به گزارش پایگاه خبری ربیع، در پی انتشار مطلبی در روز دوشنبه مورخ ۱۸/۶/۱۳۹۸  با عنوان ( مرگ کودک سه ساله در اثر عقرب گزیدگی ) درکانال خبری  کانال خبری پیک سیلک کاشان و انتشار گسترده مطلب در کانال ها و پایگاه های خبری رسمی و غیر رسمی به نقل از خبر نگار آن کانال ، بدینوسیله گزارش کارشناسی  معاونت درمان دانشگاه کاشان در خصوص عقرب گزیدگی منجر به فوت کودک ، جهت انتشار برابر مقررات ارسال می گردد .

( کودک نازنین زهرا گلدار به گفته والدین ساعت ۸ شب چهارشنبه ۳/۶/۹۸ در منزل مسکونی دچار عقرب گزیدگی با عقرب سیاه ( بوتیده) از ناحیه شست پای راست شده و بیمار در ساعت ۹:۱۰ به اورژانس مرکزی شهر منتقل می شود و با توجه به بد حالی در بدو پذیرش ( تهوع، استفراغ شدید و تنفس غیر طبیعی و افت سطح هوشیاری) اقدامات اولیه درمانی برای کودک انجام و بلافاصله با آمبولانس به بیمارستان شهید بهشتی اعزام می شود که در داخل آمبولانس وضعیت وی رو به وخامت رفته و با تشخیص شوک آنافیلاکسی سریعا به اتاق احیاء قلبی  ریوی منتقل و اقدامات پایدار نمودن وضعیت همو دینامیک و تعبیه راه تنفس مصنوعی برای بیمار انجام می شود و بلافاصله سرم عقرب گزیدگی تا سه دوز برای بیمار تجویز می گردد.

در ادامه اقدامات حمایتی و درمانی همزمان جهت ارجاع به مرکز مسمومیتی اصفهان (بیمارستان خورشید) تماس برقرار و وضعیت بیمار به اطلاع همکاران آن مرکز رسانده شده و بیمار به بخش مراقبت ویژه کودکان منتقل می شود.

متاسفانه علیرغم اقدامات انجام شده درمانی، کودک دچار خونریزی ریوی و بدنبال آن ایست قلبی و ریوی می شود و اقدامات احیاء قلبی ریوی به مدت یک ساعت و۲۵ دقیقه موثر واقع نشده و علیرغم این تلاشه بیمار فوت می کند.

با توجه به بررسی های انجام شده توسط کارشناسان معاونت درمان و بیمارستان شهید بهشتی اعلام می دارد:

۱-      بیمار با وضعیت ناپایدار و حال عمومی نا مناسب به اورژانس مرکزی آورده شده که احتمالا بدلیل تاخیر در مراجعه به واحد درمانی از سوی والدین بیمار می باشد.

۲-      اقدامات درمانی ضروری نظیر تزریق سرم ضد عقرب گزیدگی و سایر اقدامات حمایتی به موقع و مناسب برای کودک انجام شده است.

۳-      مرکز مسمومیت اصفهان بر اساس وضعیت بیمار اقدامات انجام شده را کافی دانسته و ادامه همان اقدامات را توصیه کرده اند.

۴-      کلیه امکانات و سرم های ضد عقرب گزیدگی بر اساس پرو تکل کشوری در بیمارستان و مراکز درمانی موجود می باشد.