به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از شهر خبر/ پونه گیاه کمیابی نیست و درغذاهای مختلف استفاده می شود و قرنهاست که این ادویه به عنوان گیاه دارویی کاربرد دارد ،این گیاه انواع بیماریها بخصوص بیماری های عفونی را درمان می کند.

خواص و فواید باورنکردنی این گیاه پرکاربرد
یکی از بهترین راه های بهره از خاصیت درمانی نوشیدن یک فنجان چای پونه است چای پونه گلو دردحتی گلودرد میکروبی را درمان و با ویروس و عفونت های بدن مبارزه میکند. آنتی اکسیدان موجود در پونه سیستم ایمنی را تقویت می کند و حاوی رزمارنیک اسید و تیمول است. مطالعات نشان داده ترکیبات موجود درپونه با سلولهای سرطانی مبارزه می کند همچنین پونه حاوی کوئرستین است که رشد سلول های سرطانی را کاهش و مرگ سلولی را بهبود می بخشد. برگ ها و گل های پونه و همچنین ساقه های آن می توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک ها باشند.
آزمایشات نشان داده است که عصارهٔ پونه در مقابل ویروس تب خال، ویروس آنفلوآنزا ، بیماری نیوکاسل و ویروس های مختلف دیگر فعال است. به گفته ابو علی سینا تندی و تلخی که پونه دارد بسیار نرم کننده است . این گیاه پرخاصیت خون را به سوی پوست می کشد و قرحه آور است ، همچنین پونه عرق ریز است و بسیار گرمی بخش .
موارد استفاده از چای پونه و فواید دمنوش این گیاه :
دمنوش و چای گیاهی پونه را برای رفع مشکلاتی همچون :
رفع افسردگی
آنفولانزا
شپش
زخم
آلرژی
سوختگی
خستگی
یبوست
قارچ
سرفه
سردرد
تورم غدد یا برونشیت
انگل
مشکلات گوارشی نفخ و گاز معده می توان استفاده کرد البته تحت نظر متخصص طب سنتی و بعد از بررسی وضعیت جسمی و داخلی فرد.
دستور تهیه دمنوش و چای پونه:
مواد لازم :۴ تا ۶ ق برگ پونه تازه
۲ و یک دوم فنجان آب تصفیه شده
۱ ق چ عسل
طرز تهیه :آب را بجوشانید و از روی حرارت بردارید و بعد پونه را در آن قرار دهید و اجازه دهید ۵ دقیقه بماند بعداز صافی رد کنید و با عسل ترکیب کرده و بنوشید.
دیگر فواید و خواص گیاه و چای پونه
۱- به یاد داشته باشید که پونۀ کوهی بی اشتهایی و ضعف معده را هم از بین می برد و سکسکه را تسکین می دهد.
۲- مصرف خوراکی پونه به درمان بیماری های گوارشی کمک می کند. همچنین پونه با دفع گازهای انباشته شده در روده به بهبود نفخ شکم کمک می کند.
۳- پونه یکی از درمان های عالی برای تسکین و کاهش دردهای معده به شمار می رود.
۴- پونه خاصیت صفراآوری آن است و با تحریک کبد، تولید صفرا را افزایش می دهد.
۵- پونه تب بُر است و به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند
۶- اگر بیمار یرقانی خود را با آب پز و پونۀ کوهی شستشو دهید و عرق کند درمان خواهد شد.
۷- پونه به کاهش دردهای عضلانی کمک می کند.
۸- پونه برای کسانی که میزان اسید اوریک بالایی دارند، نیز گزینه ای مناسب است. پونه با کاهش اسید اوریک به جلوگیری از بیماری هایی که ذکر کردیم، کمک می کند.
۹- پونه با تنظیم چرخه های قاعدگی کمک می کند تا این چرخه ها به موقع ایجاد شوند. این ویژگی پونه به لطف تحریک هورمون های استروژن و پروژسترون اتفاق می افتد.
۱۰- مصرف پونه برای بهبود عفونت های مجرای ادراری، کلیه و رحم توصیه می شود.
۱۱- پونه آرام بخش و مُسکن خوبی است. چای پونه به ایجاد آرامش، کاهش عصبانیت و بهبود مشکلات خواب کمک می کند.
نکته مهم: در مصرف روغن پونه باید بسیار محتاط باشید. زیرا این ماده می تواند برای انسان سمی و حتی کشنده باشد. روغن پونه باید در مقادیر بسیار اندک مصرف شود.