به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، آئین اختتامیه پنجمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه در سالن همایش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

**نه گفتن را به دانش آموزانمان یاد بدهیم

بنا بر این گزارش، محمدصادق افراسیابی دبیر همایش در ابتدای مراسم گفت: اگر خودم در بخش مقاله‌ها شرکت کرده بودم می‌توانستم مقاله‌هایی جدید را طی تجربیاتی که در این چند روزه بدست آوردم ارائه دهم. خوشبختانه امسال در خدمت معلمین عزیز بودیم و باز هم درس‌های جدیدی را از آنها یاد گرفتیم.

وی ضمن تشکر از تمامی افرادی که در این همایش حضور داشتند، بیان داشت: روز اول هنوز مشخص نبود پشتیبانی این همایش به عهده وزارت ارشاد است و در ادامه وزارت ارشاد و آقای موسویان ما را دلگرم کردند و پیگیری این همایش را در وزارت ارشاد به عهده گرفتند.

افراسیابی ضمن بیان گزارشی از آنچه در این دوره از همایش افتاد گفت: در این دوره از همایش سه کارگاه در حوزه سواد رسانه‌ای و کسب و کار دیجیتال برگزار کردیم.

وی ادامه داد: ما باید از دبستان آموزش سواد رسانه ای را شروع کنیم و بحث دیگر درباره نحوه آموزش نه گفتن به بچه‌ها در مدارس است.

افراسیابی در ادامه بیان داشت: بعد از نهادینه شدن تفکر انتقادی و اخلاق کاربردی در وجود نوجوانان باید قدرت تحلیل محتوا را به آنها یاد داد. بعد از آن تولید محتوای سالم و ایمن در دستور کار قرار دارد.

وی ضمن ارائه گزارشی از برگزاری کارگاه های سه روزه همایش سواد رسانه ای گفت: دیروز چهار پنل داشتیم که شامل: تجربه برنامه‌های سواد رسانه‌ای، تجربه فیلم‌های جشنواره فجر و … بود. همچنین در بخش تجربه نگاری ۹ نشست داشتیم.
وی با اشاره به برنامه‌های اختتامیه این همایش افزود: در بخش تجربی کاربردی از ۶ نفر تقدیر خواهد شد. بخشی هم تحت عنوان فیلم‌های جشنواره فجر است که جوایزی به برندگان آن اهدا می‌شود. در مراسم اختتامیه این همایش از رسانه‌ها و معلمین عزیزی که در این مدت از سواد رسانه‌ای حمایت کردند نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

**دید انتقادی را افزایش دهیم

به گزارش فارس، سیدمرتضی موسویان دبیر پنجمین همایش سواد رسانه‌ای سخنران بعدی این مراسم بود.

وی در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حضار و تشکر از افرادی که در این سه روز زحمت‌های بسیاری کشیدند، گفت: آنچه امروز فضای مجازی برای ما پدید آورده معدل کمتر فرزندانمان نسبت به گذشته است و در این بخش باید فضای مجازی به کمک ما می‌آمد.

موسوی ضمن بیان معنی سواد رسانه ای گفت: یکی از تعاریف سواد رسانه ای مهارت تفکر انتقادی است که به انسان کمک می کند تفکر و تحلیل داشته باشد و به دانش موجود در هر موضوعی دست پیدا کند.

وی ادامه داد: ما نیاز به بنیان و اساس داریم که بایستی در همه اقشار و به ویژه دانش آموزان آموزش داده شود که مهمترین بخش بزای ارائه این آموزش دوره ابتدایی است.

موسویان ادامه داد: وقتی صحبت از سواد رسانه‌ای می کنیم، می‌بینیم که نیاز به سواد رسانه‌ای داریم. تفکر انتقادی که در منتقدین بارور می‌شود با چند مثال خود را نشان می‌دهد. منتقد یک فیلم بعد از تماشای فیلم زوایایی را دیده که شما ندیدید. یا کارگردانی که یک فیلم را ساخته هم دارای تفکراتی است که ما شاید به آنها فکر نکرده باشیم.

وی در ادامه با اشاره به دید انتقادی بیان داشت: یکی از مواردی که سواد رسانه ای دنبال م‌ کند افزایش یک درصدی دید انتقادی است. بعد از پیدایش دید انتقادی نظریه جدیدی را ارائه می دهند که در نهایت باعث پیشرفت می شود. ما به دنبال این هستیم که سطح معدل سواد رسانه ای را در جامعه بالا ببریم.

موسوی با بیان نظریه توان انتقادی در سایر قاره های جهان افزود: در ابتدای این امر آمده که: مردم چگونه باید به پیام ها دسترسی داشته باشند و بعد قدرت تجزیه و تحلیل پیدا کرده و آن را ارزیابی کرده و در نهایت به تولید خلاق برسند. این چهار گزینه باید در فرزندان یاد داده شود که با آموزش صورت می گیرد. در درجه اول باید این توانمندی ها به مربیان و والدین آموزش داده شود و بعد به والدین.

