به گزارش پایگاه خبری ربیع،سید امیر طباطبایی با توجه به اکران فیلم های جشنواره کودک و نوجوان در قم، با بیان اینکه سینمای کودک ایران باعث اعتبار بخشی به سینمای ایران شده است، اظهار داشت:  بسیاری از فیلم های فوق العاده کودک و نوجوان در سال های گذشته مانند فیلم هایی از جمله «خانه دوست کجاست» و «باشو غریبه کوچک» و فیلم‌های فیلمسازان بزرگی مانند عباس کیارستمی، مجید مجیدی، بهرام بیضایی و امیر نادری در این ژانر بوده که برای سینمای ایران افتخارآفرین بوده است و این از جایگاه مهم سینمای کودک و نوجوان ایران حکایت دارد که جنبه بین المللی دارد.

فیلمساز و کارشناس مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور افزود: در سینمای کودک ایران صداقت موج می‌زند. سینمای تکنیکال نیست و سرشار از نگاه های انسانی و  عاطفی است و به عقیده بسیاری از منتقد ها  و فیلم سازان بین المللی، سینمای کودک و نوجوان ایران یک نوع سینمای شاعرانه است و اتفاقاتی را که در سینمای کودک ایران می‌افتد، شبیه شعر می دانند.

وی در رابطه با لزوم ساخت آثار سینمای در ژانر کودک ونوجوان، تاکید کرد: یکی از کارکردهای مهم سینما ایجاد سرگرمی برای مخاطبان خود است و زبان سینما سرگرمی بسیار موثری برای کودکان است که بتوانیم از این سرگرمی استفاده کرده و مفاهیم اخلاقی و تربیتی در قالب این فیلم ها به کودکان منتقل کنیم.

این کارگردان و تهیه کننده افزود: فیلم، اثرگذاری بسیاری روی مخاطب کودک و نوجوان دارد و به همین دلیل لازم است همانطور که برای بزرگسالان فیلم می سازیم برای کودکان هم فیلم بسازیم.

طباطبایی با تاکید بر لزوم خاطره سازی فیلم های کودک و نوجوان، افزود: فیلم های دهه ۶۰ و ۷۰ تبدیل به خاطره برای بزرگترهای امروز شده است اما در سال های اخیر نتوانسته ایم فیلم های موثری بسازیم و فیلم هایی که از سینمای اروپا و آمریکا و حتی ژاپن وارد ایران شده است خیلی توانسته تاثیر زیادی روی مخاطب کودک و نوجوان بگذارد و برای آنها خاطره خلق کند.

کارشناس مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان کشور با بیان این موضوع که سینمای کودک و نوجوان نیاز به قهرمان دارد، تصریح کرد: بچه ها قهرمان را دوست دارند و این قهرمان با پیوست فرهنگی که یک فیلم دارد می تواند ساخته شود.

طباطبایی افزود: این پیوست فرهنگی به معنی این است که بعد از محبوبیت یک شخصیت کودک و نوجوان، آثارش همواره در زندگی کودکان وجود دارد و با استفاده از عنصر تکرار باعث ترغیب بیشتر مخاطب کودک و نوجوان می شوند و این شخصیت ها را در بین مخاطب کودک و نوجوان محبوب می کنند.

به گفته این فیلمساز، ما نتوانسته ایم شخصیت های وطنی دوست داشتنی در آثار کودک و نوجوان خلق کنیم و بعد بتوانیم از همین شخصیت، نوشت افزار، عروسک و … تولید بکنیم که بچه ها بتوانند یک مجموعه فرهنگی از این شخصیت را داشته باشند.

طباطبایی همچنین با انتقاد از عدم درجه بندی فیلم ها در سینمای ایران تاکید کرد: امیدواریم که در سال های آینده به سمتی برویم که بچه های ما مجبور نباشند، فیلم های مخصوص بزرگسالان را تماشا کنند.