به گزارش پایگاه خبری ربیع، ماجرای تعطیلات در ایران دیگر ماجرای تازه‌ای نیست اما کشمکش دنباله دار برای اضافه کردن یک روز دیگر به تعطیلات آخر هفته همچنان ادامه دارد.

در بسیاری از کشورهای جهان به خصوص کشورهای پیشرفته تعطیلات آخر هفته دور روزه است به این صورت که روزهای شنبه و یکشنبه روزهای تعطیل و دیگر روزهای روزهای کاری محسوب می‌شود. در کشورهای مسلمان به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جمعه و شنبه دو روز تعطیلی آخر هفته است. کشورهای مسلمان به دلیل برگزاری نماز جمعه، روز شنبه را به تعطیلات خود اضافه کرده‌اند تا آنها نیز از دو روز تعطیلی آخر هفته بهره مند شوند. افغانستان یکی از آخرین کشورهای مسلمان بود که روز شنبه را به تعطیلات خود اضافه کرد تا این کشور بحران زده هم از دو روز تعطیلات آخر هفته برخوردار شود.

 بر خلاف باور عام تعطیلات در ایران به دلیل همین یک روزه بودن تعطیلات آخر هفته از بسیاری از کشورهای جهان کمتر است. در حالی که اکثر کشورهای جهان در سال بیش از ۱۰۰ روز تعطیلی دارند در کشور ما تعطلات در حدود ۷۵ روز است.

همین موضوع هم باعث شده در سال‌های اخیر فشار برای افزایش تعطیلات از سوی مردم به مسئولان به خصوص نمایندگان مجلس وارد شود اما در عمل طرح افزایش تعطیلات در کشور همچنان در پیچ و خم مجلس گیر کرده است. بر اساس آمار سازمان‌های جهانی آمریکا با ۱۱۷ روز تعطیلی سرانه ۴۲ ساعت کار مفید در هفته برخوردار است در حالی که ما با کمتر از ۸۰ روز تعطیلی در سال سرانه ۱۱ ساعت کار مفید در هفته را داریم که اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم این امار در ادارات دولتی بسیار پایین‌تر از همین ۱۱ ساعت نیز هست.

افزایش تعطیلات آخر هفته به جز ایجاد نشاط و افزایش ارتقای بهره‌وری افراد در محیط کار تأثیر مهمی بر رونق گردشگری در بسیاری از کشورها داشته است. دو روزه بودن تعطیلات این فرصت را فراهم می‌کند که افراد به راحتی مسافرت‌های کوتاه مدت به شهرهای اطاف خودشان داشته باشند.

در آمریکا شهرهای کوچکی که در اطراف شهرهای بزرگ قرار دارند آخر هفته‌ها شاهد حضور پر شمار گردشگرانی است که از شهرهای بزرگ به سمت اینگونه شهرهای کوچک سرازیر می‌شوند تا حداقل برای کی دو روز از شر ترافیک و شلوغی و آلودگی هوا خلاص شوند. این اتفاق باعث شده مزارع، کشتزارها، دامداری‌ها و مکان‌هایی از این دست در روزهای آخر هفته به پاتوق گردشگران مشتاق تبدیل شود. این اتفاق تأثیر مهمی بر اقتصاد کشاورزان گذاشته است. کشاورزان این مناطق اکنون به جای تولید محصولات یک نواخت و صنعتی ترجیح می‌دهند در گلخانه‌های کوچک محصولات ارگانیک تولید کنند. دلیل این موضوع هم خواست گردشگران و البته سود بیشتر تولید چنین محصولاتی است. در واقع گردشگرانی که در آخر هفته به این مناطق سر می‌زنند ترجیح می‌دهند دوست دارند محصولات مورد نظرشان را خودشان شخصاً از مزارع کوچک تهیه کنند. به همین دلیل هم کشاورزان انواع و اقسام میوه، صیفی و سبزیجات را در گلخانه‌های کوچک پرورش می‌دهند از فروش این محصولات به اضافه لبنیات و صنایع دستی پل خوبی به جیب می‌زنند. در واقع این کسب و کار تازه بر پایه گردشگری یکی از کسب و کارهای پر سود کشاورزان و دامداران شهرها و روستاهای کشور آمریکاست.

کشور ما از نظر جغرافیایی یکی از مستعدترین کشورهای آسیا برای رونق گردشگری است اما مسائل سیاسی باعث شده گردشگری بین المللی ما رونق چندانی نداشته باشد و با توجه به روابط خصمانه برخی کشورهای دور و نزدیک به این راحتی‌ها گردشگری بین المللی ما رونق پیدا نمی‌کند. به جز این‌ها جذب گردشگران بین المللی نیازمند زیرساخت‌های بسیار گران قیمتیمانند فرودگاه، هتل، راه آهن، جاده و … است که آماده کردن آنها به چندین دهه زمان احتیاج دارد. پس در کوتاه مدت بهترین روش برای رونق گردشگری در کشور استفاده از ظرفیت گردشگران داخلی است اما گردشگری داخلی نیز به شدت نیازمند افزایش تعداد روزهای تعطیل است.

اضافه شدن یک روز به تعطیلات آخر هفته به راحتی می‌تواند برای شهرها و روستاهای کوچک رونق گردشگری به همراه داشته باشد. علاوه بر آن با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته، مسافران از آزار کهنه «ترافیک» در تعطیلات مناسبی خلاص می‌شوند، زیرا تحت تأثیر این دو روزه شدن تعطیلات در آخر هفته حجم سفرها در طول سال تقسیم می‌شود؛ به طوری که اگر هر خانوار در سال مثلاً ۴ بار فرصت سفر ناشی از تعداد محدود تعطیلات مناسبتی را داشته، در شرایط جدید (دو روزه شدن تعطیلات آخرهفته) تعداد فرصت‌های آنها برای سفر افزایش می‌یابد که با این روند علاوه بر زمان در مصرف بیش از حد سوخت نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

فعالان اقتصادی و همچنین کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند دو روزه شدن تعطیلات آخرهفته می‌تواند در سرایط حساس فعلی که کشور زیر فشار تحریم‌های ظالمانه قرار دارد باعث رونق کسب و کارهای کوچک و همچنین مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها شود.

اما متاسفانه در حالی که روزهای پنجشنبه در کشور ما عملاً یک روز بلاتکلیف (از این جهت که این روز نه واقعاً تعطیل است و نه واقعاً روز کاری است) به حساب می‌آید هیچ سعی و تلاشی از سوی مجلس نشینان برای بهبود اوضاع تعطیلات به چشم نمی‌خورد.