به گزارش پایگاه خبری ربیع، دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم در نشست هم اندیشی شهرداران و روسای شورای اسلامی کلانشهر ها در مشهد با اشاره به کمبود ظرفیت‌های کشور برای تأمین نیاز حمل ‌و‌ نقل عمومی شهروندان با بیان اینکه جمعیت کلانشهرهای ایران ۵۴ میلیون نفر است، گفت: اگر برای هر هزار نفر، به‌طور متوسط یک اتوبوس در نظر بگیریم، یعنی به ۵۴ هزار اتوبوس نیاز داریم، اما ظرفیت تولید اتوبوس بسیار محدود است و قیمت آن به خاطر افزایش تقاضا بالا رفته است و این سبب شده در قیمت هماهنگی نداشته باشیم، به‌طوریکه کرج اتوبوس را را یک قیمت خریداری کرده و اصفهان و قم با قیمت‌های دیگری چون هماهنگی نداریم و تعداد اتوبوس تولید داخل هم محدود است.
سقائیان‌نژاد افزود:کارخانه‌های تولید اتوبوس نیاز کلان‌شهر‌ها را برآورده نمی‌کنند و در شرایط کنونی تنها راه حل شاید تسهیل واردات اتوبوس از خارج کشور باشد تا نیاز شهر‌ها تأمین شود . اگر بخواهیم مشکل حمل‌ و نقل عمومی حل شود، باید بتوانیم اتوبوس وارد کنیم، مشکل دیگری که در حمل‌ و نقل عمومی داریم این است که در برنامه پنجم قرار بود سهم حمل ‌و نقل عمومی را به‌بالای ۵۰ درصد برسانیم، اما متأسفانه سیر نزولی طی کردیم و این سبب شده قیمت سواری‌ها جامعه را به‌سمت حمل‌ و نقل خصوصی و آلودگی هوا سوق دهد.
وی خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که برای تاکسی‌های فرسوده پرداخت می‌شد، ۵ میلیون بود که با افزایش دو برابری قیمت خودروها تغییری نکرد.
شهردار قم با بیان اینکه جایگاه تشکیلاتی شهرداری‌ها در کشور مبهم است، و در این سال‌ها حل نشده است، گفت: امروزه بیش از ۷۲ درصد مردم شهرنشین و در کلان‌شهرها بالای ۸۵ درصد شهرنشین هستند که در پایان هزاره سوم احتمالاً بالای ۹۰ درصد مردم شهرنشین خواهند بود.
سقاییان نژاد تصریح کرد: جایگاه این جمعیت بزرگ مشخص نیست، ما نه در مجلس و نه در دولت جایگاهی داریم که از خود دفاع کنیم. ما تنها به وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها متصل هستیم. جایگاه شهرنشینی افزایش پیدا کرده است اما جایگاه شهرداری‌ها هنوز مشخص نیست. به همین دلیل بسیاری از فعالیت‌هایی که شهرداری‌ها انجام می‌دهند، مشخص نیست. به دلیل عدم تعریف جایگاه، ما خود سخنگوی خودمان نیستیم.ما در مجلس و دولت جایگاهی برای دفاع از حق و حقوق خود نداریم و به‌طور مستقیم به وزارت کشور وصل می‌شویم ما اگر در استان‌های خودمان کار می‌کنیم، دیگران سخنگوی ما هستند و فعالیت‌های ما ناشناخته است.