به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از معضل قاچاق چوب در استان سخن به زبان آورد و گفت: امسال در ۲۴ فقره، ۱۲۱ مترمکعب چوب و ۴.۵ تن زغال قاچاق از سودجویان کشف و ضبط شد.

سعدی نقشبندی با اشاره به غرس ۱۰۰ هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی اظهار داشت: تا پایان امسال ۱۶۰ هکتار نهال‌کاری با هدف افزایش سرانه فضای سبز در کردستان انجام می‌شود.

وی از اختصاص ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مدیریت بوم‌سازگان جنگل‌های زاگرس خبر داد و افزود: تاکنون ۶۵ درصد از این اعتبار تخصیص یافته و در حوزه آبخیزداری ۸۲ درصد، در حوزه مرتع ۸۵ درصد، در حوزه توسعه جنگل ۱۰۰، کاداستر اراضی جنگلی ۸۲ درصد، مبارزه با آفات و بیماری ۷۵ و تأمین سوخت جایگزین ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نقشبندی اعتبار تخصیصی از محل اعتبارات استانی را ۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳۵ درصد از این اعتبار به‌صورت اسناد خزانه تخصیص یافته و ۲۷ میلیارد ریال هم با تخصیص ۵۴ درصد برای توسعه طرح‌های منابع طبیعی هزینه شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود از اجرای طرح‌های آبخوانداری در دشت‌های قروه و دهگلان خبر داد و اظهار کرد: با این طرح ۲۰ میلیون مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی مناطق چمقلو، کریم‌آباد علیوردی و میهم از طریق سازه‌ها تزریق شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان افزود: آینده دشت‌های قروه و دهگلان از لحاظ افت منابع آبی و پدیدار شدن فروچاله فوق‌العاده نگران‌کننده و پدیده فرونشست زمین ما را تهدید می‌کند.

نقشبندی بیان کرد: با اجرای ۵۲ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان ۲۷۸ روستا با ۱۹ هزار خانوار از خدمات مستقیم و غیرمستقیم این بخش بهره‌مند شدند و این اقدامات سبب شده که سفره‌های زیرزمینی توسعه یابد.

طبق اظهارات کارشناسان فرهنگ‌سازی مؤلفه اصلی در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها بوده و نقش آموزش و فرهنگ‌سازی و توانمندسازی جوامع بومی و محلی در پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع بسیار مؤثر است.