به گزارش پایگاه خبری ربیع، بخش عده جمعیت ما را جوانان تشکیل می‌دهند و به همین جهت مسائل و مشکلات آنان نیز نسبت به دیگر گروه‌های سنی جامعه ما از تنوع و گستردگی بیشتری برخوردار است. یکی از این آسیب‌ها که در بعد فردی و اجتماعی پیامدهای منفی بسیاری را برای دختران و جامعه به همراه داشته، مسئله فرار دختران از منزل می با شد. این عمل به عنوان یک مکانیسم دفاعی به منظور کاهش ناملایمات زندگی و خلاصی از محرک‌های آزار دهنده و مضر و دستیابی به خواسته‌های مورد نظر و عموماً آرزوهای دور و دراز به کار گرفته می‌شود. فرار دختران از خانه اگر چه در نگاه اول پدیده‌ای فردی است اما با توجه به پیامدهای سوء آن که در نظم اجتماعی اختلال و آشفتگی ایجاد می‌کند منشأ بسیاری از رفتارهای ضد اجتماعی و انحرافی مانند خود فروشی، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، توزیع مواد مخدر، تشکیل باندهای فساد و فریب سایر زنان و دختران، رواج روسپیگری و شیوع انواع بیماری‌های مقاربتی و… می‌شود. این پدیده سبب می‌شود که سطح جرم و جنایت در جامعه افزایش یابد و در نتیجه امنیت و سلامت اجتماعی به مخاطره بیافتد.

پیامدهای فردی فرار دختران:

دختران نوجوانان و جوان، به محض فرار از خانه در معرض خطرات بسیاری قرار می‌گیرند. به واسطه جنسیت زنانه، این افراد دائماً در آستانه پیشنهاد برقراری رابطه جنسی هستند. دختران فراری در بدو فرار، بیشترین زمان خود را در پارک‌ها و خیابان‌ها می‌گذرانند و در ساختمان‌های متروکه، پارک‌ها و خانه‌های فساد و … شب را به صبح می‌رسانند و طی مدت کوتاهی درپی آشنایی با باندهای فساد به فحشا کشیده می‌شوند و مدام از مکانی به مکان دیگر در حرکت هستند. در این مرحله است که برای رهایی از فشارهای روانی، غم و سرگردانی و کمبود محبت، بسیار سریع در دام مواد مخدر گرفتار می‌شوند و برای امرار معاش به تکدی گری، سرقت، توزیع مواد مخدر، مشروبات الکلی و کالاهای غی مجاز، روسپیگری و … اقدام می‌کنند، فقط برای آن که بتوانند زنده بمانند. باندهای خلافکارهم با شناسایی این دختران و جذب آنها، آن‌ها را مورد شدیدترین سوء استفاده‌های جنسی، مادی و روحی قرار می‌دهند و برای رسیدن به اهداف پلید خود آنها زرا به طرق مختلف به خود وابسته و محتاج می‌کنند. این افراد پس از ارتکاب انواع جرائم و فساد اخلاقی دچار احساس بیزاری از خود، احساس گناه و آلودگی و انواع بیماری‌ها و اختلالات روحی و روانی می شوندو نهایتاً ناچار به خودکشی می‌شوند.

پیامدهای خانوادگی فرار دختران:

فرار دختران می‌تواند بزرگترین لطمه و ضربه برای حیثیت و شرافت خانوادگی فرد باشد. این عمل اولاً نشانه‌ای از ناکارآمدی خانواده در تربیت فرزند، شکاف نسلی بین والدین و فرزندان و اختلاف خانوادگی است و ثانیاً گرفتار آمدن در دایره تنگ باندهای فساد و فحشا و ارتکاب جرائم اخلاقی است. لذا فرار به مفهوم لکه ننگ و بدنامی برای خانواده محسوب می‌شود و بدین لحاظ است که فرار دختران، کمتر توسط خانواده‌ها گزارش می‌شود و اغلب پس ز بی نتیجه ماندن جستجوها و تلاش‌های خانوادگی، فرار دختران به مراجع قضایی گزارش می‌شود. از طرف دیگر دختران فراری با درگیر شدن در مسائل غیر اخلاقی، نمی‌توانند به خانواده بازگردند، مگر آنکه خانواده به این نکته توجه نماید که عدم پذیرش فرد به معنای فرو غلتیدن هر چه بیشتر او در منجلاب فساد و تباهی است، لذا با اکراه دختر را در خانواده جای می‌دهند یا آن که دختر فراری از خانوداه از هم گسیخته است و بود و نبود دختر چندان فرقی ندارد. در هر حال زندگی دختر فراری در صورت بازگشت به منزل نیز همراه با مشکلات مضاعف خواهد بود، زیرا خانوداه وی ره به دلیل اعمال خلاف بیشتر از گذشته مستعد کجروی و رفتارهای انحرافی می‌داند، لذا قیود خود را بیشتر خواهد نمود.

پیامدهای اجتماعی فرار از منزل:

– تهدید بهداشت اخلاقی و روانی جامعه

– تحمیل هزینه‌های اجتماعی

– افزایش نرخ آسیب‌های اجتماعی

– قاچاق زنان و دختران

– سرقت

-روسپیگری

گردآورنده: کارشناسان مرکز مشاوره آرامش (معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان)