به گزارش پایگاه خبری ربیع، به مناسبت هفته پژوهش اولین دانشنامه تخصصی اطلاعات کالا با نام پینفوپدیا فعالیت خود را آغاز کرد.

به همین بهانه با علی آل‌حسینی بنیانگذار و مدیرعامل این دانشنامه آنلاین به گفت و گو پرداختیم. علی آل‌حسینی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی برق از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. او دارای چندین مقاله چاپ شده در مجلات معتبر و تاکنون ۲ اختراع را در رشته تخصصی خود به ثبت رسانده است. او همچنین مدرس دانشگاه و و رئیس دانشکده فنی شاهین شهر (از سال ۱۳۹۵ – تاکنون) است.

* برای شروع لطفاً بگویید که پینفوپدیا چیست؟

پینفوپدیا اولین و جامعترین دانشنامه آنلاین اطلاعات کالا است که تمرکز آن بر روی کالاهایی است که نحوه استفاده یا نگهداری آنها نیاز به دستورالعمل دارد.

نام پینفوپدیا مخفف عبارت انگلیسی Product Information EncycloPedia به معنی دانشنامه اطلاعات کالا است.

* هدف شما از تأسیس و راه اندازی دانشنامه پینفوپدیا چه بوده است و چرا جامعه به پینفوپدیا نیاز دارد؟

جرقه اولیه راه اندازی این دانشنامه هنگام جستجو در اینترنت برای استفاده و یا نگهداری از کالاها در ذهن من زده شد. نکته این بود که علیرغم داشتن تجربه و تسلط به روش‌های جستجو، به راحتی به سایت یا صفحه‌ای مناسب دست پیدا نمی‌کردم. با بررسی که انجام دادم متوجه شدم این مشکل در اطرافیان و دانشجویانم هم شدت بیشتری دارد و اغلب موارد حاصل تلاش چند ساعته آنها پس از جستجو، اطلاعات ناقص یا غیر قابل اتکا است.

بعد از بررسی بیشتر و مشورت با دوستانی که در حوزه وب و کامپیوتر فعالیت داشتند به این نتیجه رسیدم که دست نیافتن به اطلاعات دقیق، مناسب و مرتبط به چند دلیل رخ می‌دهد.

اول اینکه خیلی از سایت‌ها و صفحاتی که اطلاعاتی در مورد یک کالا دارند خودشان فروشنده آن کالا هستند و در بیشتر موارد، معایب یا محدودیت‌های استفاده از آن کالا را به صورت شفاف بیان نمی‌کنند.

دوم اینکه هنگام جستجوی یک کالا در موتورهای جستجو مانند گوگل شما با انبوهی از صفحات بی محتوا و یا ناقص روبرو هستید که افراد را به پاسخ درست هدایت نمی‌کنند. این پدیده معمولاً به دلیل روش‌های دور زدن موتورهای جستجو توسط مدیران سایت‌ها رخ می‌دهد. متاسفانه بعضی افراد تنها با هدف رسیدن به صفحات اول موتور جستجو کیفیت مطلب را فدای اینگونه روش‌ها می‌کنند. نتیجه این رفتار نیز چیزی جز سردرگمی و گمراهی مخاطبان نیست.

سوم اینکه بدلیل زیاد بودن تعداد سایت‌ها، عملاً حتی اگر سایتی در مورد یک موضوع مطلب مناسب و دقیقی نوشته باشد، پیدا کردن آن میان هزاران و یا میلیون‌ها سایت بسیار سخت باشد.

اما چهارمین و آخرین دلیل، ظاهر شدن تبلیغات بسیار بیشتر از حد استاندارد و مزاحم در وب سایت‌هایی است که در صفحات اول موتورهای جستجو هستند. در سال‌های اخیر به دلیل هزینه‌های نسبتاً زیاد راه اندازی و پشتیبانی از وب سایت، بسیاری از آنها ناچار به گرفتن تبلیغات هستند که متاسفانه هیچ یک از استانداردهای لازم برای گذاشتن تبلیغات را رعایت نکرده و این تبلیغات گاه به صورت باز شدن صفحات متعدد و گاه حتی با نصب بدافزار بر روی گوشی و کامپیوتر بدون اجازه کاربر نه تنها تمرکز کاربران را از بین می‌برند بلکه بخشی از حجم اینترنت افراد را نیز تلف می‌کنند.

همه این دلایل دست به دست هم داد تا جرقه ایجاد یک دانشنامه آنلاین معتبر و کاربردی در ذهن بنده و همکارانم در پینفوپدیا زده شود. این دانشنامه سعی کرده تمامی مشکلاتی را که در بالا به آن اشاره شد تا حد زیادی حل کند.

* درآمدزایی پینفوپدیا از چه راهی است؟

استفاده از دانشنامه پینفوپدیا رایگان است. ما در این دانشنامه تبلیغات نخواهیم داشت و هیچ کالایی نمی‌فروشیم. اما فروشندگان کالاهایی که ما در پینفوپدیا معرفی کردیم به دنبال راه حلی ساده برای ارائه این اطلاعات به مشتریان خود بودند. در این زمینه با توجه به تجربه‌ای که در چندین پروژه مربوط به استفاده از کیوآرکد داشتم این ایده به ذهنم رسید که برای هر کالا یک برچسب کیوآرکد تولید کنم. این کیوآرکد حاوی آدرس اینترنتی است که مخاطب را دقیق، سریع و بدون واسطه به صفحه مورد نظر هدایت می‌کند. در واقع این برچسب‌های حاوی کیوآرکد که ما اسم آنرا پینفوتگ گذاشته‌ایم به راحتی تمام این اطلاعات را در اختیار خریداران قرار خواهد داد.

* پینفوپدیا در آینده به چه سمتی حرکت می‌کند؟

ما پروژه دانشنامه پینفوپدیا را یک پروژه عام المنفعه می دانیم و مدل‌های درآمدی ما با توجه به اینکه وابسته به هیچ سازمان و ارگان دولتی و نیمه دولتی نیستیم، به گونه‌ای طراحی شده که در مسیر توسعه پروژه مشکلات مالی باعث توقف و یا عدم رشد آن نشود. هدف ما این است که زمانی که استفاده از برچسب اطلاعات کالا تبدیل به یک فرهنگ عمومی شد، علاوه بر توسعه مطالب و دپارتمانهای جدید، با ساخت ویدئو و فایل‌های صوتی آموزشی کیفیت ارائه اطلاعات را افزایش دهیم.

همچنین در فازهای بعدی قصد داریم زبان‌های دیگر را هم به دانشنامه اضافه کنیم تا بتوانیم برای کالاهای صادراتی ایرانی نیز پینفوتگ تولید کنیم. با این کار این دانشنامه به اولین دانشنامه بین المللی ایرانی تبدیل خواهد شد.