به گزارش پایگاه خبری ربیع، توهین و تحقیر همسر بین زن و مرد در زندگی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را برای زندگی مشترک داشته باشد که حتی ممکن است توانایی ادامه زندگی کردن را از زوجین بگیرد.

در بسیاری از زندگی‌های زناشویی که اطراف خود دیده‌ایم، یکی از افراد برای ادامه دادن زندگی، توهین‌های همسر خود را نادیده می‌گیرند، اما تا چه زمانی می‌توان کوتاه آمد و گذشت کرد؟

مهناز کریمی کارشناس ارشد روان شناسی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ربیع،  گفت: توهین کردن رفتاری برای تخریب شخصیت طرف مقابل است که شکل‌های مختلفی دارد و می‌تواند کلامی یا رفتاری باشد.

کریمی ادامه داد: زمانی که زن و مرد رفتار توهین آمیزی از خود نشان می‌دهند، به همدیگر بی احترامی می‌کنند، همدیگر را مسخره می‌کنند، با طعنه صحبت می‌کنند و در اصطلاح متلک می گویند.

وی افزود: در این گونه موارد معمولاً شاهد هستیم که طرف توهین کننده مدام نقاط ضعف فرد را با یک بیان تند و طعنه‌آمیز و مسخره کردن خانواده فرد را ادامه می‌دهد.

این مشاور خانواده با بیان اینکه توهین به همسر، ممکن است بعد به به پایان رسیدن صبر دو طرف خود را نشان می‌دهد؛ گفت: توهین کردن، در طول مدت زندگی اتاق می‌افتاد و از جایی شروع می‌شود که زن و مرد مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته باشند.

کریمی با اشاره به اینکه هشدار جدی برای زمانی است که احترام طرفین شکسته شود؛ تصریح کرد: زمانیکه فردی به همسر خود توهین می‌کند در واقع، شخصیت و عزت نفس او را زیر سؤال می‌برد و باعث افسردگی و سایر اختلالات روانی در او می‌شود.

کارشناس مهارت‌های زندگی تلنگری به زوج‌های جوان داشت و گفت: در زندگی مشکلات زیادی جود دارد که ممکن است ناخواسته به همدیگر توهین کنید ولی یادتان باشد هیچ گاه به خانواده‌های همدیگر توهین نکنید چرا که عمق فاجعه را بالا می‌برد و نمی‌توانید به راحتی آن را فراموش کنید.

کریمی با اشاره به آسیب‌های توهین به همسر در زندگی مشترک، خاطر نشان کرد: از بین رفتن صمیمیت و دوست‎داشتن، سرد شدن روابط عاطفی، کم حرف شدن و افسردگی در دراز مدت، پرخاشگری و آسیب زدن به خود عواقبی است که می‌توان پیش‎بینی کرد.

این مشاور خانواده راهکاریی برای مدیریت این موضوع نیز ارائه و اذعان داشت: فردی که مورد توهین همسرش قرار می‌گیرد، بهتر است در مقابل این رفتار سکوت نکند.

وی ادامه داد: باید اعتراض کند، ولی چیزی که این میان باید مورد توجه جدی قرار گیرد این است که در یک زمان مناسب، نظر و خواسته‌اش را بیان کند و از همسر خود بخواهد که برای حل این مششکل گفتگو کنند.

کارشناس مهارت‌های زندگی اظهار امیدواری کرد: زوج‌های جوان می‌توانند با یادگیری مهارت‌های ارتباطی، مدیریت خشم، مهارت حل مسئله، خودآگاهی و افزایش اعتماد به نفس از بروز چنین رفتارهایی در زندگی خود جلوگیری کنند.