موسویان افزود: اهمیت سواد رسانه ای به حدی است که امروزه برای ثروت مند شدن در کشورهای پیشرفته به آن سرمایه گذاری می گویند تا بتوانند ثروتشان را افزایش دهند.

وی ادامه داد: بشر به دنبال این است که مغز انسان را شبیه سازی کند و جامعه به وسعت تمامی حیوانات و نباتاتی که در کنارشان وسایلی قرار دارد همگی در یک شبکه قرار دارند و جامعه شبکه ای است که روز به روز گسترده تر می شود.

موسویان ضمن اشاره به شبیه سازی محیط گفت: الان موزه لوور به راحتی در دسترس همه است و نیازی به سفر به پاریس نیست. تحول کوانتومی نیز یکی دیگر از شبیه سازی های فضای مجازی است. یکی دیگر از این تغییرها نیز ایجاد آواتارهای انسانی شبیه سازی شده در فضای مجازی است.
وی افزود: تنها پیوند ما با فضای جدید تفکر ما است پس آنچه مهم است رشد فکری است و دانش است که زندگی با آواتارها را فراهم می کند.

دبیر این دوره از همایش ادامه داد: سواد رسانه ای ابزار رسانه در زیست بوم جدید است. در نظام ابتدایی همه مدارس رده بندی سنی را به والدین باید یاد دهند. طی آمارهای امریکا ۸۰ درصد از سواد رسانه ای استقبال و ۷۰ درصد از سواد رسانه ای استفاده می کنند.

وی ضمن بیان تولید بسته های سواد رسانه ای گفت: ما بنا داریم بسته های آموزشی را برای دوره ابتدایی تولید کنیم.

موسویان با اشاره به سیم کارت های کودک نیز بیان داشت: این سیم کارت ها به راحتی قابل استفاده کودکان زیر نظر والدین است. در بحث سواد رسانه ای همه باید فعالیت کنند.وی افزود: راه دیگر ارتباطات از طریق کد شامد است که همه کانال های موجود و فعال فضای مجازی دارند. حتی در بخش انتهایی کافه بازار نیز کد شامد وجود دارد.

رسانه به منبعی برای تربیت تبدیل شده است

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه این همایش گفت: اولین مبنای سواد رسانه ای در دین ما در آیه ۶ سوره حجرات است‌.

وی ادامه داد: اولین مواجهه شما با منبع خبر است و دعوت به بررسی کردن منبع در آیات قرآن نیز آمده است. نکته بعدی پیامدهای عدم بررسی است. در قرآن کریم ۹ بار به کلمه انواع اشاره شده است. موارد متعدد دیگری هم در مورد تربیت فرزند و رسانه وجود دارد. نقشی که ما برای رسانه قائل هستیم از منظری که برای تربیت فرزندان به کار گرفته می شود برای ما اهمیت دارند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه گذشته منبع تربیت خانه و مدرسه بود اما امروزه رسانه به عنوان عاملی بسیار موثر نقشی پررنگ دارد و می تواند ذهنیت آنها را شکل دهد، ادامه داد: دومین نقشی که رسانه را برایمان پررنگ می‌کند، این است که رسانه به عنوان ابزاری برای آموزش و یادگیری فرزندان قلمداد شده است.اگر این دو مهم اتفاق نیفتد ممکن ایت رسانه تبدیل به عاملی شود که زحمات ما بر باد رود.

وی درباره اهمیت دوران کودکی نیز بیان داشت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد اگر سنین اولیه کودکی را از دست دهیم نمی‌توانیم تا آخر تربیت خوبی داشته باشیم.

تاثیرات منفی عدم آموزش سواد رسانه

حکیم زاده با اشاره به تاثیرهای منفی عدم آموزش سواد رسانه ای گفت: هدر رفتن وقت و … از تاثیرهای مخرب استفاده نادرست از رسانه است که باعث ایجاد آسیب هایی در فرزندان می شود. این آموزش ها باید به صورت تلفیقی باشد و متن مجزا نمی تواند موثر باشد و اگر موضوعاتی که مهارتی هستند را به متنی تقلیل دهیم توفیقی در این بخش نخواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که آثار نمایشی ما دارند، گفت: اگر فیلم‌های فرهنگی ما عبارات نامناسبی دارد باید جلوی آنها گرفته شود و از همین جا از افرادی که مسئول هستند می‌خواهم چنین موارد نامناسب از جمله پرخاشگری و فحاشی را از این فیلم ها حذف کنند تا بتوانیم در فضای مناسبی به تربیت فرزندان بپردازیم.

حکیم زاده در پایان نیز افزود: امیدواریم این همایش سرآغازی برای همکاری های مشترک بین ما و وزارت ارشاد باشد و بتوانیم بستر مناسبی برای فرزندان این سرزمین فراهم کنیم.

