به گزارش پایگاه خبری ربیع، روزی که کیروش از فوتبال ایران رفت بسیاری از هواداران رنگی فوتبال ایران و البته تعداد قابل توجهی از مربیان وطنی چنان به جشن و پایکوبی پرداختند که گویا فوتبال ایران شیشه عمر دیو شکسته شده است.

در همان زمان بودند معدود کارشناسانی که به دور از هیاهوی رنگی‌های فوتبال ایران می‌گفتند اگر چه رفتن کیروش برای فوتبال ما فاجعه نیست اما یک انتخاب نادرست می‌تواند فوتبال ایران را به همان دوران سیاه بازگرداند. دورانی که تیم‌های عربی با همان ضد فوتبال و جنگ‌های روانی به راحتی تیم ایران را مغلوب می‌کردند. اما متاسفانه در آن زمان در میان فریاد بلند مخالفان صدای این افراد شنیده نشد. بعد از انتخاب ویلموتس و به خصوص بعد از پیروزی ۱۴ بر صفر ایران مقابل تیم نگون بخت کامبوج چنان جوی علیه دوران کیروش به وجود آمد که حتی بسیاری از کارشناسان رنگی تمام دستاوزدهای دوران مربی پرتغالی را زیر سؤال بردند. اما از بد روزگار واقعیت خیلی زود چهره ترسناک خود را به این دوستان نشان داد و تیم ملی ایران که سالهای سال بود به تیم‌های عربی باج نداده بود در دیدار مقابل بحرین شکست خورد. این شکست را البته این دوستان با شکست ایران مقابل لبنان مقایسه کردند و ان را حاصل یک اتفاق نادر توجیه کردند با این حال همه می‌دانستند که بازی مقابل عراق بسیار سخت‌تر از بازی مقابل بحرین خواهد بود.

اما خوش بینی و شاید هم غرور کاذب شکست کامبوج همچنان باعث می‌شد که این افراد پیروزی ایران مقابل عراق را به خصوص بعد از جابجایی میزبانی از بصره به اردن تقریباً قطعی بدانند و به همبن دلیل هم بود که حتی قبل از بازی با عراق برخی کارشناسان همچنان در حال تخریب فوتبال دوران کیروش بودند.

اما شکست تلخ آنهم به با یک بازی ضعیف و دور از انتظار حالا باعث شده هیاهوی هواداران، مربیان و کارشناسان رنگی به سکوتی مرگبار تبدیل شود.

تیم ملی فوتبال کشورمان در دیدارمقابل عراق بازی کرد که دیگر جای هیچ دفاعی باقی نمی‌ماند. ما در حالی مقابل عراق شکست خوردیم که در نیمه دوم حتی موفق به شلیک یک شوت به دروازه عراق نشدیم و دروازبان عراق عملاً از جریان بازی حذف شده بود.

 ایران اکنون با شش امتیاز و با توجه به دو شکستی که تجربه کرده، با شش امتیاز در رده سوم قرار گرفته است. ایران البته در صورت حضور در رده دوم جدول نیز باید امیدوار باشد به عنوان یکی از چهار تیم برتر در جمع تیم‌های دوم، جواز صعود را دریافت کند.

برنامه بازی‌های تیم ملی به این شکل خواهد بود که شاگردان ویلموتس در هفتم فروردین در تهران به مصاف هنگ کنگ خواهند رفت و بعد از آن راهی کامبوج خواهند شد تا احتمالاً یکی از بازی‌های آسان خود را در جدال مقابل این حریف برگزار کنند. بعد از آن بار دیگر دو تیم مدعی را پیش روی خود خواهند داشت و باید روز ۱۵ خرداد به مصاف بحرین در آزادی بروند و ۲۰ خرداد نیز جدال با عراق را برگزار خواهند کرد.

تیم ملی این شانس را خواهد داشت تا با پیروزی در هر چهار بازی آتی خود در مرحله برگشت، حتی به عنوان تیم اول جواز صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی را دریافت کند و این مهم با توجه به انجام دو دیدار برگشت برابر بحرین و عراق در خانه و استادیوم آزادی دور از ذهن نخواهد بود.

در شرایطی که تیم ملی ایران در دور قبلی جام جهانی توانسته بود به عنوان یکی از تیم‌های اول، جواز حضور در روسیه را دریافت کند، شرایط کنونی شاید جو را بر علیه شاگردان مارک ویلموتس بلژیکی کند که حاشیه زیادی را نیز پیش از شروع اردوی تیم ملی پشت سر گذاشته بود.

اکنون تنها راه فرار از چنین شرایطی پیروزی در هر چهار بازی باقیمانده برای ویلموتس و تیم ملی ایران است تا آنها با دستیابی به ۱۸ امتیاز و امیدواری به حذف رقبای قدرتمندی همچون عراق و بحرین بتوانند بار دیگر شرایط را به سود خود کنند.

بعد از دورانی که ایران بدون استرس و به راحتی راهی جام جهانی می‌شد و حتی هواداران توقع صعود از مرحله گروهی را از تیم ملی در جام جهانی داشتند حالاتیم ملی کشورمان باید با استرس و فشار زیاد برای صعود از مرحله اول انتخابی جام جهانی به آب و آتش بزند تا شاید با هزار بدبختی به مرحله بعدی و رویارویی با قدرتهای واقعی فوتبال آسیا برسد.