به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه انرژی برق جز لاینفک زندگی انسانهاست و لحظه به لحظه زندگی بشر امروزی به انرژی برق گره خورده است و در صورتی که برق در زندگی ما حذف شود کمترین اثر آن این است که با غروب خورشید سادهترین کارها به دشوارترین فعالیتها تبدیل میشود و زندگی فرایند لاک پشتی به خود میگیرد پس باید تدابیر و رفتار مناسب را برای دوام و پایداری این انرژی به کار گیریم.
پس از دهه ۶۰ دیگر شاهد کمبود برق نبودیم تا اینکه در تابستان ۹۷ مردم در برخی از اوقات شاهد کمبود انرژی برق و مشکلات مربوط به آن بودند که پس از مدتی با همراهی مردم و تلاش کارکنان صنعت برق گذر از پیک سال ۹۷ محقق شد سپس برنامهها، پیشنهادات و الزامات محتلفی برای برون رفت و ارتقا هر چه بیشتر پایداری شبکه و برق رسانی مداوم به بحث و بررسی گذاشته شد و مدیران و مجموعه صنعت برق برای آن راهکارهای ویژهای یافتند و این بابی شد تا باب گفتگو را با مهندس حمید رضا پیرپیران، مدیر عامل شرکت توزیع برق اصفهان بازنماییم.
مهندس حمید رضا پیرپیران مدیر عامل شرکت برق اصفهان به اهمیت برق رسانی پایدار و مطمئن در شرکت توزیع برق اصفهان اشاره کرد و گفت: چشم انداز ۷ گانه ای برای افق ۱۴۰۵ در شرکت ترسیم شده است که یکی از مهمترین این شاخصها حذف خاموشیهای با برنامه و کاهش خاموشیهای بی برنامه میباشد.
وی در ادامه افزود: در تدوین این برنامه از ابتدای سال ۹۶ و سیاست گذاریهای مختلفی برای رسیدن به شاخصهای مورد نظر و در نهایت رضایتمندی مشترکین صورت گرفت و برنامههای مختلفی از جمله ارتباط با تمام نهادها، سازمانها، اصناف و سازمانهای مردم نهاد شکل گرفت تا بتوانیم به این مهم دست یابیم اما تغییر اقلیم و گرمای بیش از حد موجب شد که تابستان سال ۹۷، مدیریت اضطراری بار صورت گیرد
وی تصریح کرد: پس از گذر از پیک سال ۹۷ با استفاده از تجربیات آن تابستان داغ و برنامه ریزی بلند مدت و همه جانبه برای عدم تکرار آن در اولین روز آبان ماه در جلسهای با حضور وزیرمحترم نیرو دکتر اردکانیان و مدیر عامل شرکت توانیر مهندس متولی زاده در جمه مدیران ارشد صنعت برق کشور در راستای برنامه گذر از پیک ۹۸ برگزار شد که به هر کدام از شرکتها علاوه بر مأموریتهای عمومی و کلی مأموریتهای ویژهای بر اساس نوع فعالیتها و تخصص آن شرکت ابلاغ شد و شرکت توزیع برق اصفهان نیز دو مأموریت ویژه را که شامل الزام تدوین دستور العمل های و روشهای اطلاع رسانی و پاسخگویی به مشترکین و دیگر تدوین شاخصها ودستور العمل های رویت پذیری شبکه میباشد را عهده دار شد و از آنجا که اطلاع رسانی و پاسخگویی به مشترکین در حوزه روابط عمومی میباشد به صورت ویژه این مأموریت به دفتر روابط عمومی شرکت تفویض گردید که توضیحات تکمیلی رامدیر این دفتر در اختیارتان قرار میدهند.
