به گزارش پایگاه خبری ربیع،ایده اصلی بازاریابی ویروسی از مدل استفاده شده توسط Hotmail در سال ۹۶ بدست آمده است. پایگاه Hotmail یک نمونه بسیار عالی از این بازاریابی است و به طور شگفت انگیزی نسبت به هر شرکت دیگری در دنیا رشد کرد.

در سال ۱۹۹۶، «سابیر بهاتیا» و «جک اسمیت» از پیشگامان محصول پست الکترونیک تحت وب به صورت مجانی بودند. نام بازاریابی ویروسی اولین بار در سال ۱۹۹۷ توسط روزنامه NETSCAPE استفاده شد. «تیم دراپر» شرکت هات میل را وادار کرد که هر پیغامی که از طریق پست الکترونیک تحت وب فرستاده می‌شود یک اتصال به آدرس پایگاه وب داشته باشد به صورت «Get your email at hotmail».

تعداد مشترکین هات میل، در طی ۱۸ ماه از صفر نفر به ۱۲ میلیون نفر رسید و در برهه‌ای با بیش از هفتاد و پنج میلیون کاربر فعال در بیش از ۲۲۰ کشور یعنی بیش از یک چهارم کاربران وب رسید و به یکی از بزرگترین سرویس دهنده پست الکترونیک در دنیا تبدیل شد.

بازاریابی ویروسی استراتژی است که مردم را بر می‌انگیزاند تا پیام‌های بازاریابی شما را به دیگران بازگو کنند و این امر سبب می‌شود تا توجه بسیار زیادی به سمت خدمات و محصولاتی که ارائه می‌کنیم و یا تولید می‌شوند، جلب شود امروزه با گسترش قابل توجه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی استفاده از این نوع بازاریابی بسیار اثربخش شده است و از بازاریابی به شیوه سنتی کمتر استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی همه جانبه استراتژی بازاریابی ویروسی در جهت مناسب از این استراتژی در حوزه کسب و کار خواهیم پرداخت. نتایج حاصل از تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که علاوه بر فرصت‌هایی که این استراتژی دراختیار بازاریابان قرار می‌دهد آن‌ها را دچار چالش‌هایی نیز می‌سازد که باید نسبت به آن هوشیار بود.

علیرغم اینکه تبلیغات دهان به دهان نقشی حیاتی در تصمیم مشتری برای خرید بازی می‌کند، گسترش اینترنت شیوه زندگی مارا به کلی تغییر داده است و امروزه ارتباطات دهان به دهان نه تنها در محیط آفلاین بلکه در محیط آنالین بسیار اتفاق می افتد.

تجارت الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین مفاهیم قرون بیست و بیست و یکم مطرح گردیده است. این امر به خاطر دلایل بسیار منحصر به فردی از قبیل اینکه تجارت الکترونیک، ترکیبی از فناوری، کسب و کار، بازاریابی و طراحی می‌باشد، مطرح شده است. برخی اینگونه فکر می‌کنند که تنها با تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت می‌توان ایجاد ارزش نمود اما در دنیای رقابتی تجارت، بدون بازاریابی نمی‌توان موفقیت چشمگیری بدست آورد. بازاریابی نیز همانند دیگر موارد فوق از تاریخچه طولانی برخوردار است. با این وجود، پیدایش اینترنت و تجارت الکترونیکی، کاربرد و عملکرد آن را به شکلی نوین تغییر داده است. از تکنیک‌های نوین بازاریابی می‌توان «بازاریابی ویروسی» را نام برد. بازاریابی ویروسی به گونه‌ای از بازاریابی اطلاق می‌شود که مبتنی بر پخش پیغام بازاریابی از طریق افراد جامعه، همانند یک ویروس، باشد. در واقع بازار یابی ویروسی نوعی بازاریابی است که با تشویق خریداران، پیغام بازاریابی خود را به صورت ویروسی منتشر می‌کند.

در مقوله بازاریابی، تبلیغ یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح به منظور انجام معاملات تجاری است.

تلاش می‌شود این نوشتار با بررسی همه جانبه استراتژی بازاریابی ویروسی، راهنمایی باشد در جهت استفاده مناسب از این استراتژی در حوزه کسب و کار.

بازاریابی یک پدیده اجتماعی، انسانی و مدیریتی است. در تعریف واژه بازاریابی همانند سایر اصطلاحات مدیریت اتفاق نظر وجود ندارد. اولین تعریف رسمی بازاریابی توسط انجمن ملی آموزگاران بازاریابی آمریکا که امروزه به انجمن بازاریابی آمریکا تبدیل شده است؛ ارائه شد. بر اساس این تعریف، بازاریابی عبارت است از: فرآیند برنامه ریزی و اجرای مفهوم، قیمت گذاری، ترفیع و توزیع کالاها، ایده‌ها و خدمات به منظور خلق مبادله‌ای که اهداف فردی و سازمانی را محقق سازد. در آخرین تعریف ارائه شده از این انجمن، بازاریابی عبارت است از مجموعه‌ای از نهادها و فرآیندها برای خلق، انتقال، ارتباط و مبادله عرضه‌ها که برای مشتریان، ارباب رجوع، شرکا و کل جامعه ارزشمند است.

