به گزارش پایگاه خبری ربیع، با رد پیشنهاد کنفدراسیون فوتبال آسیا توسط چهار باشگاه ایرانی حالا همه چیز در دستان AFC است و بعید به نظر می‌رسد که این کنفدراسیون به راحتی از کنار این ماجرا عبور کند و احتمالاً تیم‌های ایرانی با محرومیت‌های سنگینی روبرو خواهند شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران پیشنهاد داده که بازی‌های دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان در خانه حریفان برگزار شود و در دور برگشت با عادی شدن اوضاع، شرایط به حالت قبلی بازگردد.

داتو ویندزور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران شرایط حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرده و فدراسیون در حال بررسی این پیشنهادات است.

AFC در این نامه به ایران اعلام کرد که در گام نخست، تیم‌های استقلال و شهرخودرو، پلی‌آف اول خود را در زمین بی‌طرف برگزار کنند. در گام دوم نیز تیم‌های ایرانی که در مرحله گروهی حضور دارند، در سه بازی دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عنوان تیم مهمان در زمین رقبای خود بازی کنند تا بر این اساس موضوع بازی در زمین ایران در این زمان نیز بنوعی حل شده باشد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا هم‌چنین پیشنهاد داده که پس از این مراحل، در ماه‌های آینده مجدداً درباره میزبانی ایران تصمیم‌گیری خواهد شد. در این صورت اگر با میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا موافقت شد، سه بازی پایانی تیم‌های ایرانی در ایران برگزار می‌شود و تیم‌های ایرانی می‌توانند در سه دیدار متوالی از رقبای خود در خانه پذیرایی کنند.

البته این شرایط شامل حال بازی‌های رو در رو با نمایندگان عربستان نمی‌شود. همچنین AFC از برگزاری بازی‌های پلی‌آف استقلال و شهرخودرو مقابل نمایندگان کویت و بحرین به میزبانی کشور قطر خبر داده است.

گفته می‌شود که پس از پایان مرحله گروهی، دبیرخانه AFC بار دیگر در این باره تصمیم گیری خواهد کرد و باتوجه به این که چند ماه بعد مشکل کریدور هوایی ایران حل خواهد شد، احتمالاً میزبانی در دور برگشت لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ به ایران بازخواهد گشت. این راه حل بینابینی می‌توانست برای تیم‌های ایرانی مفید باشد زیرا دو باشگاه استقلال و شهر خودرو می‌توانستند هزینه شرکت در بازی‌های خارج از خانه را از کنفدراسیون فوتبال آسیا طلب کنند پیشنهادی که بعید بود رد شود اما چهار باشگاه ایرانی در اقدامی عجیب این پیشنهاد را رد کردند.

بعد از جلسه مسئولان فدراسیون و مدیران عامل باشگاههای پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهر خودرو نامه‌ای منتشر شد. در این نامه آمده است:

با عنایت به نامه مورخ ۲۰ ژانویه دبیرکل کنفدراسیون خطاب به دبیرکل فدراسیون فوتبال، جلسه‌ای امروز تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر تصمیمات به شرح ذیل به اطلاع کنفدراسیون خواهد رسید؛

۱- به اطلاع می‌رساند باشگاههای ایرانی با این استدلال که هیچ دلیل قانونی برای سلب حق میزبانی آنان وجود ندارد اعلام می‌کنند به هیچ عنوان میزبانی خود را به هیچ وجه به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کنند.

۲- کلیه باشگاههای ایرانی حاضر در مسابقات اعلام می‌کنند صرفاً در شرایطی در مسابقات حاضر می‌شوند که کنفدراسیون به صورت رسمی اعلام کنند این باشگاه‌ها از رقبای خود داخل سرزمین جمهوری اسلامی میزبانی می‌کنند.

۳- در صورت قبول شرایط فوق توسط کنفدراسیون، باشگاه‌های ایرانی صرفاً تغییر زمان برگزاری مسابقات داخل تقویم برگزاری را می‌پذیرند.

۴- مدیران عامل باشگاههای ایرانی تقاضا دارند در اسرع وقت جلسه‌ای با رئیس و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار کنند.

با این پاسخ باشگاه‌های ایرانی و با توجه به نزدیکی مسابقات به احتمال فراوان کنفدراسیون فوتبال آسیا چهار باشگاه ایرانی را با مبالغ سنگین جریمه و به مدت دو سال از حضور در رقابت‌های آسیایی محروم خواهد کرد. البته در حالت بدبینانه تیم‌های ایرانی حتی حق شرکت در لیگ داخلی را هم نخواهند داشت که در آن صورت حتی لیگ امسال نیز آینده مبهمی خواهد داشت.

همه این اتفاقات در حالی است که اگر تیم‌های ایرانی پیشنهاد AFC را می‌پذیرفتند، می‌توانستند دست‌کم ۳ شرط مهم را به کنفدراسیون فوتبال آسیا تحمیل کنند. اولین شرط اینکه هزینه مسابقات پلی‌آف به عهده AFC باشد، دوم اینکه AFC تعهد دهد که برای بازی‌های مرحله بعدی مشکلی در میزبانی تیم‌های ایرانی وجود نداشته باشد و سومین و مهم‌ترین شرط اینکه این ماجرا به هیچ عنوان به مسابقات ملی تعمیم داده نشود. با توجه به موضع AFC در قبال ایران، قابل پیش‌بینی بود که این پیشنهادات مورد موافقت کمیته مسابقات قرار گیرد و تیم‌های ایرانی بتوانند با خیال راحت آماده مسابقات مرحله بعد شوند. اما تصمیم عجولانه و دور از انتظار مدیران چهار باشگاه ایرانی، نه تنها امکان دستیابی به این توافق را از بین برد، بلکه باید از حالا نگران بازی‌های مهم تیم ملی در انتخابی جام جهانی هم باشیم.