشور بالغ بر ۸۰ درصد جابهجایی کالا و مسافر انجام میشود، افزود: این استانها باید با حساسیت بیشتری به مشکلات و چالشها رسیدگی کنند و با برگزاری نشستهای مستمر با اصناف و تشکلهای صنفی پیشبینیها و برنامهریزیهای لازم را جهت بهرهوری بیشتر در این حوزه به انجام رسانند.
در ادامه این نشست تخصصی فرامرز مداح عضو هیأت عامل و نماینده تامالاختیار ریاست در امور فنآوری اطلاعات و سرمایهگذاری به تشریح برنامهها و سلسه اقدامات سازمان درخصوص بهبود وضعیت موجود حمل و نقل عمومی و رسیدگی به مشکلات رانندگان پرداخت و اظهار کرد: برای رفع مشکلات رانندگان ،کارگروه ویژه بهبود مستمر کسب و کار بخش حمل و نقل جادهای به ریاست معاون برنامهریزی وقت سازمان تشکیل شد که اعضای این کارگروه شامل نمایندگان اصناف رانندگان بخش حمل و نقل کالا و مسافر و کامیونداران، دفاتر حمل و نقل کالا ، مسافر، ترانزیت ، حقوقی، حراست و فنآوری اطلاعات و ارتباطات سازمان حضور داشته و به صورت مستمر و با سختکوشی نسبت به بررسی مشکلات مطروحه از سوی رانندگان تلاشگر حوزه حمل و نقل جادهای کشور و اتخاذ راهکارهایی در جهت رفع این موانع و مشکلات اقدام شده است.
مداح همچنین افزود: در این ارتباط افزایش کرایه حمل کالاهای عمومی تا سقف ۲۰ درصد مورد تصویب و تأکید کارگروه قرار گرفت و با توافقی بودن نرخ حمل کالا در جهت رفع موانع افزایش کرایه در چند سال اخیر، مصوبه لازم از وزیر صنعت، معدن و تجارت اخذ شد.
وی نحوه محاسبه نرخ حمل کالا براساس تن کیلومتر را یادآور شد و خاطرنشان کرد: درخصوص تعیین نرخ حمل براساس تن کیلومتر و تشدید نظارت و رسیدگی به تخلفات شرکتهای حمل و نقل، مصوبات لازم از سوی کارگروه صادر و لازمالاجرا اعلام شد.
مداح با اشاره به ابلاغ بخشنامه به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای استانهای سراسر کشور درخصوص تسریع و اعمال قاطعیت لازم در جهت رسیدگی به پروندههای تخلفات شرکت ها افزود: با صدور احکام مربوط به بازرسان ویژه کارگروه جهت حضور در جلسات کمیسیون ماده ۱۱ و ۱۲ رسیدگی به تخلفات رانندگان و شرکتهای حمل و نقل و بازرسی نحوه عملکرد این کمیسیونها صادر شده و در این خصوص اقدامات اجرایی از سوی بازرسان آغاز شده و ادامه خواهد داشت.
نماینده تامالاختیار ریاست در امور فنآوری اطلاعات و سرمایهگذاری همچنین به تشکیل جلسات ویژه کمیسیون ماده ۱۲ رسیدگی به تخلفات شرکتهای حمل و نقل در محل پایانههای مهم بار از جمله استانهای تهران و اصفهان و صدور احکام لازمه در محل برگزاری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: راهاندازی سامانههای رسیدگی به شکایات رانندگان و اطلاعرسانی پیامکی، استفاده از امکانات سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱ جهت دریافت شکایات رانندگان، استفاده از امکانات سامانه تلفن گویا و بخش پاسخگویی ۱۴۱، دریافت نظرات و مشکلات رانندگان از طریق سایت ۱۴۱.ir و صندوق پستی سازمان از جمله کانالهای ارتباطی بود که جهت دریافت مشکلات رانندگان و نظرات و پیشنهادات آنان در این مدت مورد استفاده قرار گرفت که براساس آمار و محتوای ثبت شده در این خصوص، تأمین لاستیک و اقلام مصرفی ناوگان، مشکلات نوبتدهی در پایانههای حمل بار و مطالبات رانندگان از سایر دستگاههای اجرایی از جمله مهمترین مطالبات رانندگان بوده است.
براساس این گزارش، داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهدرای و حمل و نقل جادهای نیز در این گردهمایی گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه رسیدگی به مشکلات شغلی و مطالبات رانندگان ارایه کرد و افزود: با برگزاری جلسات مکرر در سطوح مختلف حاکمیتی و با مشارکت سازمانها و دستگاههای ذیربط، بخشی از مشکلات فرابخشی رانندگان از جمله مسائل مربوط به بیمه و بازنشستگی، تأمین لوازم و قطعات مورد نیاز، افزایش کرایههای حمل و سایر موارد مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی حضور مدیران استانها در پایانههای بار و مسافر جهت نظارت مستقیم بر وضعیت رانندگان و جابهجایی کالا و مسافر را بسیار اثربخش توصیف کرد و اظهار داشت: در راستای رفع مشکلات موجود پیشنهاد میشود در قوانین و مقررات هم بازنگری شود، و در زمینه تمدید پروانه فعالیت شرکتها، رسیدگیها و نظارتهای لازم انجام شود.
