به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از البرز، پیمان آراسته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز، عصر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ۲۲ مرکز علمی کاربردی در استان البرز وجود دارد، گفت: پنج مرکز از این آمار ذکر شده در سال جاری با هدف اجرای ماموریت‌های جدیدتری اضافه شده اند؛ دانشگاه علمی کاربردی استان البرز یکی از دانشگاه هایی است که از میان واحد‌های سایر استان‌ها دارای جایگاه ویژه است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان البرز با اشاره به اینکه در استان البرز ۲۶ هزار نفر دانشجو در دانشگاه های علمی کاربردی مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: هفت هزار نفر دانشجوی حرفه ای ناپیوسته در مراکز استان البرز مشغول تحصیل هستند، کل جامعه آماری دانشجویان علمی کاربردی استان البرز با ترکیب توزیع ۳۲ درصدی در مقطع کارشناسی و ۶۸ درصد در مقطع کاردانی هستند؛ جذب دانشجو در دانشگاه های علمی کاربردی محدودیت ندارد و تعریف پروژه های متری مدار در این مراکز در دستورکار قرار دارد.

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه در مراکز علمی کاربردی علاوه بر وظیفه تربیت علمی وظایف دیگری هم تعریف و اجرایی می‌شود، تصریح کرد: ۲۲ مرکز ذکر شده در رشته‌های تحصیلی وابسطه به شغل در چهار گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات کشاورزی تعریف می‌شوند و طبق ماموریت خود در حال جذب دانشجو هستند.

به گفته آراسته ۱۱ مرکز آموزشی فارغ از آمار یاد شده در معرض انحلال هستند و جذب دانشجو ندارند، این ۱۱ مرکز تا پایان شهریور ماه موظف هستند شرایط خود را تعیین تکلیف کنند.

وی با بیان اینکه مراکز فعال علمی و کاربردی از نظر حوزه پژوهش طبقه‌بندی می‌شوند و در این رابطه کسب جایگاه برتر نیز داشته ایم، افزود: ۳۸۴ عنوان دستاورد بدست آمده توسط دانشگاه علمی کاربردی استان البرز را در ۲۰ غرفه به معرض نمایش گذاشتیم، در این میان چهار عنوان به مراحل بالاتر راه پیدا کردند و به عنوان دستاوردهای تجاری‌سازی شده در نمایشگاه ملی معرفی و توسط وزیر علوم در هفته پژوهش و مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی دانشگاه علمی کاربردی را از نوع آموزش مهارتی توصیف کرد و یادآور شد: ۶۰ تا ۷۰ درصد از واحدهای این مجموعه به کار عملی و دانشگاهی مرتبط می‌شوند، همچنین دانشجویان موظف هستند در هر مقطع تحصیلی ۵۱۲ ساعت کار مستقیم در محیط مربوط به کار تحت عنوان کارورزی انجام دهند که حین تحصیل و طول تابستان این درس‌ها را به صورت دو واحدی می توانند اخذ کنند.

به گفته آراسته دانشجویان مراکز علمی و کاربردی پس از گذراندن دوران تحصیلی کاردانی و کارشناسی ناپیوسته بیش از هزار ساعت کار عملی خواهند داشت؛ اغلب دانشجویان به سرعت وارد بازار کار می‌شوند چرا که فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی هزار ساعت رفتار اداری را تجربه کرده اند و آموزش‌هایی که در مقاطع مختلف دانشگاه علمی کاربردی صورت می‌گیرد به تقویت فعالیت و موقعیت دانشجو کمک خواهد کرد و راهبرد دانشگاه علمی کاربردی مهارت افزایی برای بازار کار است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز با اشاره به اینکه بین ۶۵ تا ۸۵ درصد از دانشجویان حین تحصیل شاغل هستند، اعلام کرد: به غیر از سهمیه شاغلین دانشجو دانشگاه‌های علمی کاربردی که هر ساله کمتراز ۳۰ درصد است، عمده دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن ارتقاء شغلی یافتند و اگر شاغل نبودند پس از فارغ التحصیلی شاغل شدند.

آراسته با بیان اینکه دانشگاه‌های ما به واسطه فعالیت‌های پژوهشی سعی در فراهم ساختن زیرساخت‌های نوآورانه و مراکز رشد در جهت ایجاد کسب و کار فعال در مرز تکنولوژی و فناوری دارد، اضافه کرد: ۹ مرکز نوآوری و یک مرکز رشد با هدف اینکه ایده ها و خلاقیت های دانشجویان و مدرسان را مدیریت کرده و به پروش آن کمک کند در استان البرز وجود دارد که در نهایت شاهد واحدهای نوآورانه کوچک فعال اقتصادی باشیم. باید فضایی فراهم شود تا ایده و خلاقیت به مرز اقتصادی و تجاری سازی برسد.

به گفته وی دانشجویان در خصوص پرداخت شهریه نیز می توانند  ۶۰ درصد شهریه خود در هر نیم سال تحصیلی را از طریق وام های شهریه بصورت تقسیط داشته باشند، از طرفی برای دانشجویان برتر و مقام دار مسابقات ورزشی و فرهنگی نیز خود دانشگاه تخفیف شهریه دارد.

وی با این توضیح که تحصیل ایثارگران در مراکز دانشگاه علمی کاربردی رایگان است، ادامه داد: این دانشگاه دولتی است اما خزانه دولت دریافت بودجه نداریم و خودگردان هستیم.

وی در ادامه عنوان کرد: از امروز به مدت دو هفته پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی و در ۲۲ مرکز دانشگاهی علمی کاربردی البرز آغاز می شود، توضیح داد: در ۱۹ مرکز این دانشگاه در استان نیز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی را داریم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان البرز بیان کرد: برنامه ما این است که تا پایان امسال سه مرکز دانشگاهی دیگر نیز به مراکز علمی کاربردی البرز اضافه کنیم که این مهم در نیم سال دوم تحصیلی  ۹۹- ۹۸ محقق می شود.

وی تاکید کرد که پایه انتخاب مدرسان دانشگاهی در دانشگاه علمی کاربردی این است که علاوه بر دانش تئوری از تجربیات شغلی مناسب برخوردار باشند و افزود: مدیران ما حق التدریسی هستند و عضو هیات علمی نداریم اما فرآیند جذب وزارت‌ علوم‌را طی می کنند.

آراسته در خصوص تعداد دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی استان البرز توضیح داد: در حال حاضر در کاردانی حرفه ای، کاردانی فنی، کارشناسی ناپیوسته و حرفه ای و کارشناسی فنی و مهندسی به ترتیب ۱۵ هزار نفر، ۵ هزار و ۷۰۰ نفر ، ۷ هزار نفر و ۳ هزار و ۵۰۰  نفر دانشجو داریم.

وی ادامه داد: ۱۲۵ کد رشته محل در مقطع کاردانی و ۸۷ کد رشته محل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در البرز داریم.

انتهای پیام/پ