به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس در بجنورد رهبر انقلاب در سفر مهرماه سال ۹۱ خود به خراسان شمالی گردشگری را از جمله اولویت های پیشران اقتصادی این استان اعلام کردند. خراسان شمالی از جمله استان هایی است که شاید تاکنون با دارا بودن آثار و میراث تاریخی فراوان خود، اما مورد توجه عامه مردم در کشور قرار نگرفته است.

کشف منطقه ای جدید در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی با عنوان «ریوی» دروازه ای جدید ر

محمدجواد جعفری در بازدید از تپه‌ ریوی گفت: بخش‌های مهم این منطقه مربوط به دوره‌ هخامنشی و ساسانی است که در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی ثبت شد و قرار بود از این منطقه حفاظت شود ولی در دهه‌ ۶۰ چند کوره آجرپزی مستقر شدند و دو تپه را تخریب کردند که دستور توقیف این کوره‌ها داده‌شده که خوشبختانه حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد این مکان سالم مانده است.

باستان‌شناس خراسان شمالی افزود: طرح سایت پلن تپه ریوی در دست تهیه است و تصمیم بر این است که کاربری اینجا به گردشگری تغییر کند افراد زیادی از این منطقه شاغل شوند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم این مکان را حفظ کنیم و به سایت موزه تبدیل کنیم گردشگران زیادی را جذب خواهیم کرد که با این عمل هویت استان را مطرح خواهیم کرد.

باستان‌شناس خراسان شمالی گفت: محوطه تاریخی ریوی در ۳۷۰۰ سال پیش موردتوجه انسان‌هایی بود که در مانه و سملقان زندگی می‌کردند و مساحت آن حدود ۱۱۰ هزار هکتار است.

جعفری تأکید کرد: چون اکثریت زبان محلی مردم این روستا کرمانجی بوده است و در این روستا روباه زیاد بوده این مکان را تپه‌ ریوی می‌نامند و ریوی به زبان کرمانجی به معنای روباه است.

انتهای پیام/