به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، رضا اکبری سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستای این سازمان ضمن حضور در نشست شورای مرکزی کانون جهادگران جهاد سازندگی کشور که به دعوت آن کانون و با حضورجمعی از پیشکسوتان جهاد و مدیران و اعضای شورای مرکزی کانون برگزار شد، به تشریح اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در توسعه راه‌های روستایی کشور در قالب طرح ابرار پرداخت.

اکبری در این گزارش از کاهش هزینه ساخت راه‌های روستایی به طور متوسط تا ۵۰ درصد با رویکرد جدید در طرح ملی ابرار خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح حدود ۱۸۰ اکیپ راهسازی و استعداد ۱۵۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری در نظر گرفته شده است.

سرپرست معاونت راه‌های فرعی روستایی با اشاره به برنامه های پنجم و ششم توسعه ملی کشور اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه ، تکمیل و آسفالت راههای روستایی بالای ۵۰ خانوار و در برنامه ششم بالای ۲۰ خانوار در نظر گرفته شده است و در همین راستا ۲۰۰۰ کیلومتر در سال ۹۸ در قالب طرح ملی ابرار در برنامه ساخت و توسعه (به صورت امانی پیمانی )قرار داده شده است.

اکبری به جمعیت راه‌های روستایی کشوراشاره کرد و افزود: حدود ۲۰ میلیون نفرجمعیت روستایی و ۶۲ هزار روستا و حدود شش میلیون خانوار در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۲ هزار روستای کمتر از ۲۰ خانوار و بقیه بالای ۲۰ خانوارهستند.

وی با اشاره به تعداد روستاهای بالای ۵۰ خانوار که فاقد راه آسفالت می باشد، افزود حدود ۲۶۰۰روستای بالای ۵۰ خانوار ، فاقد راه آسفالته هستند که بررسی شاخص جمعیتی، حدود یک میلیون نفر جمعیت و ۱۳ هزار کیلومتر از پوشش راه در این زمینه حکایت دارد.

وی با اشاره به روند تحول راه‌های روستایی طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت : بررسی عملکرد توسعه راه‌های روستایی نشان می دهد در صد راه‌های روستایی آسفالته رشد قابل توجهی داشته و در دهه چهارم این روند همچنان افزایش داشته است.

سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی در خصوص راه های شوسه افزود : طول راه های شوسه باقی مانده که عموما تبدیل به راه آسفالته می‌شوند ،به رغم توسعه، کاهش داشته است که این تناسب حاکی از افزایش میزان برخورداری از راه‌های آسفالته در مقاطع مختلف کشور است.

وی با اشاره به آخرین آمار پیشرفت فیزیکی طرح ملی ابرار تا اواخر آبان ماه سال جاری اظهار داشت: این طرح با پیش بینی ۲۰۰۰ کیلومتر راه آغاز شد ولی تاکنون به ۳۵۹۰ کیلومتررسیده است و تاکنون ۲۱۰۰ کیلومتر زیرسازی تمام شده و آماده آسفالت بوده و ۲۸۰ کیلومتر هم آسفالت شده است که این حاکی از آن است که برخی استان ها از ظرفیت های بالاتری در این زمینه برخوردار بوده اند.

بر اساس این گزارش در این نشست که مشاور عالی ستاد اجرایی حضرت امام (ره)،رئیس هیات مدیره بنیاد علوی،مدیر عامل کانون جهادگران جهادسازندگی،مشاور وزیر نفت،جمعی از پیشکسوتان جهادگر و مدیران و معاونان کانون شورای جهادگران جهادسازندگی حضور داشتند، ضمن تقدیرو استقبال از گزارش ارائه شده از سوی سرپرست معاونت راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سپاس از مجموعه وزارت راه و شهرسازی و بطور خاص از شخص وزیر که با رویکردی جهادی و همتی بلند در مسیر محرومیت زدایی از چهره مناطق محروم روستایی گام نهاده اند، طی بحث و تبادل نظر، پیشنهاداتی را در این حوزه ارایه شد.

این گزارش حاکی است، تشکیل کار گروه جامع راه روستایی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی در کانون جهادگران جهاد سازندگی، مکاتبه با مسئولان کشوری برای ایجاد عزم ملی و تهییج همگانی برای حمایت از طرح ملی ابرار، کمک به مستندسازی و ترویج رویکرد مدیریت جهادی وزارت راه و شهرسازی در موضوع ترمیم و توسعه راه های روستایی با مشارکت مردمی و با رویکرد جهادگرانه از جمله پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضای شورای مرکزی کانون جهادگران جهادسازندگی بود.

شایان ذکر است،کمک به تهیه برنامه جامع راه روستایی با حمایت جهادگران در کار گروه مزبور برای ارائه به وزیر راه و شهرسازی با پیگیری مجدانه مسئولان و دست اندرکاران،بررسی و انجام اقدامات لازم به منظور فراهم سازی مشارکت های اشخاص حقیقی و حقوقی،مشاوره با پیمانکاران،بهره برداران روستایی،تولیدکنندگان،فناوران و صاحبان صنعت در موضوع توسعه شبکه جامع راه های روستایی کشور از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه از سوی اعضا مطرح شد.

گفتنی است در این جلسه همچنین بر انجام اقدامات لازم به منظوراستفاده از شرکت های دانش بنیان و قابلیت های فناوری های روز آمد در موضوع توسعه راه های روستایی، پیگیری برای ایجاد صندوق توسعه سرمایه گذاری به منظور تامین منابع توسعه راه های روستایی نیز تاکید شد.