به گزارش پایگاه خبری ربیع، موکب حضرت زهرا (س) به مدت ۱۸ روز در ایام اربعین حسینی در جوار حرمین شرفین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) در ۲ موکب هر روزه پذیرای حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار زائر حسینی است.

سید علی موسوی مدیر اجرایی موکب حضرت زهرا (س) در گفتگو با کیمیای وطن؛ با اشاره به سومین سال فعالیت این موکب؛ گفت: این موکب در دو محل جداگانه، یکی در یک ساختمان نیمه ساز ۷ طبقه با ۲۴۰ اتاق در دویست متری حرم باصفای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و دیگری در یک ساختمان نیمه ساز ۳ طبقه در نزدیکی حرم حضرت ابوالفضل (ع) در کربلا پذیرای روزانه نزدیک به ۱۵ هزار نفر در دو بخش برادران و خواهران خواهد بود.

** موکب صددرصد مردمی است

موسوی ادامه داد: خداوند را بی نهایت شاکریم که توفیق خدمت به زوار اربعین حسینی را برای سومین سال عنایت فرمود؛ باید به اطلاع همه مشتاقان حضرت برسانیم این موکب صددرصد مردمی است و وابسته به هیچ ارگان، سازمان و یا نهادی نیست و کلیه هزینه توسط مردم تأمین می‌شود.

وی افزود: موکب حضرت زهرا (س) در شهر اصفهان در سال ۱۳۹۶ در ایام اربعین حسینی در جوار حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلای معلا برای پذیرایی، اسکان و برنامه عزاداری فعالیت خود را آغاز کرد که روزانه بین ۴ تا ۶ هزار نفر اسکان و همچنین بین ۸ تا ۱۵ هزار وعده غذا داشتیم.

مدیر اجرایی موکب حضرت زهرا (س) با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی موکب؛ تصریح کرد: برگزاری نماز جماعت، مناجات امیرالمؤمنین، پاسخگویی به شبهات و سؤالات شرعی و جلسات معرفتی، پنج شب قافله عزاداری از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی در سال اول فعالیت بود.

موسوی اذعان داشت: ۱۰ هزار نفر به بخش درمانگاه موکب مراجعه کردند که گروه پرستاران و پزشکان به صورت ۲۴ ساعته پذیرای زائران بودند.

*افزایش پنج برابری ظرفیت پذیرش خواهران

مدیر اجرایی موکب حضرت زهرا (س) اظهار کرد: در سال ۹۷ ظرفیت پذیرش خواهران پنج برابر افزایش یافت و به ۶ هزار نفر رسید که مقابل ساختمان اصلی؛ زمینی در اختیار موکب توسط خیرین اصفهانی و عراقی قرار گرفت.

موسوی ادامه داد: در قسمت برادران نیز خدمات اسکان بین ۴ تا ۶ هزار نفر جمعیت بود و به صورت کلی روزانه تا ۱۲ هزار نفر خدمات اسکان و پذیرایی ۱۵ تا ۲۵ هزار وعده غذایی به مدت ۱۵ روز انجام شد.

*آغاز فعالیت موکب سال ۹۸ از روز عید غدیر

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای اربعین امسال؛ گفت: فعالیت اربعین امسال از روز عید غدیر با پخت ۱۰ هزار پرس آش نذری و پذیرایی خیابانی، آغاز شد.

مدیر اجرایی موکب حضرت زهرا (س) افزود: امسال در تدارک دو موکب هستیم و پیش بینی اسکان ۱۲ تا ۱۵ هزار نفری را داریم که تا سه روز بعد از اربعین در کربلا مستقر هستیم.

*ورود و خروج زائران به صورت الکترونیک

موسوی به شیوه پذیرش موکب حضرت زهرا (س) نیز اشاره و اظهار کرد: پذیرش زائران به صورت الکترونیک درب موکب با حضور خود زوار که براساس ظرفیت موجود به صورت ۲۴ ساعته انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت درمانگاه نیز امسال افزایش داشته و در ۴ درمانگاه به صورت مجزا در بخش خواهران و برادران به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت هستیم.

