به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از کرمانشاه، امروز هم همچون روزهای گذشته هزاران زائرای که در شهرستان قصرشیرین شب گذشته اقامت داشتند بعد از نماز صبح، توسط اتوبوس‌ها تدارک دیده در سه‌راهی نصرآباد راهی پایانه بین‌المللی خسروی شدند.

خسروی امروز قدمگاه خیل عظیمی از زوار از سراسر کشور شده از اصفهان، آذربایجان‌های شرقی تا خراسان شمالی و مشهد الرضا؛ عبور چندین هزار زائر اربعین حسینی از زمان آغاز تردد از این مرز نفسی تازه، امیدی دوباره و رونق عقیدتی، فرهنگی و اجتماعی به کرمانشاه و قصرشیرین داده است.

بازگشایی مرز خسروی پس از چند سال حسرت و چشم انتظاری بار دیگر شکوه و جایگاه دروازه عتبات را به این مرز قدیمی و با اصالت بازگرداند؛ مرزی که از دیرباز راه عبور دلدادگان حسینی و قدمگاه زوار کربلا بوده است؛ شعاع اثرگذاری بازگشایی مرز خسروی را باید در دو چندان شدن جمع زوار اربعین به طوری غیرقابل پیش‌بینی دنبال کرد تا دروازه عتبات‌ عالیات بار دیگر نقطه رسیدن به نقطه کمال و اربعین باشد.

خسروی این روزها آینه‌دار شور و حرارت حسینی و اراده راستین برای حرکت به سمت اتحاد اسلامی و تقویت قدرت تعیین کنندگی ایران و گفتمان عاشورا‌باوران است.

*امروز صبح (۲۱مهرماه) مرز خسروی، حرکت زائران به سوی گیت‌های خروجی

استاندار کرمانشاه با اشاره به عبور روزانه ۳۰ هزار زائر از طریق مرز خسروی، تاکید کرد: با توجه به محدودیت زمانی اعمال شده برای فعالیت مرز خسروی، زائرانی که قصد عبور از این مرز را دارند حداقل ۲۴ ساعت یا ۴۸ ساعت را باید در این مرز توقف داشته باشند.

بازوند عملکرد گیت‌ها عراقی را به نسبت با گیت‌های مستقر در مرز خسروی کندتر عنوان کرد و افزود: همین موضوع موجب ترافیک و ازدحام جمعیت در پشت‌ گیت‌ها می‌شود.

مذاکراتی در این راستا از سوی مسؤولان ایرانی با طرف عراقی در رابطه با افزایش گیت‌ها صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود با افزایش آن، جمعیت در پشت گیت‌ها دیگر زیاد معطل نمی‌مانند.

فرماندار قصرشیرین در ادامه با بیان اینکه مشکل خاصی برای انتقال زوار به آن‌سوی مرز نداریم، افزود: مرز خسروی امسال برای نخستین بار بعد از چندین سال، بازگشایی شد آمادگی ما خوب بود، ولی طرف عراقی آمادگی صدرصدی نداشت.

مرادعلی تاتار ادامه داد: پس از بازگشایی مرز با نشست‌ها و پیگیری مسؤولان کشور با طرف عراقی و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به آن سوی مرز توانستیم تاحدودی مشکلات زائران را کمتر کنیم.

وی افزود: امروز هم در پایانه بین‌المللی مرز خسروی کار انتقال زوار در حال انجام است و مشکل خاصی هم نداریم، ازدحام جمعیت مثل روزهای گذشته نیست، چون تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده و جمعیت کنترل شده هستند.

مسؤولان ستاد اربعین استان جمعیت زوار را از اسلام‌آباد غرب به سمت قصرشیرین مدیریت می‌کنند تا ازدحام جمعیت در شهر قصرشیرین و پایانه بین‌المللی مرز خسروی نداشته باشیم.

کمبود اتوبوس در آن‌ سوی مرز برای جابجایی مسافران اصلی‌ترین دغدغه زائران است، که در این راستا روز گذشته ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از پایانه خسروی راهی خاک عراق شدند تا از این طریق روند انتقال زوار ایرانی که پس از خروج از کشور نتوانسته بودند راهی عتبات شوند، تسریع یابد.

*وضعیت تردد زائران مرز خسروی

هیچ‌گونه کمبود آب آشامیدنی در مرز خسروی و شهر قصرشیرین مشاهده نشده است، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در این خصوص، گفت: ۲۵ تانکر آب آشامیدنی در مرز خسروی استقرار یافته و در صورت نیاز می‌توانیم دوباره تامین کنیم.

دارابی ادامه داد: آب مورد نیاز پارکینگ‌ها، موکب‌ها، پایانه مرزی خسروی و منذریه، علاوه بر آن آب آشامیدنی و سرویس‌های بهداشتی را در حد مطلوبی توانسته‌ایم تامین کنیم.

*تردد در تمامی محورهای استان کرمانشاه جریان دارد

محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه پرحجم، اما ترافیک روان است بیش از ۴۰ درصد ظرفیت پارکینگ‌های خسروی و قصرشیرین پر شده است، اداره‌کل هواشناسی استان نیز بارندگی پراکنده‌ای را برای نواحی شمالی و شرقی استان پیش‌بینی کرده است، پلیس از زوار خواسته با توجه به شرایط جوی نهایت دقت را هنگام رانندگی داشته باشند.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در ادامه گفت‌وگوها با خبرنگار فارس، اظهار داشت: هم اکنون تردد در تمامی محورهای کرمانشاه جریان داشته و هیچ راه مسدودی نداریم.

محمد حیدری وضعیت ترافیکی در تمامی محورهای استان را عادی و روان اعلام کرد وگفت: در برخی محورها همچنان شاهد پرحجم بودن ترددها هستیم.

وی افزود: طی ۴۸ ساعت گذشته که در مسیر اسلام آبادغرب – خسروی محدودیت‌هایی برای تردد داشتیم این محدودیت‌ها برطرف و هم‌اکنون شاهد رفت و آمد خودروها در این مسیر هستیم.

حیدری تصریح کرد: از روز گذشته مسیرهای رفت و برگشت به حالت توازن رسیده و حتی‌الان می توان گفت مسیرهای برگشت مقداری پرحجم‌تر است.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه در ادامه با توصیه اکید به زائران در خصوص پرهیز از رانندگی در حال خستگی و خواب آلودگی گفت: به رانندگان توصیه می شود هنگام بازگشت در صورت کوچکترین خستگی حتما در توقفگاه‌های پیش‌بینی شده به استراحت بپردازند.

وی گفت: در روزهای اخیر ۶ حادثه رانندگی با ۱۱ کشته و زخمی داشته‌ایم که عمدتا به خاطر خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است.

حیدری همچنین از برخورد پلیس با رانندگان متخلف که امنیت خود و دیگران را به خطر می‌اندازند خبر داد و افزود: هرچند تاکنون اکثر رانندگان همکاری لازم را با ماموران داشته‌اند و برخوردهای صورت گرفته اندک بوده است.

مرز خسروی روز گذشته ساعت هفت صبح بر روی زائران باز شد و تا ساعت ۱۴ ظهر اعزام ادامه داشت و بیش از ۲۴ هزار نفر از استان کرمانشاه وارد خاک عراق شدند.

برگشت زوار از عتبات عالیات از طریق پایانه بین‌المللی مرز خسروی به کشور، به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است.

انتهای پیام/پ