به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازفارس، تقریباً تمامی سلاح‌های به‌کار رفته در درگیری‌های مسلحانه در مکزیک، از آمریکا وارد این کشور می‌شوند.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، «مارکو آنتونیو سوتومایور»، مدیر امنیت اجتماعی شهر«تیجوانا»، شهری مرزی در شمال مکزیک، در این باره گفت اکثر سلاح‌هایی که به این شهر سرازیر می‌شوند از شمال مرز (از آمریکا) وارد می‌شوند.

وی افزود:‌ «مردم در مکزیک نمی‌توانند چنین سلاح‌هایی را خریداری کنند. این‌ها سلاح‌های ساخت آمریکا هستند. ما مطلع هستیم که این سلاح‌ها به‌صورت غیر قانونی از کالیفرنیا به تیجوانا حمل می‌شوند».

قوانین خرید و فروش سلاح در مکزیک بسیار محکم هستند. در این کشور فروش سلاح‌های جنگی و نیمه‌خودکار قوی‌تر از کلت کالیبر ۳۸ ممنوع است. در کل کشور، خرید سلاح تنها از ارتش میسر است و فقط یک اسلحه  فروشی قانونی در این کشور وجود دارد که در «مکزیکوسیتی» واقع شده است.

در سال ۲۰۱۸،  قتل ۳۵۹۶۴ نفر در مکزیک رکوردی جدید را رقم زد. این تعداد، نسبت به سال ۲۰۱۷، ۱۲ درصد افزایش نشان داد.

همچنین طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، بین‌ سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بیش از ۵۰هزار سلاح در تحقیقات جنایی در ۱۵ کشور آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی کشف شد که از آمریکا وارد شده بودند.

در این گزارش آمده بود: «در این بازه زمانی [دو ساله] در این کشورها تقریباً هر ۳۱ دقیقه، یک فقره قتل با سلاح دارای منشاء آمریکایی رخ داد».

انتهای پیام/