پایگاه خبری ربیع/

امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسانها است در همه‌ی دنیا؛ و یک عدّه‌ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش میبرند؛ قوّت در این [زمینه] حیاتی است.۳/۰۱/۱۳۹۹ مقام معظم رهبری

ارتباط از طریق فضای مجازی در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی در بین مردم از جمله نسل جوان و نوجوان و حتی کودکان جامعه ما پیدا کرده است.

شبکه های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی افراد (فردی واجتماعی) تأثیرگذارند. در شکل دهی به هویت نقش دارند و حتی روی ابعاد اقتصادی واجتماعی و سیاسی جوامع هم تأثیرگذارند.

امروزه با توجه به نقشی که تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشته اند، نمی توان آن ها را نادیده گرفت. در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه ی افکار و اندیشه های بشری محسوب می شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود.

افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچارمشکلات مالی و اجتماعی نشوند.

ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان وخانواده ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه ی نخست اولویت قرار دارد.

پیشگیری ازآسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می باشد و برای جلوگیری ازهم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد ومحیط امن خانواده باز می شود.

لذا، چنانچه خانواده ها نسبت به شیوه های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام بسیاری از جرایم وارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل می آید.

در این میان دشمن نیز برای ایجاد انحراف فکری ، عقیدتی و حتی اخلاقی و رفتاری و تغییر نگرش جامعه وارد عمل شده و فضای مجازی را در جهت گرایش به اندیشه های غربی خودش هدایت می کند.

به منظور پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در فضای مجازی راهکارهای زیادی مطرح شده اند که در صورت اجرای به موقع و مناسب می توانند ثمر بخش واقع شوند اما به یقین مهمترین راهکاری که می تواند آسیب ها را به حداقل ممکن برساند ساماندهی فضای مجازی است که در حال حاضر رها شده است و کمترین مدیریتی برآن اعمال می شود،از جمله راهکارهای مطرح در جهت پیشگیری از آسیب های سنگین، فرهنگ سازی برای کاهش پیامدهای آن است.

لذا اطلاع رسانی، آموزش نحوه استفاده صحیح از این فناوری می تواند مؤثر واقع گردد.

از طرفی وضع قوانین سختگیرانه و برخورد با مجرمان جرایم اینترنتی و اجرایی نمودن این قوانین می تواند بازدارندگی داشته باشد.

هچنین آگاهی و هوشیاری بیشتر پلیس سایبری در مورد انواع جدید جرایم رایانه ای و اقدام درجهت نا کارآمد کردن دسیسه های دشمنان در این زمینه امری ضروری خواهد بود.

 اخبار و گزارشات حاکی از آن است که۷۳ میلیون نفر از جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران، به اَشکال مختلف از جمله، برای انجام امور بانکی، تحقیق و مطالعه، جستجوی اخبار و به‌خصوص برای سرگرمی و تفریح از اینترنت استفاده می‌کنند، از این تعداد ۴۷ میلیون نفر کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند.

این تعداد تقریبا از کودک ۵ساله به بالا را در بر می گیرد با این وصف بخش اعظم مخاطبان آسیب پذیر هستند که اگر ساماندهی صورت نگیرد جامعه بیش از تحت تاثیر القائات دشمن قرار می گیرد.

نگران کننده تر اینکه متأسفانه حدود ۹۰ درصد حضور کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، معمولاً توأم با هنجارشکنی است و عمدتاً جنبه تفریحی و سرگرمی اخلاقی و بعضاً غیراخلاقی دارد.

در واقع بسیاری از کشور‌های استعماری جهان از سال‌ها پیش با ایجاد ده‌ها سازمان و موسسه برای تولید محتوا و انتشار آن در فضای مجازی می‌کوشند تا از این فرصت بیشترین بهره را برای انتقال فرهنگ منحط غربی و شرقی و القای افکار و برنامه‌های پلید خود به جهانیان عاید خود نمایند.

حتی منافقین نیز با ایجاد به اصطلاح یگان سایبری و بکارگیری بیش از ۱۲۰۰ نفر از اعضای خود در اردوگاه تیرانا در آلبانی، مدت‌هاست که تلاش می‌کنند تا از این طریق و با تولید اخبار جعلی و ترکیب آن با اخبار و مطالب راست و دروغ و تزریق آن به افکار عمومی جامعه، شرایط کشور را بحرانی و متشنج نموده و با دامن زدن به مشکلات کشور، به زعم خودشان مردم را ناامید و با خود همراه نمایند.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد مسئولین ذیربط در کشور همچنان در خوابی عمیق فرو رفته و نه‌تنها خودشان کاری نمی‌کنند، بلکه حتی حاضر به حمایت از اقدامات خودجوش نیرو‌های انقلابی در فضای مجازی نیستند و این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان بخش فرهنگی و اجتماعی، خسارت این جنگ نابرابر در فضای مجازی می‌تواند به مراتب بیشتر از جنگ اقتصادی و حتی جنگ نظامی باشد.

ضمن این‌که شاید خسارات جنگ اقتصادی و نظامی در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت قابل جبران باشد، اما برای رفع آثار و پیامد‌های جنگ فرهنگی دشمن، ممکن است به پذیرش هزینه‌های بسیار هنگفت و صرف سال‌ها وقت در حد تغییر چند نسل نیاز باشد.

از همین‌رو مطالبه‌گری عمومی در جهت پیگیری فعال‌سازی شورای عالی فضای مجازی، قانونمندسازی فضای مجازی و پیگیری نظارت بر حسن اجرای آن امر ضروری به نظر می رسد. البته چنانچه ذکر شد ساماندهی فضای مجازی اولویت اول و مهمترین راهکار پیشگیری از خسارتهای سنگین فضای مجازی خواهد بود.