به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از کرج، شاید بوی بد فاضلاب تنها یک بوی نامطبوع و آزار دهنده به نظر برسد اما در واقع بوی خطرناکی است که باید مورد توجه قرار گیرد و هرچه سریعتر رفع شود.

خطر اتساع گاز متان و مقداری گاز هیدروژن سولفید که برای سلامتی افراد مضر است، ایجاد عفونت های باکتریایی، هاگ های کپکی که منجر به ایجاد آسم و حساسیت و خارش و سوزش پوستی از جمله مشکلاتی هستند که با استشمام این بو خود را نشان می دهند.

این شرایط زمانی بیشتر مردم را آزار می دهد که فصل گرما آغاز و موجب افزایش بوی نامطبوع و بیماری های ناشی از آن شود. هرچند در فصل سرما که پیش رو است نیز با بارش باران و برف و اختلاط با فاضلاب، آب آلوده در سطح شهر سرازیر می شود که مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

نارضایتی مردم مهرشهر از بوی نامطبوع

مدتی است در مهرشهر از سمت زندان قزلحصار و کیانمهر واقع در منطقه سه شهرداری کرج هر روز بوی نامطبوع فاضلاب پخش می شود و به مشام می رسد که این موضوع موجبات اذیت و آزار شهروندان را فراهم کرده است.

علی آرایی، مدیر منطقه سه شهرداری کرج در این رابطه گفت: انتشار بوی نامطبوع در جنوب غربی کرج به علت وجود مرکز دفن زباله (حلقه دره) و حاشیه ای بودن این منطقه است که موجب رها شدن فاضلاب در بیابان شده است.

مدیر منطقه سه شهرداری کرج افزود: بر همین اساس معاونت عمرانی شهرداری کرج به صورت پیمانکاری وارد عمل شده که فاضلاب را به جای رهاسازی با لوله هایی به طول یک و نیم کیلومتر به شبکه آب فاضلاب متصل کند تا به جنوب استان هدایت شود. همچنین در تلاش هستیم با بیل های مکانیکی گل و لجن های منطقه را لایروبی کنیم.

البته بوی فاضلاب تنها مربوط به منطقه مهرشهر نیست و تقریبا به صورت فراگیر در برخی نقاط دیگر شهر کرج همچون حصارک، میدان شهدا، ملک آباد و غیره هم احساس می شود.

سید محمد جواد حسینی، جانشین معاونت خدمات شهری شهرداری کرج اذعان کرد: طبق قانون، شهرداری موظف است هر سال دو بار نسبت به لایروبی آب فاضلاب های سطحی شهر اقدام کند.

جانشین معاونت خدمات شهری شهرداری کرج افزود: تا پیش از رسیدن زمستان و مشکلاتی که ممکن است بر اثر بارندگی ها ایجاد شود اقدام به لایروبی در سطح شهر کرده ایم و بخشی از بوی فاضلاب ساطع شده به این دلیل است که لجن های قدیمی بهم می خورند.

علیرضا لرستانی، مدیر روابط عمومی آبفای استان البرز اظهار کرد: در منطقه مهرشهر هنوز شکایت مردمی از طریق سامانه ۱۲۲ به ما اعلام نشده و البته شبکه آب فاضلاب در بسیاری از نقاط اجرا شده و در برخی نقاط دیگر هم در حال اجراست.

مدیر روابط عمومی آبفای استان البرز مطرح کرد: ما در مناطق حوزه اجرایی آبفا با مشکل خاصی مواجه نیستیم و اگر هم منطقه ای دچار مشکل شده احتمالاً در حوزه اجرایی ما نیست. اجرای طرح شبکه فاضلاب زمان بر و نیازمند صرف هزینه بسیار است بنابراین اجرای کامل آن به طول خواهد انجامید.

لرستانی مطرح کرد: به همین دلیل برای مردم مناطقی که همچنان به شبکه آب فاضلاب وصل نشده اند چاه های جوی حفر شده اما برخی افراد مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند و به همین دلیل شاهد بوی نامطبوع هستیم.

ضرورت اصلاح زیرساخت ها

شاید یکی از علت های بوی نامطبوع فاضلاب، مشکلات فرهنگی وعدم رعایت بهداشت در برخی مناطق باشد اما نباید از یاد برد که در بسیاری از مناطق کرج بافت های قدیمی وجود دارد که به علت عدم زیرساخت مناسب و فرسوده بودن بافت، بوی نامطبوع فاضلاب در آن محلات احساس می شود.

در این مناطق که گاهاً خدمات رسانی به آن ها ضعیف است هرچند مردم بخواهند مسائل بهداشتی را رعایت کنند اما به علت نبود زمینه مناسب امکان رعایت بهداشت در آن محله وجود نخواهد داشت.

قطعاً هیچ کس علاقه ای به استشمام بوی نامطبوع فاضلاب ندارد و نمی توان تنها عوامل فرهنگی را مقصر این موضوع دانست بنابراین جا دارد مسؤولان مربوطه اقدامات لازم را جهت ایجاد زیرساخت های مناسب و یا ترمیم آن ها انجام دهند.

مدتی پیش شهروندان با ثبت سوژه هایی با عنوان «پیگیری رفع بوی نامطبوع فاضلاب در مهرشهر کرج» و «در معابر ملک آباد کرج بوی نامطبوع فاضلاب به مشام می رسد»

انتهای پیام/