به گزارش پایگاه خبری ربیع، دومین کارگاه سفر و گردشگری با عنوان “حرکت به قصد سیاحت عالم” با اجرای رضا شهران و به همت اداره گردشگری وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در شامگاه پنج شنبه، ۷ شهریورماه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی برگزار شد.

رضا شهران که از تهران به اصفهان آمده بود تا تجربیات سفر به ۳۶ کشور جهان را با مشتاقان به سفر و گردش را در میان بگذارد گفت: سالهاست به سفر کردن مشغولم و هدف تفریح را دنبال نمی‌کنم بلکه قصد من از سفر شناخت بیشتر خود و محیط پیرامونم است.

او که به همه کشورهای اروپایی، کشورهای امریکای جنوبی تا ونزوئلا، آسیای جنوب شرقی، روسیه، استرالیا، هند، مالزی، تایلند و خاورمیانه سفر کرده است، ادامه داد: طبیعت گردی همواره با خطر همراه بوده و نیاز است که گردشگران با اصول و قواعد آن آشنا باشند. از سوی دیگر من تجربه سفر به افغانستان تحت سلطه طالبان را داشتم و از سوی دیگر به ونزوئلا سفر کردم که کشور خطرناکی معرفی می‌شد اما در همه این سفرها لذت بردم. آنچه مهم است مقصود از سفر است که باید برای گردشگر مشخص شده باشد تا بتوان از سفر لذت برد.

شهران با اشاره به اینکه نکته مهم در سفر قصد و هدف گردشگر است و آخرین مساله در سفر، پول است تصریح کرد: هر وقت گردشگر قصد و مقصود را از سفر مشخص کرد امکانات آن هم فراهم می‌شود. اگر بتوان با آدم‌های دنیا ارتباط برقرار کرد همیشه می‌توان سفر ارزان داشت اما اگر ارتباطات محدود باشد باید برای سفرکردن هزینه کرد.

وی افزود: برای سفر ارزان باید چارچوب ذهنی را شکست. اگر هدف از سفر، اسکان در هتل و مکان‌های گردشگری از پیش تعیین شده است باید هزینه کرد و سفر گران تمام می‌شود؛ اما اگر بر اساس ارتباط و زندگی واقعی با مردم و شناخت دوسویه با دیگران سفر کنیم طبیعی است که سفر به مراتب ارزان‌تری را در پیش خواهیم داشت.

این مدرس مدیریت استراتژیک و مدیریت پروژه در دانشگاه با بیان اینکه ایرانیان به مهمان نوازی شهره عالم هستند اظهار داشت: هر گردشگری که به ایران می‌آید با مهمان نوازی ایرانیان مواجه می‌شود و از این کشور بسیار زیبا لذت می برندو در نهایت به عنوان سفیر ایران به کشورشان برمی گردند و همین پیام لذت و مهمان نوازی ایرانیان که با تبلیغات پروپاگاندا ایران هراسی در رسانه‌های غرب منافات دارد باعث می‌شود که موجی از گردشگر روانه ایران شوند.