به گزارش پایگاه خبری ربیع، مذاکره تحت تحریم معنا ندارد. طرف‌های اروپایی برجام گذشته پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق با ابراز تأسف از این اقدام مدعی شدند که شرایط بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. اروپا هم با آمریکا هم جهت است پس امیدی برای نجات برجام نیست. اینک پس از بدعهدی اروپا کار به جایی رسیده که ایران را تهدید به خروج از برجام می‌کنند!

دیپلماسی ایران همچنان پویا و فعال است حتی با بیانیه‌دهندگان متوهم که حمله به آرامکو را از سوی ایران تأیید کردند. دیپلماسی فعال در برابر دشمن باید همواره قاطعانه باشد اینکه ایران مذاکرات موشکی و مذاکرات جدید و مذاکره تحت حریم را نمی‌پذیرد بسیار امر مهمی است و دشمن باید پیام ایران را دریافت و درک کند. لبخند و گشاده‌رویی ایران نباید اصل و مفهوم پیام صریح ایران را تحت‌الشاع قرار دهد. پیام دیپلماتیک ایران به تیم مذاکراتی اروپا و آمریکا این بود نخست رفع تحریم‌ها و سپس مذاکره و نه مذاکرات موشکی، بلکه مذاکره صرفاً درباره برجام و دومین پیام به همسایگان بود، ما و همسایگان باید خودمان مشکلات منطقه را حل و امنیت را برقرار کنیم.

اروپا و امریکا در شرایطی سخن‌های برجامی می‌زنند که خودشا به شدت درگیر در مسائل داخلی هستند. ترامپ با خطر استیضاح تهدید می‌شود، فرانسه با شنبه‌های اعتراضی و سیاه، انگلیس نیز با برگزیت و پارلمان دست به گریبان است. بنابراین انتظار و امیدی نیست این چنین گرفتارانی بتوانند برجام را نجات دهند. ترامپ، مکرون و جانسون تنها با حرافی و الفاظ بازی می‌کنند و کاری نمی‌توانند انجام دهند. اما جمهوری اسلامی ایران نشان داد حتی با بدعهدی وامریکا و بی‌عملی اروپا همواره تابع قوانین بین‌الملل بوده است و در دیپلماسی دست برتر را دارد.