به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، سید جلال ساداتیان، با اشاره به اینکه دونالد ترامپ از امانوئل مکرون خواسته که زمینه برای گفت‌وگو بین ایران و آمریکا را فراهم کند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که در شرایط جنگ با ایران نیستند. آنها در طول چند ماه اخیر تمام تلاش خود را علیه ایران به کار بردند. آنها به غلط تصور می‌کردند که با فشار حداکثری می‌توانند ایران را به زانو درآورند و این فشارها منجر به سقوط نظام خواهد شد ولی پیش بینی آنها محقق نشد گرچه ملت ایران از این فشارها متاثر شده‌اند ولی اهداف آمریکایی‌ها از این فشارها محقق نشد.

وی گفت: آنها در حال حاضر برای اینکه از این بن بست خارج شوند به دنبال این هستند که کشوری بین آنها و ایران میانجی گری کند. در همین چارچوب نخست وزیر ژاپن به ایران سفر کرد ولی این سفر نتیجه دلخواه آمریکایی‌ها را به همراه نداشت و اکنون مکرون به این قضیه وارد شده است.

ساداتیان ادامه داد: از بعد دیگر این ماجرا، باید به منافع و حیثیت اروپایی‌ها نیز توجه کرد. آنها قطعنامه ۲۲۳۱ را امضا کرده‌اند و بارها تاکید کرده‌اند که برجام برای آنها یک دستاورد است و در این چارچوب لازم است که از حیثیت خود در این زمینه دفاع کنند.

وی با بیان اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها به ایران وعده‌هایی دادند ولی به وعده‌های خود عمل نکردند، ادامه داد: آنها پس از خروج واشنگتن از برجام ، ایران را به خویشتن داری دعوت کردند. تصور بر این داشتند که ایران همواره این موضوع را تحمل می‌کند و از برجام خارج نمی‌شود ولی ایران با درایت یک سال صبر کرد و بعد از یک سال اعلام کرد که اگر طرف‌های مقابل برجام به تعهدات خود عمل نکنند دیگر دلیلی ندارد که ایران کماکان یکطرفه به این تعهدات پایبند باشد. در همین چارچوب در حالی که به اروپا و عرصه دیپلماسی  فرصت می‌داد تصمیم گرفت که گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهد. در همین چارچوب تاکنون دو گام برداشته و  اکنون در آستانه برداشتن گام سوم قرار دارد.

ساداتیان همچنین خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع ، مجموعه اتفاقات در خلیج فارس از جمله سقوط پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران این پیام را به اروپایی‌ها داد که ایرانی‌ها در این موضوع جدی هستند و باید حتما راهی پیدا کنند تا ایران را راضی کنند و از طرف دیگر آمریکا دست از لجاجت خود در مورد ایران بردارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: در همین راستا رئیس‌جمهور فرانسه در ابتدا پیشنهاد فریز – فریز را دارد که ایران این طرح را نپذیرفت و اعلام کرد که دیگر چیزی باقی نمانده که آمریکایی‌ها بخواهند آن را تحریم کنند، چرا که بر اساس طرح مکرون ایران باید در انجام اقدامات خود در کاهش تعهدات برجامی اش  تجدید نظر می‌کرد و آمریکایی‌ها نیز تحریم مجدد ایران را متوقف می‌کردند. ایران با رد این موضوع تاکید کرد که باید آمریکا به برجام برگردد و تحریم‌های اعلام شده را لغو کند. در این صورت ایران ممکن است با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کند.

وی ادامه داد: در پیشنهادات جدید مطرح شده از سوی فرانسه طبق آنچه که در رسانه‌ها مطرح شده این زمینه فراهم می‌شود که ایران بتواند به صورت محدود نفت خود را بفروشد ولی باید منتظر ماند و دید آیا در مذاکرات درخواست‌های دیگر ایران مورد توجه قرار خواهد گرفت یا نه؟ چرا که ایران گفته بود که باید این زمینه فراهم شود که تهران بتواند از طریق پول نفت خود کالاهایی غیر از کالاهای غیر تحریمی خریداری کند و کشورهای دیگر اروپایی نیز علاوه بر انگلیس، فرانسه و آلمان به این سازوکار بپیوندند.

ساداتیان  با بیان این که  باید منتظر ماند و دید که آیا در این  دور از مذاکرات به این خواسته‌های ایران توجه خواهد شد یا نه؟ گفت: به نظر می‌رسد که تهران  پس از بررسی نتایج این مذاکرات در مورد اجرای گام سوم تصمیم نهایی خود را  خواهد گرفت.