مهندس محمد علی اکبری مدیر روابط عمومی در ادامه افزود: روابط عمومی پیوند دهنده سازمان با مردم جامعه و دریافت کننده خواستهها و نیازهای آنهاست که به طور قطع یکی از مهمترین وظایف آن توجه ویژهای به ذی نفعان سازمان چه در داخل و چه در بیرون از سازمان میباشد و نقش ارزندهای در ایجاد حمایت و آگاه سازی تمام ذی نفعان عهده دار است و در نتیجه در شرایط ویژه نیز همراهی و مساعدت ایشان را نیز همراه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: پس ازابلاغ مأموریت ویژه در خصوص تدوین دستور العمل ها و روشهای اطلاع رسانی و پاسخگویی به مشترکین، مجموعهای از کارگروههای تخصصی در هر حوزهای تشکیل شد واطلاع رسانی در خصوص مدیریت مصرف برق، مدیریت اضطراری بار و فعالیتهای عمرانی در دستور کار قرار گرفت و برای هر کمیته یک زیر کمیته تشکیل شد که شامل دستور العمل ها و روشهای مختلف اطلاع رسانی در حوزههای مختلف دانشجویی، عموم مردم، اصحاب رسانه، اصناف، محلات میباشد و دفتر روابط عمومی در تمام کارگروهها برنامههای ویژهای را تدوین نمود و به کار گرفت و با همراهی مردم و مشارکت آنان نیز توانست به اهداف خود در سال ۹۸ دست یابد و بسترهای مختلف اطلاع رسانی را از جمله اپلیکیشن موبایل، فضای مجازی، سایت شرکت توزیع برق اصفهان، و رسانههای مکتوب و جمعی وهمچنین بستر GIS و همچنین نرم افزار CRM اطلاعات مبسوط را در اختیار مشترکین قرار دهد.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان خاطر نشان کرد: در راستای مأموریت ویژه اطلاع رسانی، نرم افزار سپام برق (نرم افزار پاسخگویی، اطلاع رسانی مشترکین برق) پیاده سازی شد که طرح اولیه این نرم افزار توسط دفتر روابط عمومی مطرح، گروه GIS، امور دیسپاچینگ و فوریتهای برق و دفتر فن آوری ارتباطات و اطلاعات نیز در ادامه کار این نرم افزار را پشتیبانی نمودند.
این نرم افزار در بستر GIS پیاده سازی شد و با امکانات جدید کل نقشه GIS به صورت زنده؛ اطلاعات خاموشی را به دو صورت خواسته و ناخواسته (حوادث) در اختیارمشترکین قرار میدهد وانواع خاموشیها ورویدادهای برق با نمادهای رنگی بر روی نقشه قابل مشاهده میباشد وبا کلیک بر روی هر یک از نقاط راهنما اطلاعات مختلفی از جمله خاموشیهای آتی، به منظور انجام تعمیرات و توسعه شبکه برق را حداقل به مدت یک هفته تا ۱۰ روز آینده را اطلاع رسانی مینماید وخاموشی های جاری که در حال حاضر در حال وقوع میباشد را نمایش میدهد، خاموشیهای پایان یافته یکی دیگر از شاخصهای اطلاع رسانی برروی نقشه میباشد که شامل خاموشیهای پایان یافته در ۲۴ ساعت گذشته است قابل رویت میباشد، خاموشیهای لغوشده که طبق برنامه ریزی انجام شده به منظور انجام تعمیرات و توسعه شبکه میبایست خاموشی اعمال شود ولی در حال حاضر این خاموشی از لیست برنامهها اخراج شده و در اختیار مشترکین قرار میگیرد و در نهایت خط گرم که در راستای کاهش خاموشیها و پایداری شبکه برق، عملیات توسعه و اصلاح شبکه بر روی خطوط برق دار انجام میگیرد اطلاع رسانی میشود.
وی تصریح کرد: با کلیک بر روی هر نقطه رویداد علاوه بر نمایش تعداد مشترکین تحت تأثیر آن رویداد یا خاموشی هدف از اجرا، زمان شروع و خاتمه، وضعیت کنونی، ارائه یک پیام و در نهایت مشاهده محدوده به خوبی مشخص میشود.
