پایگاه خبری ربیع/

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: لولم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله عزوجل ذلک الیوم حتى یبعث رجلاً من ولدى اسمه اسمى.  اگر از عمر دنیا جز یک روز بیشتر نمانده باشد. خداوند آن روز را چندان دراز گرداند تا مردى از اولاد من برانگیزد  که همنام من باشد.

بی تردید رکن اصلی و خمیر مایه بنیادین حرکت جهانی امام زمان(ع) گسترش همه جانبه و تقویت و توسعه توحید و یگانه پرستی و در کنار آن مبارزه فراگیر و مستمر با همه تفکرات و جریان‌های انحرافی والحادی است.

در حکومت  مهدوی، همه دستگاه‌های استبدادی، در نهاد حکومت و قدرت زایل می‌گردند و از بین می‌روند. محرومان و مستضعفان و بندگان صالح و مؤمن خداوند، از جایگاه رفیعی برخوردارمی شوند.

نظام فرهنگی حکومت مهدوی، مرکب از ارزش‌ها و هنجار‌ها، عقاید و باور‌ها، آرمان‌ها و … بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و سنت معصومان علیهم السلام  شکل می‌گیرد و همه اجزا و عناصر اجتماعی، متأثر از این نظام فرهنگی است.

عدالت جویی و عدالت‌خواهی و تلاش برای برقراری عدالت و رفع همه مظاهر ظلم و بی عدالتی، از جمله ارکان حکومت امام زمان(ع) است. مبارزه همه جانبه و مستمر با منکرات و عوامل اجرایی و شیوع آن، از جمله برنامه‌ها و سیاست‌های اصولی در حکومت جهانی مهدوی است.

توزیع عادلانه فرصت‌های اجتماعی و برقراری روابط صمیمانه و صلح آمیز، همراه با عظمت و شوکت جامعه‌ی اسلامی در سطح بین الملل، ایجاد روابط صمیمانه و دوستی متقابل در بین افراد و ملل و اقوام همه و همه، از جمله خصوصیات و ویژگی‌های جامعه‌ی آرمانی اسلام است که در حکومت مهدی عج تحقق می یابد.

در زیر به بعضی از ویژگیهای حکومت مهدوی اشاره می کنیم :  حکومت و دولت حضرت مهدی(عج)، فراگیر و جهانی خواهد بود و قدرت و سلطه او از شرق تا غرب دنیا را فرا خواهد گرفت؛ آری مهم‏ترین ویژگی حکومت جهانی حضرت مهدی، قرار گرفتن جهان تحت یک مدیریت واحد و کارآمد است؛ به طوری که خود رأیی‏ها، مقام پرستی‏ها و خود محوری‏ها از بین خواهد رفت و همه بر اطاعت از یک حاکم مقتدر جهانی، اتفاق خواهند داشت.

رسول اکرم (صلّی اللّهُ‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم) فرموند: «و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب ؛ دولت و سلطنت مهدی(عج) همه شرق و غرب جهان را در بر می‏گیرد».ویژگی دیگر اینکه در حکومت جهانی واحد، دین برتر و آیین پذیرفته شده مردم، اسلام خواهد بود و این نشان می‏دهد که برنامه حضرت مهدی(عج) جهان شمول و فراگیر بوده و مردم با رغبت و علاقه دین اسلام را اختیار خواهند کرد و نجات و سعادت خود را در پیروی از آن خواهند دانست.

در نتیجه فضایل اخلاقی و مکارم انسانی، در جوامع حاکم شده و فساد، الحاد و بی‏دینی از بین خواهد رفت. رسول‏اکرم (صلّی اللّهُ‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم) می‏فرماید: «تاهرکجاکه تاریکی شب وارد شود، این‏ آیین مقدّس نفوذ خواهد کرد» ویژگی بعدی اینست که عدالت فرا گیر و جهانی‏ خواهد شد.

عدالت  به معنای واقعی کلمه اعم از اقتصادی، قضایی، اخلاقی و سیاسی  یکی از آرمان‏ها، خواست‏ها و آرزوهایی است که بنی آدم در طول تاریخ، به ‏آن توجه داشته ودرتمامی عرصه ‏های زندگی اجتماعی خود، به‏ آن نیازمند بوده است.

این نیاز دائمی انسان تنها در «حکومت جهانی مهدوی(عج)» برآورده خواهد شد و «عدالت» تنها با آمدن «منجی موعود»، تحقّق خواهد یافت و عدل و قسط و مساوات، نماد اصلی حکومت او خواهد بود.

پیامبر (صلّی اللّهُ‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم) در باره اوضاع زمین پس از ظهور حضرت ولی عصر(عج) در روایت مشهوری می‏ فرماید: «فَیَمْلَأُ اْلأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»؛ «پس زمین را از عدل و داد لبریز می‏کند، پس از آن که از ستم و بیداد لبریز شده است».

امنیت و صلح واقعی و آرامش  که گوهر نایاب زندگی انسان‏ها  و گمشده امروز جامعه بشزیت است که از ویژگی‏های جهانی و فراگیر امام زمان(عج) است. در آن عصر، خوف‏ها زایل  و جان و مال و آبروی اشخاص در امان قرار می‏گیرد و در سراسر جهان امنیت عمومی حاکم می‏شود، اختناق، استبداد، استکبار و استضعاف که همه از آثار حکومت‏های غیر الهی است  از جهان ریشه کن می‏گردد و حکومت‏های طاغوتیان  به هر شکل و هر عنوان برچیده می‏شود.

علی علیه السلام فرمودند: «هرگاه قائم ما قیام کند، کینه توزی از دل‏های همه مردم، رخت برمی بندد و چهار پایان رام می‏گردند تا آن جا که زنی از عراق تا شام، مسیر را می‏پیماید، در حالی که هیچ درنده‏ای او را نمی ‏آزارد..». در دولت کریمه مهدی موعود(عج)، وضع اقتصاد و معیشت عمومی، و اوضاع اقتصادی و مالی مردم، سامان خواهد یافت.

در آن عصر، نعمت‏های الهی افزون، آب‏ها مهار، زمین‏ها حاصل‏خیز و معادن ظاهر خواهد شد. هیچ فقیری باقی نخواهد ماند تا از بیت‏المال، کمک مالی دریافت کند. رونق و شکوفایی اقتصادی، باعث خواهد شد که همگان از برکات و آثار دولت او، برخوردار شوند و چهره کریه فقر، نابرابری، فساد مالی و… از جهان رخت بربندد. کمال علم و عقل‏، نوسازی و احیاگری‏ و رضایت و خشنودی جهانی‏ از ویژگی‏های مهم حکومت مهدوی است.واینهمه مایه امید و نشاط بشری خواهد بود.اللهم عجل لولیک الفرج

مظفر حاجیان