مدیر اجرایی موکب حضرت زهرا (س) خاطر نشان کرد: پیش بینی کرده‌ایم با توجه به اینکه موکب دوم نیز امسال داریم هزینه‌ها به ۳ میلیارد تومان برسد که تاکنون شاید ۱۰ درصد آن تأمین شده است که امیدارویم مابقی نیز با عنایت اباعبدالله و لطف مردم فراهم شود.

* بزرگ‌ترین موکب استان اصفهان و عراق

موسوی تصریح کرد: موکب حضرت زهرا (س) بزرگ‌ترین موکب استان اصفهان و عراق است که از لحاظ خدماتی در بخش‌های اسکان، تغذیه، درمان و امور فرهنگی به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمت رسانی است.

وی ادامه داد: موکب اختصاصی نیست و به گروه، شخص خاص، یا استان و کشوری نیست و از همه دنیا که به موکب مراجعه کنند پذیرش خواهند شد.

مدیر اجرایی موکب حضرت زهرا (س) با اشاره به آمار خادمان موکب؛ گفت: سال اول فعالیت ۲۰۰ خادم، سال ۹۷ چیزی بالغ بر ۳۵۰ نفر که حدود دو سوم آن‌ها به صورت متمرکز و کاروانی اعزام شدند؛ امسال نیز پیش بینی ۶۵۰ تا ۷۵۰ خادم را داریم.

 موسوی اذعان داشت: اولین گروه خادمان طبق برنامه طی یک گروه پیشرو از همه قسمت‌ها روز سه شنبه ۲ مهر به کربلای حسین علیه السلام اعزام خواهند شد که وظیفه راه اندازی و آماده سازی هر دو موکب را به عهده دارند.

*فعالیت موکب حضرت زهرا (س) در مناطق سیل زده

مدیر اجرایی موکب حضرت زهرا (س)، با اشاره به دیگر فعالیت‌های این موکب؛ گفت: در سال ۹۸ با توجه به سیلی که در مناطق مختلف کشور آمد؛ از ۱۸ فروردین تاکنون غالباً به صورت شبانه روزی و از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب در خدمت مردم اصفهان هستیم.

*ارسال ۴۴ دستگاه ماشین بار به مناطق سیل زده

موسوی افزود: تاکنون ۴۴ دستگاه ماشین بار شامل اقلام غذایی و دیگر مایحتاج به مناطق سیل زده مانند آق قلا، منطقه لرستان، خوزستان و هیرمند زابل ارسال کردیم و همچنین چند ماشین دیگر شامل لوازم منزل مانند فرش یخچال تلویزیون و اقلامی که مردم آوردند آماده و با یاری خدا در زمان مناسب در مناطقی که توسط افراد مطمئن و سازمان‌هایی که در مراکز سیل زده هستند شناسایی و ارسال شد.

وی با اشاره به تأمین هزینه‌های موکب حضرت زهرا (س) گفت: هزینه‌های موکب از کمک‌های مردمی است؛ این مجموعه کاملاً یک مجموعه مردمی است که از مجموعه‌های مختلف فرهنگی و هیئت‌های مذهبی تشکیل شده است.

*افطاری امام رئوف با همکاری آستان قدس

موسوی خاطرنشان کرد: در ماه رمضان با همکاری دفتر آستان قدس رضوی مستقر در اصفهان، افطاری امام رئوف حدود ۶۰ هزار افطاری در سطح شهر اصفهان و حدود ۵۰ هزار افطاری در سطح شهرستان‌های استان توزیع شد.

وی ادامه داد: تولد حضرت رضا (ع) نیز با برپایی موکب در میدان انقلاب از مردم عزیز استان پذیرایی کردیم.

*مشکلات در هماهنگی ارسال اقلام

مدیر اجرایی موکب حضرت زهرا (س)، تصریح کرد: متاسفانه تدارکات یک موکب بزرگ از کشوری به کشور دیگر که باید همه امکانات را فراهم کند حداقل باید یک ماه فرصت داشته باشد و کالاها ارسال شود، موکب حضرت زهرا (س) با توجه به نزدیکی به حرم محدود امنیتی نیز دارد و هنوز اجازه ارسال بار داده نشده است.

موسوی در پایان اظهار کرد: تأمین اقلامی که باید همه آن به صورت مردمی انجام شود نیز کار بزرگی است که نیاز به اطلاع رسانی گسترده‌تری دارد تا خدمت رسانی بهتری داشته باشیم.