پایگاه خبری ربیع/

رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده سردار دلها شهید سلیمانی در توصیه ای با تأکید بر «حفظ اتحاد ملی»، به صدای واحد ملت در بسیاری از امور اشاره کردند و گفتند: مسئولان نباید این اتحاد و هم‌صدایی مردم را از بین ببرند و ملت را تکه‌تکه کنند، بلکه باید هر سه قوه بویژه رؤسای آنها با هم‌افزایی و همکاری، اتحاد ملی را روز به‌روز تقویت کنند.

ایشان با انتقاد از برخی سخنان اختلاف‌افکن، خطاب به مسئولان گفتند: اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید. مگر نمی‌گویید باید با دنیا مذاکره کرد، آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟

عده ای نان خود را در ایجاد دو دستگی و دو قطبی شدن کشور می دانند و تلاش می کنند برای سرپوش گذاشتن بر کم کاریها و بی تدبیریها و ندانم کاریها و عقب ماندگیهای ناشی از بی توجهی به نیازها و نیازمندها با ایجاد جو و فرافکنی مخالف و موافق بسازند و خود را راحت کنند؟! راستی چرا مسئولان دستگاهها از دیگر مسئولان در قوای دیگر انتقاد می کنند؟ چرا کمبودها را متوجه آن دیگر می کنند؟ آیا نمی دانند دو قطبی شدن جامعه سمی مهلک برای پیشرفت و آرامش کشور و حتی مدیریت آنها  است؟! تردیدی نیست که ایجاد دودستگی در میان مردم ضد منافع ملی و ضد آرمان‌های ملی و انقلاب اسلامی است.

از عوامل مؤثر و مهمی که می‌تواند، سهم بسزایی در برقراری وحدت ملّی میان مردم داشته باشد، هماهنگی قوای سه‌گانه در جهت خدمت به مردم است. دستگاه‌های دولتی، به‌ویژه قوه مجریه، که مجری قوانین وضع‌شده از سوی مجلس یا قوه‌ قانونگذار است، باید با به کار گماردن مدیران و کارگزاران لایق هدف اصلی خویش را حل معضلات اجتماعی و گرفتاری‌های مردم بداند و انسجام درونی را حفظ نماید.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: «شما چگونه می‌خواهید محبت و اطمینان مردم را جلب کنید؟ مردم باید به من و شما اعتماد داشته باشند. اگر ما دنبال مسائل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت‌المال هیچ حدی برای خودمان قائل نشدیم. هرچه توانستیم خرج کردیم. مگر اعتماد مردم باقی می‌ماند؟ مگر مردم کورند؟… آقایان! مگر مردم نمی‌بینند که ما چگونه زندگی می‌کنیم؟»[ حدیث ولایت، ج ۷، ص ۲۵۹]

قوه قضائیه نیز در کنار قوه مجریه می‌تواند سهمی بسیار مهم در سلامت و کمال جامعه داشته باشد. همیشه دستگاه قضایی در هر کشوری، جزء مجموعه‌های وزین و عالیقدر و برخوردار از وزانت‌های علمی، اخلاقی و تقوایی هستند که می‌توانند در ایجاد وحدت ملّی ما و برقراری عدالت اجتماعی و احقاق حقوق مستضعفان گام‌های مؤثری بردارند. عملکرد مسئولان قضایی باید به گونه‌ای باشد که مردم به آن اعتماد داشته باشند؛ زیرا در غیر این ‌صورت، اعتماد عمومی مردم از بین می‌رود و باز تفرقه و آشوب به جای وحدت و امنیت کشور را فراخواهد گرفت.

«ما باید کاری کنیم که دستگاه قضایی در کل زندگی مردم و در کل بسیط حیات یک یک افراد این جامعه ــ سطح کشور را عرض نمی‌کنم، سطح کشور که چیز قهری است ــ چنین حالت امیدی داشته باشد؛ یعنی همین‌که کسی مشکلی پیدا کرد، مظلوم واقع شد، یا مورد کمترین اجحافی قرار گرفت، در دل و زبان بگوید که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنیم، تا ظالم سر جای خود بنشیند. باید چنین روحیه‌ای در مردم به‌وجود بیاید.»[ همان، صص ۱۷۹ ــ ۱۷۸]

مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان قوه قانونگذار، که قوانین کشور را تنظیم می‌نمایند، باید با هوشیاری و بصیرت کامل و با اقدامات شایسته و خداپسندانه موجبات رضایت عموم مردم را فراهم سازد و زمینه‌های رخنه دشمنان را به داخل مرزهای ایران و به‌ویژه اسلام مسدود نمایند.

«نمایندگان محترم ملّت در مجلس شورای اسلامی، باید به دقت مراقب باشند که مبادا خدای نخواسته اظهارات آنان، دلسردی و یأس را از تریبون عمومی مجلس، در سطح جامعه پراکنده سازد، بلکه قولاً و عملاً مظهر یکپارچگی ملّت باشند… رمز موفقیت دولت و قوه قضائیه و مقنّنه، در پشتیبانی قاطبه ملّت از آن‌هاست. مجلس شورای اسلامی، نقطه امید نظام و مظهر اقتدار و اختیار ملّت است… .»[ همان، ج ۳، ص ۱۲۴] آری، وحدت، علاج دردهای ملت است. چنانچه فرمودند: هم ملت و هم مسئولین و دولت خدمت گزار باید کوشش کنند این وحدت و یک پارچگی و این پیوند صداقت و مودّتی که بین دولت و مردم وجود دارد، هر چه بیشتر گسترش دهند و آن را مستحکم و عمیق کنند… . مردم باید وحدت خودشان را حفظ کنند. باید هم دلی و بنیان مرصوصِ وحدت ملی را که بسیار باارزش و ارجمند است حفظ کنند. علاج دردهای ملت، در بلندمدت و کوتاه مدت، وحدت و یک پارچگی است.

گروه ها و جناح ها و اشخاص و دستگاه ها، در هر نقطه که تلاش خود را مُضر به وحدت ملت دیدند، باید آن را متوقف سازند. در تمام حوادث بزرگ تاریخ بیداری و مبارزات ملت، هر جا شکست و نامرادی پیش آمده، بر اثر شکسته شدن صف واحد ملت بوده است. ما امروز حق نداریم تجربه های گذشته را تکرار کنیم و هیچ عذر و بهانه ای برای صدور گفتار و عملی که ناقض وحدت است، پذیرفته نیست. ملت ما بحمدالله در تمام دوران پس از انقلاب و در تمام حوادث مهم، وحدت کلمه خود را پشت سر امام عظیم الشأن با استحکام حفظ کرد و تعارض های گروهی و جناحی را به چیزی نگرفت و امروز هم بحمدالله همین گونه است.

در پایان باید بگوییم، جناب رئیس جمهور محترم لطفا از ایجاد دو دستگی و دو قطبی کردن ملت بپرهیزید! جناب رئیس مجلس، جناب رئیس محترم قوه قضائیه و جنابان مسئولان دیگر و رسانه های وابسته به جریانات سیاسی و جناح های خواهان قدرت، لطفا مراقب وحدت مردم باشید! از دو قطبی شدن جامعه پیشگیری کنید؟ و به وحدت و اتحاد ملی بیندیشید که این تنها راه نجات کشور و حتی شماهاست؟

مظفر حاجیان