حمیدرضا بابایی در ادامه این مراسم اختتامیه گفت: سعی کردیم بررسی مقاله‌ها را به نحو احسن انجام دهیم. بعد از پالایش اولیه مقاله‌ها برای داوری در اختیار اساتید قرار گرفت. ما نیز در این داوری ها سعی کردیم جنبه ای را بولد نکنیم که جنبه دیگر دیده نشود. بیان مسئله، چارچوب تئوری، مفاهیم نظری و … را در نظر گرفتیم. همچنین بیانیه اعضای هیأت داوران روی سایت قرار دارد که می‌توانید مشاهده کنید.

برگزیدگان همایش سواد رسانه‌ای

بخش بعدی این مراسم به اهدای جوایز اختصاص یافت. در این بخش حکیم زاده، موسویان، فتوره‌چی، بابایی، انصاری، حجت الاسلام خدایاری بروی سن آمده و از نفرات اول تا سوم در هر پنل تقدیر شد. در بخش تجربی کاربردی نیز محمد صادق باطنی، حسین حق پناه و حسن شهبازی رتبه‌های اول را سوم را کسب کردند.

همچنین محمودی به نیابت از هیأت داوران روی سن قرار گرفت و گفت: سال گذشته به اتفاق کارشناسان و صاحب نظران این حوزه گروهی تشکیل شد و درباره انتخاب فیلم‌ها صحبت کردیم.

وی ادامه داد: دیروز در نشست فیلم‌های کاندیدای همایش سواد رسانه‌ای حضور داشتیم و امیدواریم این حرکت همچنان ادامه داشته باشد.

محمودی در ادامه نیز بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد. در این بیانیه فیلم جشن دلتنگی از سوی هیأت داوران شایسته تقدیر شد.

همچنین در بخش مقالات برتر علمی پژوهشی نفر سوم محمدجعفر اسفندیاری، نفر دوم مریم کشاورز مسعودیان، نفر اول بتول خیرخواه شدند.

بخش تقدیر از رسانه‌ها: جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، دکتر متقیان مدیر عامل خبرگزاری ایسنا، سید ضیا هاشمی مدیر عامل خبرگزاری ایرنا، تیرانداز مدیر عامل خبرگزاری فارس، مبین خبرگزاری برنا، ایکنا، جعفر محمدی عصر ایران، علوی سردبیر روزنامه خراسان، فرشاد مهدی پور روزنامه صبح نو، کوچک نژاد مدیر رادیو گفت‌وگو، اعتماد سعید مدیر رادیو سلامت، محمد زاده رادیو ایران و کانال خبر فوری.

بخش فیلم‌ها: لاتاری، به وقت شام، اتاق تاریک، جشن دلتنگی، خجالت نکش. در این بخش جشن دلتنگی به عنوان اولین فیلم معرفی شد.

حجت‌الاسلام جعفری مدیر کل فرهنگ و ارشاد کرمانشاه، حجت‌الاسلام خدایاری، محمدرضا راضی، سیده زهرا اوجا، مریم باغبان، محمدحامد احسان بخش، زهرا رضا نیا، گوهرشاد اسدی نیز که در پنل‌های مختلفی حضور داشتند تقدیر شدند.

سواد رسانه‌ای باید منجر به راهکارهایی برای بهتر شدن ارتباطات شود

پس از آن خانیکی استاد ارتباطات در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به ضرورت بازشناسی آموزش سواد رسانه‌ای در نظام رسمی آموزش و پرورش گفت: هر اصلاحی را اگر بخواهید در جامعه رخ بدهد باید در سال‌های اول دبستان شروع کنید. امروزه می‌توانید ببینید که فرهنگ اجتماع سیاست و حتی اخلاق در مرکز ارتباطات قرار گرفته است.

وی ادامه داد: انقلاب شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و تلفن هوشمند سه عنصر انقلاب و دگرگونی در عصر حاضرند. این تحولات سواد آموزی جدیدی می‌طلبد و آیا ما از این اتفاق‌هایی که افتاده می‌ترسیم؟ در نظام آموزش و پرورش رسمی ما تکنولوژی هراسی به فرصت شناسی پیشی گرفته است. اگر سواد رسانه‌ای را توسعه ارتباطات رسانه‌ای بدانیم طوری باید حرف زد و اگر آن را امتداد رسانه‌ها بگیریم طوری دیگر باید حرف بزنیم.

خانیکی افزود: خیلی اوقات رسانه ها نارسانه می‌شوند و قادر به انتقال پیام نیستند. اگر توانستین سواد رسانه‌ای را به امتداد ارتباطات انسانی بکشانیم موفق هستیم. سواد رسانه‌ای باید منجر به راهکارهایی برای بهتر شدن ارتباطات شود.

انتهای پیام/