امانی یادآور شد: به منظور رسیدگی به مشکلات در مواقع خاص از مشارکت تمام دستگاهها و فعالان بخش حمل و نقل جادهای در استان در جهت تأمین منافع سازمان و شرکتها و رانندگان بهرهبرداری شود و تعامل و همکاری مناسب و مطلوبی میان مسئولین دولتی و اصناف تشکلهای صنفی برقرار شود.
این گزارش حاکیست در ادامه نشست سراسری مدیران کل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در ستاد و استانها حیدر مطاعی معاون راهداری این سازمان ضمن تقدیر از خدمات بهجا و دلسوزانه مسئولان حوزه حمل و نقل سازمان در جهت دریافت نکته نظرات رانندگان و مشکلات آنها و بررسی و اتخاذ راهکار لازم در جهت رفع بحران افزود: در این ایام نقش معاونان راهداری، مدیران فنی و دستاندرکاران امور اجرایی راهداری بسیار حائز اهمیت است که بتوانند با برگزاری جلسات مشورتی و مستمر با نمایندگان خود در شهرستانهای سراسر کشور و حضور در راههای کشور به صورت گشتهای راهداری و اکیپهای راهداری، مشکلات راهها شناسایی شده و در جهت رفع مشکلات موجود اقدامات لازم صورت گیرد.
معاون راهداری سازمان همچنین بر لزوم شناسایی پتانسیلها و توانمندیهای موجود در زمینه انجام پروژههای راهداری جاری تأکید کرد و افزود: در حال حاضر ۱۷ هزار نفر نیروی راهداری در سطح کشور فعال هستند و ۹ هزار دستگاه ماشینآلات راهداری سنگین و نیمهسنگین در اختیار اکیپهای راهداری قرار دارد که رسیدگی به وضعیت این نیروهای راهداری و تجهیز و به روز بودن ماشینآلات فعلی در اختیار از الزامات است که باید همواره موارد اهتمام و توجه ویژه قرار گیرد.
براساس این گزارش در ادامه برگزاری سمینار سراسری مدیران کل ستادی و استانهای سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای، محمد تیموری عضو هیأت عامل و معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان با اشاره به ابلاغیههای دولت مبنی بر اعمال صرفهجویی به سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان امور اداری و استخدامی در شرایط فعلی گفت: در حال حاضر نگاه دولت، نگاه صرفهجویی است. با شرایط کنونی کشور و تشدید تحریمها و عدم وصول برخی درآمدهای دولت، باید در هزینهها صرفهجویی شود که در این راستا پرهیز از پرداخت هزینههای غیرضروری در حوزه تشریفات اداری باید صورت گیرد.
وی افزود: حتی در شرایط بحرانی اقتصاد نیز توجه به نیازهای نیروی انسانی شاغل باید مورد توجه باشد چرا که رضایت پرسنل در رضایت کاری آنها و افزایش چرخه بهرهوری اجرای فرآیندهای کاری آنان مؤثر است.
در این نشست صدرا… بمانا مشاور ریاست سازمان در امور نوسازی ناوگان با اشاره به سیاستهای جدید سازمان درخصوص نوسازی حمل و نقل در دو بخش کالا و مسافر گفت: در این راستا تعدادی با بانکهای عامل تفاهمهایی در دست انجام است که منابع مالی مورد نیاز تأمین شود و با مشارکت سازمان در پرداخت تسهیلات به رانندگان دارنده خودرو فرسوده برای تعمیر و نگهدرای و تأمین وسایل مورد نیاز و همچنین در جهت پرداخت مابهالتفاوت پرداخت نیز از محل منابع سازمان اقدام لازم صورت گیرد.
در ادامه این نشست ،مدیرکل حراست سازمان نیز به بیان مشکلات ناشی از تحریمها در اقتصاد حمل و نقل پرداخت و افزود: در شرایط بحران استفاده از تولیدات داخلی، تکیه بر اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه جدی قرار گیرد. در این راستا ایجاد و توسعه تعامل و هماهنگی بین مدیران ستادی و استانی نیز راهگشا است.
گفتنی است در بخشی از این گردهمایی منوچهر سلمانزاده مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان آذربایجانشرقی ضمن ارایه گزارشی از نتایج بررسیها و پیشنهادهای ارایه شده در جلسه گذشته گردهمایی مدیران در زمینه رسیدگی به مشکلات کسب و کار بخش حمل و نقل جادهای، مدیران ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای استانهای خراسانرضوی، تهران، هرمزگان، اصفهان و فارس نیز نکته نظرها و پیشنهادهای راهبردی خود را به حاضران در نشست ارایه کردند.
انتهای پیام/