به گزارش پایگاه خبری ربیع، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی با شاره به آخرین جزئیات از کنگره نقش امام (ره) و ۶۲۰۰ شهید استان گفت: سند جامع اعزام‌های رزمندگان استان مرکزی به مناطق عملیاتی تهیه و تدوین و در این راستا تاکنون ۴ لیست اعزام گردآوری و مستندسازی شده است.

سردار محسن کریمی با اشاره به آخرین جزئیات از کنگره ملی نقش امام (ره) و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی اظهار داشت: اهمیت برگزاری کنگره‌ها را می‌توان از این فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «هرجا که سخن از کنگره است بدانید دل من هم آنجاست» دریافت، از این رو کنگره ملی نقش امام (ره) و ۶۲۰۰ شهید استان بسیار حائز اهمیت بوده و برای اینکه موفق شویم به این کنگره عمق ببخشیم و کار تبیینی خود را در حد مطلوب انجام دهیم به فکر افتادیم که در راستای برگزاری کنگره ستاد تدوین کنگره را به عنوان نخستین قدم انجام دهیم.

وی افزود: از این رو در بهار ۹۳ این کار کلید خورد و ذیل آن ۱۲ کارگروه شامل کارگروه اجرایی، کارگروه عملیات‌ها، کارگروه تبلیغات هنری، کارگروه بانوان، کارگروه تدوین و انتشار، کاگروه انقلاب اسلامی، کارگروه ادارات و سازمان‌ها، کارگروه تاریخ شفاهی، کارگروه آمار و اطلاعات، کارگروه فرهنگ‌نامه شهدا، کارگروه جهاد و مهندسی رزمی و کارگروه اطلاعات عملیات تشکیل شد.

تهیه ۲۰ هزار عنوان کتاب مرجع در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی تصریح کرد: از اهم اقدامات کنگره اجرایی می‌توان به دایر کردن کتابخانه تخصصی و تهیه ۲۰ هزار عنوان کتاب مرجع در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، راه‌اندازی سایت شهود و انتشارات مرکز، فراخوان انتخاب برترین یادواره شهدای استان مرکزی، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی در سطح استان، راه‌اندازی و تجهیز دو استودیو تخصصی و دفاع مقدس و جمع‌آوری نزدیک به ۷۰۰ هزار سند اشاره کرد.

کریمی با اشاره به اهم اقدامات کارگروه عملیات‌ها بیان کرد: به کارگیری بیش از ۱۸ محقق و پژوهشگر از رزمندگان و پیشکسوتان این عرصه برای جمع‌آوری نقش رزمندگان استان مرکزی در عملیات‌های دوران دفاع مقدس و انعقاد قرارداد ۴۰ پروژه تخصصی با محققین و پژوهشگران از جمله اقدامات مهم در این کارگروه بوده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ماموریت‌های این کارگروه مصاحبه با فرماندهان، رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس بوده که تاکنون با بیش از ۵۳۰ نفر از این افراد مصاحبه شده است، همچنین در این کارگروه آرشیو تخصصی جهت این کارگروه در گنجینه دفاع مقدس با بیش از ۳۰۷ جلد کتاب تخصصی عملیات‌ها از مرکز اسناد و مطالعات دفاع مقدس و سایر کتابخانه‌های تخصصی کشور تهیه شده است.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی با اشاره به دیگر اقدامات مهم کارگروه عملیات‌ها گفت: در راستای این کارگروه جمع‌آوری و اسکن دفاتر وضعیت گردان‌های دوران دفاع مقدس را با بیش از ۱۰۳ جلد داشتیم.

تهیه و تدوین سند جامع اعزام‌های رزمندگان استان

کریمی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات این کارگروه تهیه و تدوین سند جامع اعزام‌های رزمندگان استان در دفاع مقدس به مناطق عملیاتی بوده و در این راستا تاکنون ۴ لیست اعزام گردآوری و مستندسازی شده است.

وی با اشاره به دیگر کارگروه ذیل این کنگره افزود: کارگروه تبلیغات هنری سومین کارگروه بوده که اهم اقدامات آن، مصاحبه با فرماندهان لشکر، تیپ، گردان، گروهان و مسئولان واحدهای لشکری به مدت حدود ۴ هزار ساعت، برگزاری همایش بزرگ ۱۴ هزار نفری یاران انقلاب، تولید ۲۲ برنامه یک مسجد، یک فرمانده، یک خاطره در مساجد شهرهای اراک، خمین، ساوه، شازند، و تفرش، ساخت و تولید ۳۳ مستند فاخر دفاع مقدس، تشکیل دو گروه سرود ویژه ستاد تدوین عملکرد استان مرکزی در دفاع مقدس به نام گروه سرود ثارالله، تهیه و تدوین تاریخ شفاهی ۷ نفر از فرماندهان دفاع مقدس استان مرکزی به منظور تألیف و چاپ کتابخانه که در این راستا این پروژه تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته اشاره کرد.

تألیف و چاپ کتاب ۲۲ جلدی فرهنگ‌نامه جامع شهدا با عنوان ستارگان سرزمین آفتاب

کریمی بیان کرد: مابقی هم درحال تحقیق و بررسی است، نهایتاً مأموریت این کارگروه به تدوین، تألیف و چاپ کتاب ۲۲ جلدی فرهنگ‌نامه جامع شهدا با عنوان ستارگان سرزمین آفتاب می‌شود.