به گزارش پایگاه خبری ربیع،خلیل آقایی ظهر امروز در دومین روز از سلسله نشست طلاب پیش از اعزام به تبلیغ ماه محرم، با اشاره به اینکه حضور طلاب در مناطق مختلف به عنوان مبلغ اسلام و جمهوری اسلامی، ظرفیتی برای رفع برخی از مشکلات مردم است، اظهار کرد: اگر بتوانیم از ظرفیت طلاب در زمان تبلیغ در مناطق مختلف برای رفع مشکلات مردم استفاده کنیم قطعا مورد قبول و رضایت خداوند نیز قرار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی با هدف ذخیره بودجه منابع ارزی ایجاد شده است، عنوان کرد: در دو سال گذشته به اذن مقام معظم رهبری دو مرحله از صندوق توسعه ملی برای منابع طبیعی بودجه برداشت شد که این موضوع نشان از اهمیت منابع طبیعی نزد مقام معظم رهبری دارد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: طبق فرموده مقام معظم رهبری بودجه صندوق توسعه ملی برای نسل‌های آینده است و منابع طبیعی نیز به نسل‌های آینده اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق فرموده آیت الله وحید خراسانی حفظ منابع طبیعی و محیط زیست وسیله تقرب به خدا است، مطرح کرد: پوشش گیاهی تاثیر بسیار زیادی در زمینه جلوگیری از سیل، طراوت آب و هوا، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش بارندگی و … دارد.

آقایی افزود: در بحث آبخیزداری به دنبال استفاده از آب نیستیم بلکه در مواردی که امکان پیوند رودها و خطر سیل وجود دارد منابع طبیعی ورود پیدا کرده و سرعت آب را کاهش داده و این آب به چشمه‌ها، قنات و آب‌های زیرزمینی تبدیل می‌شود که رضایت کشاورزان و روستاییان را نیز به همراه دارد.

وی با بیان اینکه در مجموع دو سال گذشته برای بیش از ۲۵ هزار نفر سوخت جایگزین تخصیص دادیم، خاطرنشان کرد: حدود ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها توسط عوامل انسانی است که ۱۵ درصد آن به صورت عمدی و با نیت زمین‌خواری انجام می‌شود و ۸۰ درصد به صورت سهوی و نیازمند اطلاع رسانی است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه مراتع به دو دسته ی مراتع چرا و طرح مرتع داری تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: طرح مرتع داری و مراتع چرا مانند جنگل‌ها بوده و هیچ شخصی در هر مقامی نمی‌تواند آن را واگذار کند.

وی یادآور شد: واگذاری زمین مسکونی در قالب طرح هادی به بنیاد مسکن واگذار می‌شود و هرگونه واگذاری غیر از بنیاد مسکن قانونی نمی‌باشد، برای توسعه شهر نیز زمین در اختیار راه و شهرسازی قرار داده می‌شود و متولی تقسیم زمین نیز شهرها برعهده اداره‌کل راه  و شهرسازی است.

آقایی با بیان اینکه در سال‌های اخیر ۵۰ میلیارد تومان تجهیزات انفرادی برای خاموش کردن آتش در مناطق مختلف توزیع کردیم، ابراز کرد: می‌توانیم مباحث منابع طبیعی را نظام یافته و سازمان یافته پیش ببریم و آمادگی آموزش به طلاب و گروه‌های مختلف را در طول سال‌های مختلف برای حفظ منابع طبیعی داریم،چراکه ۵۰ درصد فعالیت ما در زمینه منابع طبیعی را فعالیت‌های فرهنگی تشکیل می‌دهند.

وی در پایان بیان کرد: بهترین حافظان منابع طبیعی مردم هستند و راهی جز برقراری ارتباط صمیمی با مردم برای حفظ منابع طبیعی نداریم.