به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از مشاوره۲۴/ سوال: سلام من دختری ۳۲ ساله هستم و لیسانس. از نظر ظاهری هم متوسط به بالا. تاحالا خواستگارای زیادی داشتم. اما هیچوقت به دلم ننشستن. بعضیاشون بخاطر ظاهر و بعضیاشونم بخاطر طرز حرف زدن و شخصیتشون…اوناییم که ظاهرشون خوب بوده به دلایل دیگه برام مناسب نبودن…دیگه خسته شدم از همه چی. همین امروز یه خواستگار داشتم که سنش مناسب بود و خانوادشم خوب بودن. شغلش آزاد. اما همینکه دیدمش ازش بدم اومد. حتی نخواستم باهاش حرف بزنم. اما خانواده و خواهرام خیلی اصرار دارن که ازدواج کنم. میگن همینکه پسرسالم و خانواده داری هست نباید از دستش بدی. ولی نمیتونم. پس دلمو چیکار کنم. احساسم چی میشه. البته حقم دارن. سنمون بالاس. کمتر پسری پیدا میشه که سنش بخوره. با اینکه سالهاس دلم می خواد ازدواج کنم و نیاز دارم اما تا حالا خیلیاشو رد کردم. میگن یعنی چی هرکی میاد الکی ردش می کنی؟ اما من نمیتونم. دست خودم نیس. خوشم نمیاد ازشون. چیکار کنم به نظر شما؟ بخدا از همه چی خسته شدم. دلم می خواد بمیرم و راحت شم. توروخدا بگین چیکار کنم؟ آیا من دارم اشتباه می کنم؟ آخه وقتی به دلم نمیشینن می خوام چیکار که خوب باشه یا بد باشه. خواهش می کنم کمکم کنید.

نسیم مرتضوی (بازی درمانگر کودک، درمانگر اعتیاد و مشاور پیش از ازدواج)
سلام دوست عزیزم
بیا تصور کنیم این فشار خانواده اصلا وجود نداره، یعنی خودت تصمیم گیرنده نهایی برای انتخابت هستی! بازم اعتقاد داری که الکی ردشون میکنی؟
اولین و مهم ترین معیار برای هر ازدواجی اینه که در نگاه اول برات جذابیت داشته باشه و به نوعی از لحاظ ظاهری برات جذاب باشه. چون این مسئله ممکنه هیچ وقت عادی نشه.
قبول دارم که نگران ازدواج کردن و نکردنت هستی و این فشار خانواده به اندازه کافی ناراحت کننده هست و وقتی که تومدام با افکار آزار دهنده اینچنینی نگران هستی این فشار دو برابر میشود.
به جای تمرکز روی یک موضوع بی نتیجه و بی فایده بهتره روی ارزش ها و اهدافت متمرکز بشی و برای رشد شخصی خودت تلاش کنی . در کنار اون موقعیت های اجتماعی که با افراد مختلف آشنا خواهی شد رو افزایش بدی .
قرار نیست همه آدمها برای شما جذابیت داشته باشند و یا شرایط و معیارها و اولویت های شما رو داشته باشند. اما قرار هم نیست که تمام معیارهای شما در یک فرد وجود داشته باشه. پیشنهاد میکنم معیارهای ازدواجت رو با دقت بنویسی و بعد اونها رو اولویت بندی کنی و به معیارهای واجب و مستحب تقسیم بندی کنی. یعنی معیارهایی که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستی نادیده بگیری و معیارهایی که میتونی انعطاف پذیری بیشتری داشته باشی در مقابلشون.
همکاران روانشناس من میتونن کمکت کنن که از این سردرگمی بیرون بیای
با آرزوی شادکامی

الهام داودی (روانشناس بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران)
سلام
خوب قطعا وقتی شما کسی به دلتون نیست ازدواج کردن معنی نداره، چون بعدا وارد زندگی میشیم و خودتون رو گیر افتاده میبینین. در حقیقت ازدواج از این رو که می ترسم به خاطر سنم یا از حرف های خانواده خسته شدم، اصلا دلیل مناسبی نیست.
من فکر می کنم شما نیاز دارین جلسه های روان درمانی برین تا متوجه بشین که شما به دنبال چه شخصی هستین که پیدا نمیشه؟ چرا چنین آدمی رو جستجو می کنین؟ و اینکه قراره با پیدا کردنش چه چیز خوبی اتفاق بیفته
من فکر می کنم پیدا کردن و فکر کردن به این سوال ها خیلی مهم باشه برای شما
مهدی وفانوش ( مشاور و رواندرمانگر دانشگاه علامه طباطبایی )
با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز
عشق یک از متعالیترین و قشنگ ترین احساسات یک انسان می باشد که با حضور آن فداکاریهای بزرگی در زندگی می تونه رقم بخوره و زندگی زیباتری رو برای همه ما رقم بزنه.
اما بررسی بسیاری از زندگیهای زناشویی که با خوشبختی همراه بوده نشان می دهد که زندگی آنها در بعضی موارد با عشق شروع نشده اما با رعایت مولفه های مهمی همچون احترام ، گذشت ، تامین نیازهای طرفین ، کار و کوشش و … توانسته اند خوشبخت باشند و حتی کم کم عشق را در زندگی به همراه بیاورند. در مقابل بسیاری از زندگیها بوده اند که با عشق شروع شده اند اما به دلیل عدم رعایت مولفه های مهم خوشبختی در نهایت زندگی آنها سرانجام خوبی نداشته است.
خوشبختانه شما شناخت خوبی از خودتان دارید و می دانید که از زندگی مشترک چه می خواهید و چه فاکتورهایی برای همسر آینده تون در نظر دارید که این نکته بسیار خوب و مثبتی هست. اما در نظر داشته باشید که خیلی می تونه خوب باشه که فردی که همه این مشخصات را داره به دل شما بشینه و در این صورت انتخابتون آسونتر می شود. اما در خیلی از موارد این اتفاق نمی افتد و فرد مورد نظر ممکن است که اولا همه خصوصیات مورد نظر شما را نداشته باشد و ثانیا در صورت داشتن همه خصوصیات به دل شما ننشیند. با این وجود همانطور که گفته شد خوشبختی فقط به دل نشستن و عشق نمی تونه باشه . بنابراین در صورتی که از بین خواستگارانتان فردی بسیاری از ویژگیهای مورد نظر شما را دارا می باشد اما به دل شما ننشسته ، در تصمیم گیری عجله نکنید و اجازه بدهید که مراوده بیشتری با هم داشته باشید. در طی همین مراودات اتفاق افتاده که این عشق و علاقه نیز به وجود آمده و ریشه دوانیده و تصمیمات درستی در نهایت اتخاذ شده.
و در آخر اجازه ندهید دچار سردرگمی و یاس بشوید و سعی کنید امر مبارک ازدواج را با مشخص بودن خواسته هاتون و واقع بینی به یک اتفاق زیبا و فرخنده تبدیل بکنید. خوشبخت و سرفراز باشید