به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از سلامانه/ یک متخصص تغذیه تاکید کرد مبتلایان به پرکاری تیروئید از مصرف نمک‌های یددار، قهوه و نان‌های فانتزی پرهیز کنند.
دکتر امید توپچیان، عضو هیات علمی و پزشک متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این مساله گفت: پرکاری تیروئید دومین اختلال شایع غدد اندوکرینی پس از بیماری دیابت است که بیماری گریوز شایع‌ترین نوع آن به شمار می‌رود.
وی با بیان این‌که این بیماری در زنان ۸ برابر مردان است، افزود: حداکثر شیوع آن در دهه دوم تا چهارم زندگی است و میزان بالای هورمون این غده می‌تواند سوخت و ساز بدن را سرعت بخشیده و علایمی نظیر اضطراب، کاهش وزن بدون دلیل، تورم غده تیروئید و فعالیت بیش از اندازه ایجاد کند.
وی تصریح کرد: پرهیز از مصرف هر نوع ویتامین یا مکمل حاوی ید، غذاهای دریایی نظیر ماهی و سوشی، استفاده زیاد از تخم‌مرغ، میوه های خشک، کنسرو سبزیجات، بیشتر شکلات ها، محصولات سویا، نمک‌های دریایی و غذاهای نمک سود شده و مانده مانند ژامبون، ماهی دودی و آزاد، گوشت گاو نمک سود شده، ترشی کلم، کالباس یا گوشت های سرد در مبتلایان به پرکاری تیروئید لازم و ضروری به نظر می‌رسد.
وی مصرف نان‌های خانگی که از نمک‌ها و روغن‌های بدون ید استفاده شده را برای مبتلایان به این اختلال مفید و مناسب برشمرد و خاطرنشان کرد: استفاده از آجیل‌های بی نمک، روغن های گیاهی، پاپ کورن بدون نمک، مربا، ژله، گوشت های تازه خریداری شده از قصابی، سبزی ها و میوه های تازه (اسفناج و بروکلی کم)، جو و محصولات به دست آمده از غلات و ماکارانی ها بدون مواد افزودنی و حاوی ید و … به مبتلایان به این اختلال توصیه می‌شود.