به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جواد هدایتی مدیر کل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل و نقل این سازمان  در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل‌و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به رونمایی از چهارسوق دانش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری، با توجه به شرایط خاص اقتصادی و تحریمی کشور، در نظر است تا با یاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت ارتقای توانمندی ملی و حل مشکلات اجرائی مرتبط با راهداری از ظرفیت‌های دانش بنیانی و علمی کشور به صورت کاربردی، استفاده حداکثری شود.
هدایتی گفت: اخیراٌ بر اساس تفاهم‌نامه‌ منعقد شده با معاونت علمی و  فناوری ریاست جمهوری شرایطی فراهم شده است که بتوانیم در قالب بستر همکاری مشترک برای ایجاد جهش و توسعه  در فعالیت‌های حمل ونقل جاده ای از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیانی تحت پوشش آن استفاده کنیم.
مدیر کل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل و نقل سازمان اظهار داشت: در همین راستا در اولین گام برگزاری ایده بازار طرح های دانش بنیان در حوزه راهداری برنامه ریزی شده است. وی افزود: راهداری یکی از حوزه های عملیاتی و بسیار مهم سازمان است ونگهداری زیرساخت‌های جاده‌ای کشور اعتبارات دولتی قابل ملاحظه‌ای را طلب می‌کند که در تامین آن چالش وجود دارد، لذا تمرکز این رویداد بر موضوع نگهداری راه‌های اصلی شریانی، فرعی و روستایی می‌باشد و تلاش شده است اهم مسایل و مشکلات موجود در این حوزه از جمله پایش هوشمند شبکه راه‌ها ، استفاده از مصالح جایگزین ارزان قیمت، ساخت و تولید پل‌های سریع النصب برای شرایط بحران و بهینه سازی تولید تجهیزات ایمنی راهها و …. با همفکری وکمک شرکت‌های دانش‌بنیان مرتفع شود.
هدایتی از جذابیت طراحی روش‌های ارزان قیمت با حفظ کیفیت و با دوام برای روسازی جاده ها خبر داد و با اشاره به این‌که بهینه‌سازی و اقتصادی سازی از الویت‌های این سازمان است، خاطرنشان کرد: هر ساله حدود سه تا چهار هزار میلیارد تومان صرف نگهداری شبکه راه‌های کشور می‌شود که در صورتی‌که با این طرح‌ها، تنها ۱۰ درصد صرفه‌جویی اقتصادی محقق شود، رقمی حدود ۳۰۰ الی۴۰۰ میلیارد تومان کاهش هزینه‌های سالیانه خواهد داشت که صرف توسعه فعالیت‌های راهداری خواهد شد.
وی با بیان این مطلب که یکی از دستاوردهای مهم این طرح، شکل‌گیری گفتمانی ملی در سطح افراد متخصص عرصه دانش حمل و نقل و راهداری در کشور است، ابراز امیدواری کرد حاصل این رویداد موفقیت آمیز باشد و این روال به سایر حوزه های دیگر سازمان مانند حمل و نقل نیز تسری یابد.