به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، رضا اکبری معاون راه های روستایی و فرعی این سازمان با بیان این خبر اظهار داشت: این حجم از راههای روستایی هم اکنون در مرحله آماده سازی برای آسفالت قرار دارد و پیشبینی می شود تا پایان سال آماده بهرهبرداری شوند.
اکبری با اشاره به ویژگیهای این طرح گفت: ۲۰۰۰ کیلومتر پروژه حاضر در طرح ملی ابرار به دلیل احداث توسط شهرستانها و استفاده از ماشین آلات راهداری، با کمترین اعتبار اجرا میشود و در صورت نیاز برای تامین سوخت و تعمیر ماشینآلات راهداری از اعتبارات استانی و ملی استفاده خواهد شد.
وی در خصوص نحوه اجرای طرح ابرار خاطر نشان کرد: مقرر شده سازمان راهداری و حملونقل جادهای بخش زیرسازی را امانی انجام دهد، اما ممکن است برای تثبیت زیرسازی و یا تکمیل روسازی و آسفالت پیمانکار نیز گرفته شود یا به استانهای دارای ظرفیت بالا محول شود و به طور قطع هزینه ساخت راههای روستایی بر اساس مطالعات انجام شده تا یک چهارم هزینه فعلی کاهش مییابد.
اکبری یادآور شد، فهرست پروژههایی که باید به صورت امانی انجام شود به استانها ابلاغ شده و ۱۷۴اکیپ با مجموع ۱۵۰۰ دستگاه ماشین آلات که ۱۰۰ دستگاه آن استیجاری است، برای شروع کار امانی مشخص شده است.
وی با بیان این که «سیاست ما این است که راههای روستایی با کمترین هزینه در زودترین زمان به بهرهبرداری برسند» تصریح کرد: پس نمیتوان از روش ساخت قبلی استفاده کرد و تاجای ممکن مشخصات فنی باید اصلاح میشد و به همین خاطر استفاده از آسفالت گرم به غیر از نواحی سردسیر ممنوع شد. همچنین لایه اساس جز در موارد استثناء حذف و مقرر شد در مناطقی که فقر مصالح مناسب روسازی وجود دارد، لایه زیر اساس با سیمان یا آهک تثبیت شود که مورد تایید آیین نامههای داخلی و بینالمللی قرار دارد.
اکبری در ادامه با اشاره به تمهیدات و اقدامات انجام شده برای شروع فعالیتهای حوزه ساخت راههای روستایی گفت: در اولین اقدام فهرست تمام پروژههای راه روستایی و اعتبارات ابلاغ شده شامل حدود ۲۰۰۰ پروژه به طول ۱۱هزار کیلومتر با اعتبار ابلاغی ۲۳۰۰میلیارد تومان در سه سال گذشته از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل تحویل گرفته شد.
وی همچنین به بازبینی قراردادهای راه روستایی اشاره کرد و گفت: در این خصوص با ادارات کل استانها جلسات متعددی برگزار و سامانهای برای ثبت تمام قراردادها در آن معرفی شد که بر همین اساس از هر یک از ادارات کل، دو نفر برای آموزش نحوه کار با این سامانه فراخوانده شد. پس از ثبت تمام قراردادهای احداث راههای روستایی در این سامانه ۳۰۰۰ قرارداد ثبت شد که احتمال میرود تا ۴۰۰۰ قرارداد نیز افزایش یابد.
سرپرست معاونت راههای روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای یادآور شد: بر اساس بررسی های انجام شده بخشی از قراردادها باز و بلاتکلیف، برخی نیمه کاره اما دارای قرارداد و برخی دیگر نیز در دست انعقاد قرارداد است. اکبری مجموع مطالبات ملی و استانی ساخت راههای روستایی را حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: حدود ۳۰۰۰میلیارد تومان بدهی مشخص و حدود ۱۰۰۰میلیارد تومان صورت وضعیت ارائه نشده وجود دارد. به همین خاطر ابلاغ اعتبار پروژه جدید برای ساخت راههای روستایی از سوی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای را متوقف کردهایم.
معاون راههای روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای افزود: در اقدام دوم بر اساس مصوبه شورای عالی اداری به منظور تعیین تکلیف قراردادها، دستورالعملی تعریف و ابلاغ شد که مورد تایید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته است.