به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، اصغر نوراله زاده در نشست هم اندیشی،‌ شناسایی و به کارگیری ظرفیت اکوسیستم استارت‌آپی در حوزه کسب و کارهای روستایی، گفت: برای آنکه بتوانیم از ظرفیت اقتصاد خلاق در اقتصاد روستا استفاده کنیم باید ارزش افزوده بیشتری از خلاقیت و ذهن افراد به دست آوریم.

تشکیل کمیته مشترک با استارت‌آپهای خلاق روستایی

وی ادامه داد: امروز فناوری‌های نوین و استارت‌آپها نماد واقعی اقتصاد خلاق هستند و ما در گام نخست می‌خواهیم کمیته مشترکی را با همکاری استارت آپهایی روستایی ایجاد کنیم و به عنوان کارگزار معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و استارت‌آپها ایجاد کنیم تا نشستهای مشترکی داشته باشیم و از ظرفیت اقتصاد خلاق برای توسعه روستاها بهره‌مند شویم.

نوراله زاده‌ افزود: برای استفاده از فناوری‌های نوین در محیط‌های روستایی نیازمند فرهنگسازی و توسعه و ترویج این فرهنگ هستیم و برای تحقق این امر از ظرفیت حوزه روستایی جهاد و معاونت روستایی ریاست جمهوری استفاده می‌کنیم و استارت‌آپهای روستایی هم باید در بحث فرهنگسازی به کمک بیایند و مستندات خود را ارائه دهند.

استفاده از ظرفیت استارت‌آپها برای بازارسازی محصولات روستایی 

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: به منظور بهره‌مندی از ظرفیت استارت‌آپها برای بازار سازی،‌برندسازی و فروش نیازمند بسته بندی و لجستیک هستیم.ما باید فناوری ایجاد کنیم و عرضه محصولات روستایی را در دستور کار قرار دهیم ولی این کار به یک پلت فرم نیاز دارد که برای عرضه و برندینگ و بسته‌بندی محصول فکر کند.

وی تاکید کرد: در صورتی که کار نیازمند حمایت مالی باشد باید در نشستهای مشترکی که برگزار خواهیم کرد به طور شفاف اعلام شود تا آن را پیگیری کنیم.

به گفته نوراله‌زاده مدل کسب و کاری که قرار است به مردم نشان داده شود باید مشخص شود تا مردم ارائه خدمات را احساس کنند و از طراحی کار رضایت داشته باشند.

اقتصاد ایران تا ۲۰۳۰ به سمت مشاغل خدماتی می‌رود

سامه ابتهاج مشاور صنایع خلاق معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست از حرکت ایران به سمت مشاغل خدماتی خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی مکنزی ایران از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ به سمت مشاغل خدمتاتی می‌رود لذا باید برنامه‌ریزی های ما در حوزه اقتصاد روستا به سمت مشاغل خدماتی و خلاق باشد.

وی گفت: معتقدم در حوزه روستایی اعم از کشاورزی یا گردشگری باید صنایع وابسته به آن را هم در کنارش ببینیم یعنی زمانی می‌توانیم بگوییم که زنجیره ارزش گردشگری در حوزه روستاها و کل کشور کامل شده که صنایع وابسته‌اش را درنظر گرفته باشیم چرا که ممکن است اشتغالزایی حاصل از صنایع وابسته به گردشگری و کشاورزی نظیر بسته‌بندی، ارزش افزوده و فراوری محصول بیشتر از اشتغالزایی این حوزه‌ها باشد.

فرش ایرانی‌ترین کالایی که رقیب جهانی ندارد!

مشاور صنایع خلاق و فرهنگی معاون وزیر کار تحریم را فرصت مناسبی برای توسعه اقتصاد روستا دانست و افزود: در حوزه صنایع دستی و صنایع فرهنگی و حتی صنعت فرش که ایرانی‌ترین کالا به شمار می‌رود و رقیبی در جهان ندارد می‌توانیم از ظرفیتهای موجود برای توسعه اقتصاد روستا استفاده کنیم و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت کار این آمادگی را دارد که با همکاری صندوق کارآفرینی امید در راستای تحقق این امر گام بردارد.

به گفته وی، با ورود افراد خلاق و کارآفرین به اقتصاد، کیفیت خدمات افزایش و هزینه‌ها کاهش می‌یابد و فرصتهای شغلی بسیاری ایجاد می‌شود.

افتتاح بنیاد ملی فناوری‌های فرهنگی در هفته آینده

ابتهاج توسعه بازار را مهمترین دغدغه استارت‌آپها عنوان کرد و گفت: اگر بازار را توسعه دهیم افراد خلاق و کارآفرین می‌توانند وارد شوند؛ بنابر این باید تلاش کنیم تا بازار از انسجام و ساماندهی لازم برخوردار شود و با استفاده از فناوری های نوین و ایده‌های نو اقتصاد روستا را متحول کنیم.

محمد عبده ابطحی، مدیر رسته فناوری اطلاعات «طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال» پایدار وزارت کار نیز در این نشست از افتتاح رسمی بنیاد ملی فناوری فرهنگی در هفته آینده خبر داد و گفت: در بخش خدمات جدید کسب‌وکار باید محصولات روستایی را به یک بازار و مجموعه بزرگتر وصل کنیم و آمادگی داریم از هر مجموعه‌ای که یک نهاد پشتیبان کسب و کار ایجاد کند، حمایت کنیم.