«مایکل بیکر» بیان می‌کند: بازاریابی عبارت است از روابط متقابل مبادله‌ای سودآور دوطرفه. «فیلیپ کاتلر» از دیگر صاحب نظران علم مدیریت و بازاریابی نیز بازاریابی را فرآیند مدیریتی و اجتماعی که افراد و گروه‌ها از آن طریق آنچه را که نیاز داشته و می‌خواهند، به وسیله خلق و مبادله محصولات و ارزش با دیگران به دست می‌آورند، می‌داند.

 بازاریابی ویروسی

امروزه استفاده از بازاریابی ویروسی به سرعت در حال رشد است. بدون شک یکی از ابزارهای رایج بازاریابی و تبلیغات که اثر بخشی آن در بازاریابی خدمات نیز به چشم می‌خورد، بازاریابی ویروسی است که به صورت‌های زیر تعریف می‌شود: «فعالیتی که در آن مصرف کننده، اطلاعات بازاریابی مربوط به محصولات و خدمات را به مصرف کننده دیگری منتقل می‌کند» و یا «تلاش سازمان در جهت تشویق، تسهیل و گسترش ارتباطات بازاریابی در میان مصرف کنندگان.» بازاریابی ویروسی نوعی از بازاریابی است که مردم را به بازگو کردن پیام بازاریابی شما به دیگران برمی انگیزاند. این موضوع پدیده تازه‌ای نیست و از قبل هم وجود داشته است و بازاریابان امروزی فقط یاد می‌گیرند که چگونه از این تکنیک استفاده کنند، آن را وسعت ببخشند و در بهبود آن بکوشند.

وفاداری مشتری، عنصر اصلی بازاریابی ویروس

بازاریابی به عنوان علمی پویا در حال سازگاری با تحولات حاصل از انقلاب انفورماتیک می‌باشد که محور

اصلی این انقلاب ظهور اینترنت است. پیشرفت تکنولوژی و نوآوری در صنایع، رقابت بین شرکت‌ها را

افزایش داده و سهم مشتری نسبت به سهم بازار در موفقیت سازمان، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

ایجاد مفهوم نوینی از بازاریابی با عنوان بازاریابی ویروسی از جمله آثار این انقلاب است.

یکی از مهم‌ترین عناصر بازاریابی ویروسی، پیام یا همان محتوای آنلاین است که مخاطبان پس از دریافت آن انگیزه می‌یابند آن را برای دیگران ارسال کنند. پیش از اینکه فرد بتواند یک پیام الکترونیکی مانند

یک داستان جالب، ویدیو و یا ایده‌ای را با دیگران به اشتراک گذارد، ابتدا باید آن را در اینترنت بیابد. انتظار می‌رود کسی که مدت زمان بیشتری را صرف فعالیت‌های آنلاین اینترنتی می‌کند، احتمال بیشتری دارد که بتواند با چنین اطلاعاتی در آن محیط برخورد کند. بنابراین، استفاده از محتویات الکترونیکی در اینترنت، یکی از کلیدیترین عوامل تأثیرگذار بر تعداد ارسال‌های کاربران اینترنت ازطریق رسانه‌هایی مانند وبسایت یا پست الکترونیکی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازاریابی دهان به دهان بیشترین اثرگذاری را بر تصمیم خرید مصرف کنندگان در مقایسه با سایر ارتباطات سنتی مانند آگهی‌های تلویزیونی می‌گذارد، در تحقیقات آینده می‌توان جهت

پژوهش را بر گیرنده محتویات آنلاین بهره برد. کانال و رسانه‌ای که ازطریق آن پیام ویروسی برای دیگران

ارسال می‌شود، اهمیت زیادی دارد. مدیران سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از الگوهای ارتباطات بازاریابی ویروسی، علاوه بر کاهش هزینه‌های بازاریابی خود، نام و نشان تجاری شرکت را هرچه بیشتر درمعرض دید مصرف کنندگان مختلف قرار دهند.

نقش نیروی انسانی در بازاریابی ویروسی

یکی از مهم‌ترین عناصر بازاریابی ویروسی، نیروی انسانی است و عنصر دیگر آن تجربه و استفاده از روش‌های مدرن می‌باشد. جمعیت جوان بسیار زیاد در یک کشور یک عامل مثبت محسوب می‌شود، جوان بودن جمعیت در صنعت IT کاملاً به نفع یک کشور است و در نتیجه آن مفاهیمی مانند بازاریابی ویروسی برگ برنده تجارت امروزی محسوب می‌شود.

تنها در صورت وجود علم مدیریت مناسب است که می‌توان نیروی انسانی را در مسیر دستیابی به اهداف مطلوب هدایت کرد.