مهندس علی اکبری به روشهای گوناگون جستجوی خاموشی اشاره کرد و گفت: مشترکین از ۳ روش میتوانند از خاموشیها مطلع شوند که شامل جستجوی رمز رایانه مربوط به مکان خود و مشاهده مکان بر روی نقشه و تأیید جهت مکانی آن، کلیه رویدادها و خاموشیهای مشخص شده در صورت وجود به صورت جدول نمایش داده میشود و از طریق جستجو در نقشه نیز مکان مورد نظر بر روی نقشه جستجو شده و اطلاعات جاری آن مکان مشاهده میشود و در نهایت با فیلتر کردن تاریخ ساعات مشخص، کلیه رویدادهای مربوط به آن تاریخ و ساعت نمایش داده میشود و در نهایت زمان دلخواه میباشد.
وی تاکید کرد: این نرم افزار در فاز اول به منظور اطلاع رسانی خاموشیها طراحی شده بود و در فاز دوم، طرح و توسعه آن مورد بررسی و مداقه قرار گرفت که در بخش توسعه مشترکین با ثبت نام دراین سامانه به عنوان کاربر اصلی میتوانند زمان خاموشیها را هم از طریق notification(اعلان) و در صورت اتصال به اینترنت و همچنین از طریق پیامک دریافت نمایند و حتی مکانهای مورد علاقه خود favorites place خود را مشخص و از خاموشیهای آن مناطق نیز مطلع شوند که در حال حاضر ارسال پیامک برای نقاط حساس از جمله مراکز نظامی، عمومی و درمانی و …. صورت میگیرد
وی به دیگر مزایای پیاده سازی این نرم افزار اشاره کرد و ابراز داشت: مشاهده سوابق خاموشیهای مکانهای مورد نظر، اطلاع رسانی به شرکت و ثبت خاموشی بر روی نقشه توسط مشترکین؛ ثبت گزارشهای مردمی بر روی نقشه (عدم ترمیم حفاری، مشکلات شبکه و …) از جمله این موارد میباشد و به عبارتی نظارت اجتماعی به عنوان یکی از رسالتهای اصلی دفتر روابط عمومی در این نرم افزار طراحی و مشخص شده است و با توجه به اطلاعات دریافتی از این سامانه، حجم تماسها به مرکز فوریتهای برق ۱۲۱ کاهش یافته که نه تنها در صرفه جویی منابع انسانی حائز اهمیت است بلکه موجب رضایتمندی مشترکین نیز خواهد شد.
وی در پایان گفت: یکی از فازهای طرح و توسعه این نرم افزار در برنامه ۰۹۹، پیاده سازی مدیریت مصرف بر روی نرم افزار سپام میباشد به طوری که با استفاده از اطلاعات کنتورهای سرفیدر، براساس میزان مصرف مشترکین بر روی هر مسیر، کل محدوده مربوطه به صورت رنگی نمایش داده میشود مشابه نقشه کشور که در تابستان گذشته مصرف استانها را نمایش میداد در این نرم افزاربه صورت دقیق و لحظهای وضعیت مصرف مشترکین را نمایش میدهد و همچنین هر مشترک میتوانند اطلاعات مربوط به مصرف خود را و نمودار مصرف خود در مقایسه با میانگین مصرف مشترکین با نوع مصرف مشابه در هر منطقه دلخواه یا پیش فرض را مشاهده نماید و با سنجش میزان مصرف خود در مقایسه با دیگران نسبت به اصلاح رفتار خود اقدام نمایند و در نهایت اینکه با استفاده از نرخ مصرف در سالهای گذشته و دورههای گذشته میتوان به مشترک پیش بینی میزان قبض برق مصرفی خود را در میانه دوره و ماه را اعلام نمود.