به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، محمدرضا قلی پور پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در راستای خدمات‌رسانی به عشایر در سال گذشته ۲۵ پروژه بااعتباری بالغ‌بر ۴۰ میلیارد ریال در راستای تأمین آب شرب، مرمت سرویس بهداشتی و چادر عشایر به بهره‌برداری رسیده که از این پروژه‌ها ۷۳۰ خانوار عشایر استان بهره‌مند شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با اشاره به اینکه خراسان شمالی دومین استان در جذب اعتبارات اشتغال پایدار در کشور بوده بیان کرد: خراسان شمالی در حوزه ایجاد زیرساخت‌های رونق اشتغال پایدار در سال گذشته جز دومین استان‌ها در جذب اعتبارات بوده که بیش از ۳۲ میلیاردتومان تسهیلات ارزان‌قیمت جذب کرده که ۵۹۱ شغل جدید برای عشایر استان ایجاد کرده است.

قلی پور در ادامه در خصوص اعتبارات امور عشایری استان بیان کرد: در ماده ۵۲ صندوق ذخیره ارزی برای تأمین گوشت قرمز کشور یک درصد تعیین‌شده که به‌صورت سالانه مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان دیده‌شده و این اعتبار به‌صورت شناور است که خراسان شمالی از این صندوق سالانه ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب کرده است.

وی در ادامه افزود: عشایر استان در حوزه صنایع‌دستی سالانه ۱۰ هزار مترمربع انواع صنایع‌دستی از قبیل سفره کردی و فرش کردی و سیاه‌چادر را تولید می‌کنند که نسبت به سال قبل ۲ هزار و ۷۶۰ مترمربع افزایش تولید را داشته است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی در راستای تولیدات لبنی عشایر استان اظهار کرد: عشایر استان در حوزه شیر گوسفندی ۴ هزار و ۴۰۰ تن تولید داشته است و سالانه ۱۸۰ تن روغن گوسفندی و بیش از ۱۲۰ تن پنیر پوستی تولید کرده است.

وی در ادامه در خصوص تولیدات دیگر عشایر استان افزود: عشایر استان در راستای تولید گیاهان دارویی ۲۰ هکتار از اراضی شیب‌دار را زیر کشت گیاهان دارویی برده‌اند که به‌طور متوسط سالانه ۵۰۰ کیلوگرم گیاهان دارویی خشک‌شده از این اراضی برداشت‌شده است.

قلی پور در ادامه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای حمایت از عشایر استان بیان کرد: یکی از اقدامات خوب در سال گذشته توزیع ۳۵۰ پنل خورشیدی ۴۰ وات در بین عشایر بوده و امسال یک هزار و ۶۵۰ پنل خورشیدی ۴۰ وات در بین عشایر استان توزیع خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی افزود: امور عشایری استان از محل سفر ریاست جمهوری ۲۰ میلیاردتومان اعتبار در راستای ساماندهی عشایر و اسکان عشایر جذب کرده که مبلغ ۱۳ میلیارد تومان در سال ۹۸ تخصیص می‌یابد و مبلغ ۷ میلیارد در سال ۹۹ تخصیص خواهد یافت.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی در خصوص خسارات وارده سیل امسال به عشایر بیان کرد: در خصوص سیل امسال مبلغ ۶ میلیارد تومان در حوزه ایل راه‌های عشایر تخصیص‌یافته است.

وی در ادامه افزود: در جشنواره فرهنگی، ورزشی عشایر کشور که در بلقیس اسفراین برگزار شد دو دستاورد مهم کشوری داشت که دستاورد اول مقاوم‌سازی سرپناه عشایر خراسان شمالی بااعتبار ۳۰ میلیارد تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای این امر تخصیص یافت و دستاورد دوم استفاده دانش آموزان عشایر از سهمیه در کنکور است.

قلی پور در انتها از نشست مشترک برای دستیابی به خدمات‌رسانی بهداشتی عشایر خبر داد و افزود: در راستای خدمات‌رسانی بهتر بهداشتی به عشایر در کشور و استان از ۱۵ استان کشور معاونین بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی به همراه معاونین در تاریخ ۱۱ و ۱۲ شهریور در استان حضور پیدا می‌کنند که خراسان شمالی نیازمند ۱۰ خانه بهداشت سیار در جهت استفاده عشایر استان است.

انتهای پیام/ر