به گزارش پایگاه خبری ربیع، دومین دوره آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان در تالار آیت الله کوهستانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با حضور متخصصین و فوق تخصص رشته‌های مختلف علوم پزشکی برگزار شد.

دکتر سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این مراسم با اشاره به آمار پائین اهدای عضو در استان مازندران گفت: امیدواریم با اقدامات آموزشی و جلب مشارکت مردمی آمار اهدای عضو افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه دیدگاه فرهنگی و اجتماعی می تواند در اهدای عضو نقش زیادی داشته باشد، افزود: زمانی که جامعه بپذیرد که با اهدای عضو می توان به سلامت جامعه کمک کند این فرهنگ گسترش پیدا می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: باید اعتماد عمومی وجود داشته باشد که پس از مرگ مغزی فرد نمی تواند به زندگی بازگردد.

دکتر موسوی با بیان اینکه پذیرش مرگ در فرهنگ های مختلف سخت است، گفت: یکی از مکانیسم های دفاعی در خانواده افراد بیمار مغزی انکار است که در آن خانواده ها نمی توانند مرگ غیر منتظره عزیزانشان را بپذیرند بنابراین خانواده ها درخواست اهدای عضو بیمارشان را نمی پذیرند.

وی بر اعتماد عمومی به سیستم بهداشتی و درمانی تاکید کرد و افزود: مردم باید این اعتماد را به حوزه سلامت داشته باشند که پس از اعلام مرگ مغزی فرد نمی تواند به زندگی بازگردد و  به این نکته توجه کنند که هیچ سودی جز  تقدیم سلامتی و اهداء زندگی به بیمار دیگر برای ما وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در ایران وضعیت خوبی در حوزه پیوند دارد، ادامه داد: فاصله زیادی در حوزه اهدای پیوند عضو داریم که می توان با آموزش های لازم و فرهنگ سازی این آمار را افزایش داد.